Dieta alcalina este gresita

Publicat in

Dieta alcalina este la moda dar din pacate este gresita si pleaca de la premize false. Sa vedem despre ce este vorba.

Cautarea nutritiei perfecte a creat multe teorii nutritionale gresite, precum isteria privind glutenul, graul sau carbohidratii in general - si dupa cum o sa vedem in continuare, si dieta alcalina este un alt mit care trebuie ingropat. 

Ar fi frumos sa iti poti optimiza sanatatea si aspectul fizic prin consumarea unor alimente care sa creeze "un mediu alcalin" , dar pur si simplu nu exista asa ceva si toata dovezile o arata. 

Nu este nimic gresit in a consuma alimentele recomandate de adeptii dietei alcaline - de fapt este chiar sanatos sa le incluzi in meniul tau zilnic - dar gresc profund in privinta felului cum corpul proceseaza mancarea in general, si cum afecteaza asta diferite functii fiziologice. 

Sa incepem prin a vedea ce este dieta alcalina si apoi sa analizam unde greseste.

Ce este dieta alcalina?

Pentru a intelege dieta alcalina trebuie sa stii ce este PH-ul. In chimie, PH-ul masoara aciditatea unei solutii. Un PH mai mic de 7 este acid, iar unul mai mare de 7 este alcalin sau bazic. Cu cat o substanta este mai acida cu atat poate reactiona mai mult cu alte substante si sa creeze schimbari chimice. 

Dieta alcalina imparte alimentele in 3 categorii:

  1. Alimente acide: practic toate sursele de proteine de calitate - carnuri de vita sau porc, pasari, peste, lactate, oua si cereale.
  2. Alimente neutre: grasimi, zaharuri si amidonoase. 
  3. Alimente alcaline: plante precum fructe, legume, leguminoase si oleaginoase. 

Iar conceptul din spatele dietei alcaline suna astfel: 

Cand mananci alimente, metabolitii rezultati in urma digestiei (numiti "cenusa") au valori de PH. Unii sunt acizi si unii alcalini, iar cu cat mananci alimente care duc la o cenusa acida, cu atat creezi un mediu mai acid in corp. 

Un corp acid, sustin adepii acestei diete, este practic o gramada de rahat care atrage bolile precum mustele, un mediu in care se dezvolta si prospera tot felul de monstrii de la osteoporoza la diabet si cancer. 

Mananci alimente acide si te joci cu focul bolilor si disfunctiilor. Mananci alimente alcaline si devii antiglont in privinta bolilor. 

Suna logic pentru unii, doar ca nu este deloc adevarat!

Alimentele nu pot modifica PH-ul corpului

Sa trecem direct la subict! Cea mai mare problema a dietei alcaline este ca alimentele consumate, pur si simplu nu pot provoca schimbari mari sau de durata ale valorilor PH-ului din sange. Si nu este intamplator. Viata pe pamant necesita un PH foarte exact de aproximativ 7,4, in jurul si in preajma organismelor vii. O schimbare mare spre aciditate sau alcalinitate inseamna moarte sigura. 

Daca nu suferi de boli renale, sangele va avea mereu un PH de aproximativ 7,35, indiferent ce mananci! Si se stie asta inca din 1935, dar tot s-a reusit propagarea unui mit alcalin! 

Un motiv pentru care a rasarit aceasta teorie tine de cum alimentele mancate afecteaza PH-ul urinei. Este adevarat ca metabolitii alimentelor mancate pot fi acizi sau alcalini. dar nu ii putem detecta in sange, ci doar in urina! 

De aceea adeptii dietei alcaline tin la indemana teancuri de benzi pentru teste de PH; le inmoaie in propriul pipi pentru a vedea daca sunt alcalini sau nu! Doar ca PH-ul urinei nu este un index al PH-ului sangelui si nici macar al sanatatii. 

Ce inseamna si ce NU inseamna PH-ul urinei

Spanacul iti face urina mai alcalina decat un hamburger si sa vezi asta pe testerul de PH poate fi satisfacator - o schimbare imediata in bine, te gandesti! 

