Sex, haltere si performante

Publicat in

Ar trebui sa te abtii de la sex inainte de o competitie sportiva? Cum afecteaza sexul nivelele testosteronului? Poti castiga masa musculara daca faci sex des? Si este adevarat ca femeile au antrenamente mai eficiente dupa sex? Afla raspunsurile aici!

Exista o lunga istorie de folclor al antrenamentelor care contraindica sexul. Suna cam asa: "Nu fa sex cu o seara inaintea unui meci sau competitii, te va face slab". La fel se spune si despre masa musculara si forta. Faci sex si a doua zi te antrenezi: rezultate proaste! Problema este nu numai ca aceasta filozofie face viata prea monotona, dar este si contraproductiva.

Exista o balanta foarte sensibila intre antrenamente si recuperare. Te antrenezi sa stimulezi corpul. Rupi tesuturi, eliberezi hormoni, stimulezi si fortezi corpul sa se adapteze. Corpul se adapteaza eliberand hormoni anabolici ca raspuns la natura catabolica a hormonilor de stres. De aceea consumam proteine dupa antrenamente, petrecem timp in saune, facem masaje de relaxare si avem grija sa dormim bine.

Ia ghici ce altceva impinge rapid corpul intr-o stare de relaxare parasimpatetica, suprima rapid hormonii de stres si inunda corpul cu hormoni vindecatori precum oxitocina? Asa este, sexul si mai exact - orgasmul! 

Stiinta orgasmului

Iata cum functioneaza orgasmul in context sexual. Exista perioada de excitare cand dorinta se acumuleaza. Este tot ceea ce se intampla inainte de contactul fizic, si ce numim erotism. Aceasta stare de excitare si anticipatie este legata de eliberarea de hormoni de stres (catecholamine si cortizol) dar si de activarea circuitului dopaminei din creier. In unele studii s-a concluzionat si ca ridica nivelele de testosteron. 

Cercetarile in acest domeniu sunt abia la inceput, si pana acum se pare ca exista raspunsuri individuale. De exemplu. La unele femei starea de excitare a dus la scaderea cortizolului, pe cand la altele a dus la stres si crestere a cortizolului, iar la altele nu s-a intamplat nicio schimbare hormonala.

Pe masura ce lucrurile escaladeaza catre contact sexual, marea parte a schimbarilor care apar sunt la nivelul creierului. Un hormon care este eliberat masiv in timpul contactului fizic este oxitocina, care are multe efecte benefice. Este un hormon implicat in sentimentele de conexiuni si legatura sufleteasca si este in stransa legatura cu nivele mici ale hormonilor de stres. 

Cand apare orgasmul, acesta este asociat cu multe schimbari in creier si doua mari schimbari hormonale. Oxitocina atinge un varf si se disipeaza rapid, exceptie fiind cazul cand contactul fizic este mentinut (tinerea partenerului in brate).

Celalalt hormon eliberat este prolactina. Daca exista un hormon al orgasmului, acesta este prolactina. Atat la femei cat si la barbati, nivelele de prolactina cresc rapid dupa orgasm. Magnitudinea secretiei si durata este in favoarea barbatilor, adica barbatii elibereaza mai multa prolactina, pe o perioada mai mare de timp.

Se stie acum ca prolactina este vinovata de perioada refractara de dupa orgasm. Aceasta perioada refractara inseamna lipsa erectiilor, dorinta sexuaala descrescuta si - cel mai notabil - somnolenta.

Este sexul cel mai bun stimulent pre-antrenament pentru femei?

Femeile nu resimt atat de tare aceasta perioada refractara de dupa orgasm, de aceea pot avea mai multe orgasme la rand. Daca aceasta stare apare, este de scurta durata. Totul datorita nivelelor mai mici de prolactina.

Exista si alte schimbari dupa orgasm. Studiile imagistice (cu RMN) asupra femeilor au aratat ca apar multe schimbari dupa orgasm. Acestea includ activitate in zone ale creierului asociate cu relaxarea, simtul tactil, simtul de autorecompensare, memorie si durere. 