Doar ca cercetarile arata constant ca nivelurile PH-ului urinei pur si simplu nu indica PH-ul sangelui si nici starea de sanatatea sau predispozitia la boli

Adeptii dietelor alcaline nu inteleg sau nu vor sa inteleaga rolul rinichilor in reglarea PH-ului sangelui, si cum sunt echipate aceste organe sa faca fata cu brio "cenusei" acide de la unele alimente. 

 slabeste cu acai

Iata cum functioneaza: 

Cand mananci alimente "acide" metabolitii cu PH scazut sunt rapid neutralizati de ionii de bicarbonat din sange. Procesul produce dioxid de carbon, expirat prin plamani, si sare, de care se decotoroseste rinichii. O parte a procesului presupune formarea de noi ioni de bicarbonat care ajung iar in sange, si astfel corpul sustine intregul ciclu. 

Unii oameni sustin ca rinichii in sine nu pot sustine intregul proces si ca organismul trebuie sa scoata minerale din oase pentru a neutraliza cenusa acida, crescand riscul de osteoporoza, dar a fost infirmat de numeroase studii. 

Ironic, includerea de proteine (care cresc incarcatura acida) imbunatateste sanatatea oaselor. 

O abordare evolutionista a dietei alcaline

Sustinatori dietei alcaline spun uneori ca se inspira din societatea antica a vanatorilor-culegatorilor, care nu suferau de bolile moderne.

Citeaza un studiu care a concluzionat ca 87% din oamenii din societatile pre-agrare mancau o dieta alcalina, dar studii mai recente indica ca 50% din vanatori-culegatori mancau mai mult alimente acide decat alcaline, pentru ca se bazau foarte mult pe alimente de provenien ta animala.

Aceasta estimare mai echilibrata este mai logica daca tinem cont ca oamenii preistorici trebuiau sa supravietuiasca intr-o varietate de climate, care dictau alimentele la care aveau acces. Cu cat traiau mai la nord de ecuator cu atat aveau acces mai redus la fructe si alte plante comestibile, astfel dieta lor fiind mai acida. 

Concluzia despre dieta alcalina

Recomandarile dietei alcaline sunt sanatoase dar excluderea dogmatica a anumitor alimente nu este justificata si te poate da inapoi.

Ar trebui sa mananci cat mai mult din alimentele alcaline, precum fructe, legume, oleaginoase si leguminoase, fiind surse excelente de vitamine si minerale dar si alti nutrieinti, dar trebuie sa incluzi si destule proteine acide, aminoacizii lor de calitate fiind necesari sustinerii vietii. 

Recomandarile dietei alcaline de a manca alimente sanatoase, nutritive si neprocesate, sunt bune, dar manipularea PH-ului sangelui prin dieta este un mit! 

Referinte

  1. Fenton TR, Lyon AW. Milk and acid-base balance: proposed hypothesis versus scientific evidence. J Am Coll Nutr. 2011 Oct;30(5 Suppl 1):471S-5S.
  2. Anne Waugh,  Allison Grant. Ross and Wilson Anatomy and Physiology in Health and Illness 12th Edition. - https://www.amazon.com/Wilson-Anatomy-Physiology-Health-Illness/dp/0702053252/?tag=mflweb-20
  3. Fritz Bischoff, W. D. Sansum, M. Louisa Long, Margaret M. Dewar.  The Effect of Acid Ash and Alkaline Ash Foodstuffs on the Acid-Base Equilibrium of Man. The Journal of Nutrition, Volume 7, Issue 1, January 1934, Pages 51–65, https://doi.org/10.1093/jn/7.1.51
  4. Remer T, Manz F. Potential renal acid load of foods and its influence on urine pH. J Am Diet Assoc. 1995 Jul;95(7):791-7.
  5. Bruce M. Koeppen. The kidney and acid-base regulation. 01 DEC 2009https://doi.org/10.1152/advan.00054.2009
  6. Fenton TR, Tough SC, Lyon AW, Eliasziw M, Hanley DA. Causal assessment of dietary acid load and bone disease: a systematic review & meta-analysis applying Hill's epidemiologic criteria for causality. Nutr J. 2011 Apr 30;10:41. doi: 10.1186/1475-2891-10-41
  7. Fenton TR, Lyon AW, Eliasziw M, Tough SC, Hanley DA. Phosphate decreases urine calcium and increases calcium balance: a meta-analysis of the osteoporosis acid-ash diet hypothesis. Nutr J. 2009 Sep 15;8:41. doi: 10.1186/1475-2891-8-41.
  8. Fenton TR, Tough SC, Lyon AW, Eliasziw M, Hanley DA. Causal assessment of dietary acid load and bone disease: a systematic review & meta-analysis applying Hill's epidemiologic criteria for causality. Nutr J. 2011 Apr 30;10:41. doi: 10.1186/1475-2891-10-41.
  9. Tucker KL, Hannan MT, Kiel DP. The acid-base hypothesis: diet and bone in the Framingham Osteoporosis Study. Eur J Nutr. 2001 Oct;40(5):231-7.
  10. Promislow JH, Goodman-Gruen D, Slymen DJ, Barrett-Connor E. Protein consumption and bone mineral density in the elderly : the Rancho Bernardo Study. Am J Epidemiol. 2002 Apr 1;155(7):636-44.
  11. The western diet and lifestyle and diseases of civilization
  12. Sebastian A, Frassetto LA, Sellmeyer DE, Merriam RL, Morris RC Jr. Estimation of the net acid load of the diet of ancestral preagricultural Homo sapiens and their hominid ancestors. Am J Clin Nutr. 2002 Dec;76(6):1308-16.
  13. Ströhle A, Hahn A, Sebastian A. Estimation of the diet-dependent net acid load in 229 worldwide historically studied hunter-gatherer societies. Am J Clin Nutr. 2010 Feb;91(2):406-12. doi: 10.3945/ajcn.2009.28637. Epub 2009 Dec 30.
  14. Ströhle A, Hahn A, Sebastian A. Latitude, local ecology, and hunter-gatherer dietary acid load: implications from evolutionary ecology. Am J Clin Nutr. 2010 Oct;92(4):940-5. doi: 10.3945/ajcn.2010.29815. Epub 2010 Aug 11.

Articole din aceiasi categorie

dietele proteice pot face rau in anumite situatii 3 situatii in care o dieta proteica este o idee proasta Proteinele au numeroase beneficii pentru sanatate si performante fizice. Dar exista si situatii in care dietele prea bogate in proteine pot face rau. Iata care sunt aceste situatii si ce poti face! 21 Jan, 2018
Inlocuieste bauturile dulci cu optiuni non-calorice Inlocuieste bauturile dulci cu optiuni non-calorice Unul din cele mai importante lucruri pe care le poti face pentru sanatate si pentru a arata mai bine este sa elimini bauturile care contin calorii. 14 Apr, 2019
Cele mai proaste si nocive alimente pentru sanatate si aspect fizic. Cele mai proaste alimente Se tot vorbeste de ce trebuie sa mananci, si de ce este sanatos. Dar iata si cateva exemple de alimente care trebuie evitate cu orice cost, fiind unele din cele mai nocive alegeri alimentare pe care le puteti face. Aceasta sunt alimentele pe care trebuie sa le eviti in 90% din situatii. 14 Feb, 2016
grasimile un ghid despre cel mai neinteles macronutrient Grasimile: un ghid despre cel mai neinteles macronutrient Invinge frica si preconceptiile depsre grasimi, si paseste catre calea spre o viata mai buna, o sanatate mai mare a inimii si un profil lipidic mai bun. O analiza detaliata a grasimilor din dieta si efectul lor asupra organismului uman. 14 Feb, 2016
Consuma carne de vita slaba pentru a iti reduce tensiunea arteriala Carnea macra de vita scade tensiunea arteriala Tensiunea arteriala este foarte importanta pentru oricine si cu atat mai mult pentru cineva care face sport. Iata cum o sursa excelenta de proteine si savoare, carnea de vita, te poate ajuta si sa tii tensiunea arteriala sub control. 14 Feb, 2016
Sa incluzi grasimi in dieta este foarte important si nu poti avea masa musculara si arata bine fara ele. Beneficiile grasimilor din dieta Grasimile au fost mereu blamate si catalogate ca nocive. Nutritionistii au inceput sa se prinda ca totusi grasimile nu sunt atat de rele pe cat se spune, dar totusi exista multa reticenta in privinta consumului lor. Iata de ce ar trebui sa incluzi suficiente grasimi in dieta, si cum te pot ajuta ele. 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.