Se pare ca orgasmul este o modalitate foarte buna de a reduce durerile (mai ales la femei)! Acest efect poate dura ore dupa orgasm. Alaturi de toate acestea vine si reducerea anxietatii si mai putina activitate in parti ale creierului asociate cu frica.

Mai putina frica, mai putina anxietate, o concentrare mai buna si mai putina durere? Pare starea psihica perfecta. S-ar putea ca orgasmul sa fie un stimulent pre-antrenament pentru femei? Stiinta nu a raspuns inca la asta, dar pare probabil din ce s-a descoperit pana acum!

Imi pare rau baieti, dar nu exista studii similare facute pe barbati. Din pacate sunt indicii ca reducerea fricii, anxietatii si durerii dupa orgasm sunt specifice doar femeilor.

De unul singur?

Exista diferente intre masturbare si sex. Masturbarea este solitara si astfel hormonul imbratisarilor, oxitocina, va fi mai redus. Nu este nici la fel de satisfacator si stimulator precum sexul in doi deci si eliberarea de prolactina va fi mai mica. 

Exista prea multe orgasme?

Dar daca faci sex des si ai orgasme dese? Exista consecinte asupra performantelor fizice si progreselor in sala de forta?

Intr-un studiu, halterofili experimentati au privit niste clipuri de 4 minute fie triste, fie amuzante, fie agresive, motivationale sau erotice. Li s-a prelevat sange inainte, in timpul si la 15 minute dupa privirea clipurilor, pentru a li se analiza profilul hormonal. Dupa privirea clipului au facut un antrenament greu de genuflexiuni, urcand greutatile pana la un maxim de 3 repetari cu greutate maxima.
Filmul erotic a produs un raspuns al testosteronului si fortei similar cu filmul agresiv, dar fara eliberarea de cortizol

Trebuie vorbit si despre abstinenta. Pe cand anticipatia sexului si stimulii sexuali cresc nivelele de testosteron, dupa orgasm aceste nivele scad. Nu este o surpriza, nivelele mari de prolactina inhiba testosteronul.

Dar aici studiile sunt mixte. Unele informatii sugereaza ca ceste cresteri rapide si vertiginoase, dar scurte, ale prolactinei pot avea efecte pozitive asupra receptorilor celulelor asociate cu producerea testosteronului.

Abstinenta

Un studiu mic facut pe barbati a aratat ca abstinenta de la orgasm a ridicat nivelele de testosteron in repaus si a imbunatatit cresterea testosteronului in stare de anticipatie sexuala. Acelasi studiu a aratat ca testosteronul nu a scazut in zilele dupa orgasm, dar a aratat ca a crescut daca un alt orgasm a fost amanat timp de 7 zile. 

Alte studii sunt mixte in aceasta privinta. Unele arata cresteri ale testosteronului dupa orgasm, altele scaderi si altele nivele constante. Este o situatie des intalnita in studiile pe hormoni. Raspunsurile lor difera mult de la o persoana la alta si sunt foarte usor influentabili de factori externi.

Sexul si performantele sportive

Dar exista dovezi cum ca sexual ar imbunatati sau scadea performantele fizice in timpul exercitiilor? Numarul din octombrie 2000 al revistei "Clinical Journal Of Sports Medicine " a sintetizat toate studiile din domeniu foarte bine. In esenta, se arata ca nu exista descresteri ale performantelor fizice legate de sex. Dar majoritatea studiilor au implicat sex cu 8-12 ore inainte de evenimentul sportiv.

Studiile nu pot controla intensitatea actului sexual si nici nu tin cont de componenta psihologica. Evident, o partida de sex de doua ore, cu mai multe orgasme, in dimineata dinaintea unui antrenament sau meci important va fi o problema.

In sport exista si componenta psihologica, foarte importanta. O stare psihica optima este cand esti relaxat, alert, concentrat si fara multa anxietate. Aceasta dicteaza performanta. Si cum va puteti imagina, toate acestea sunt foarte individuale. Sunt elementele care diferentiaza sportivii buni de sportivii exceptionali.

Un sportiv foarte incordat si ingrijorat fata de marele meci poate beneficia de pe urma relaxarii aduse de orgasm. Dar pe de alta parte, nu ar trebui indusa o excitare erotica fara a termina cu un orgasm, pentru ca se va accentua starea de anxietate si emotii.

Nu exista studii in aceasta privinta, si sunt doar speculatii. Dar, experimentele pe propria piele cred ca ar fi destul de placute in acest domeniu!

Odihna si recuperarea

Poti fi sigur ca sexul este eficient in a te ajuta sa te odihnesti si recuperezi mai bine dupa efort. Orgasmul este una din cele mai relaxante activitati care exista. Nu este nevoie ca stiinta sa iti spuna ce bine te simti dupa sex, dar din fericire si stiinta sustine ceea ce stiam deja.

Schimbarile din creier care apar dupa orgasm sunt foarte relaxante (se spune ca seamana cu heroina). Dopamina scade si serotonina creste. Este emblema unui psihic satisfacut si relaxat. Ne putem imagina mai putine pofte alimentare nocive, o stare emotionala mai buna, mai putine griji si o concentrare mai buna asupra prezentului.

Si activitatea hormonala sustine odihna si relaxarea. Hormonii de stres, in special cortizolul, sunt mai scazuti (raspunsul cortizolului poate varia, mai ales la femei). Nivelele de oxitocina sunt mari si pot ramane asa daca contactul uman continua dupa sex, prin imbratisarea partenerului. Asta ne face sa ne simtim sustinuti, suprima poftele nocive si da o stare de bine.

Cel mai mare impact il are prolactina, care este eliberata mai mult la barbati. Este factorul care determina adormirea cu usurinta dupa sex, si motivul pentru care s-a creat acest stereotip la barbati mai mult decat la femei. Unele studii arata ca aceste cresteri bruste dar tranzitorii ale prolactinei au efecte bune asupra productiei de testosteron. Dar prolactina crescuta constant are efecte de suprimare a testosteronului.

Toate acestea fac din activitatea sexuala o metoda ideala de recuperare pentru cei care isi supun corpurile la antrenamente solicitante.

O recapitulare rapida

Acest tip de articole sunt dificil de scirs, pentru ca cercetarile in domeniu sunt precare. Cele prezentate aici vin din studii facute pe oameni. Exista putine studii randomizate in acest domeniu. Si cele care exista sufera de pe urma viciilor de laborator care apar cand se studiaza un astfel de domeniu sensibil.

Iata cateva puncte de retinut:

  • Sexul este foarte relaxant si ajuta la recuperare fizica. Un orgasm dupa un antrenament solicitant te poate ajuta sa te pregatesti mai bine pentru urmatoarea sedinta de demolare a muschilor.
  • Baieti, nu va rostogoliti pe o parte dupa ce ati facut dragoste cu iubita. Luati-o in brate! Asta poate sa va scada cortizolul si sa va ajute sa va recuperati mai bine prin mentinerea  nivelelor de oxitocina. Plus, ea va va aprecia mai mult!
  • Doamnelor si domnisoarelor, exista unele indicii cum ca ati beneficia fizic de pe urma unor orgasme inainte si dupa efort fizic. Schimbarile din creier aduse de un orgasm pre-antrenament va pot ajuta sa performati mai bine. Schimbarile hormonale va pot ajuta la o recuperare mai buna.
  • Baieti, nu faceti sex cu cateva ore inainte de antrenamente/competitii, dar va puteti "incarca" cu stimuli erotici. Asta poate creste forta musculara si poate duce la o eliberare mai mare de testosteron.
  • Sexul dupa antrenament poate fi o metoda de recuperare mult mai buna decat altele. 
  • Desi nu exista dovezi ca sexul altereaza performanta sportiva, pot exista multi alti factori. Explorati strategii care va imbunatatesc starea mentala si nu va consumati toate resursele fizice inainte de un meci/antrenament.
  • Exista unele indicii ca abstinenta de la sex la barbati (5-7 zile) poate creste testosteronul si imbunatati performantele sportive. Sa tragi tare in timpul saptamanii si sa te "eliberezi" in weekend poate fi o strategie folositoare pentru unii.

Ceea ce stim cu siguranta este ca trupurile sexy si sanatoase au o viata sexuala sanatoasa si sufera de mai putine disfunctii sexuale.

 Act sexual mai lung

Referinte

Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.