5 alimente sanatoase pe care le arunci la gunoi

Publicat in

Stii ce parte din legumele pe care le mananci sa tai si ce parte sa arunci? S-ar putea sa ai surprize! O planificare minima va deschide usa unor noi posibilitati nutritionale.

Zilnic, milioane de oameni din intreaga lume arunca la gunoi echivalentul unei pastile cu multivitamine. Se intampla de fiecare data cand cineva taie prea mult dintr-o leguma si o arunca. Odata cu asta arunca si o multime de beneficii pentru sanatate. Multe (dar nu toate) tije, frunze si seminte comestibile sunt pline de nutrienti importanti si antioxidanti. Iata cum sa nu mai risipesti nimic! 

1. Tijele de broccoli

Buchetelele nu sunt singura parte din broccoli pe care ar trebui sa o mananci. Cand se indeparteaza invelisul dur al tijelor de broccoli, acestea devin moi, semanand cu sparanghelul; bonus, au o savoare mai dulce decat buchetul de broccoli. Sunt pline de vitamina C, care este implicata in multe procese fiziologice, precum curatarea cortizolului din corp si sintetizare carnitinei, un compus care te ajuta sa arzi mai multi acizi grasi in muschi. Tijele de broccoli sunt o sursa buna de folat, potasiu si mangan. 

Cum sa gatesti tijele de broccoli: Dupa ce tai buchetul, curata stratul exterior al tijelor cu un cutit ascutit. Taiate fin, tijele merg de minune in stir-fry-uri, supe, omlete sau paste. Poti toca foarte fin tijele si sa le pui in salate. Taiate betisoare pot fi folosite ca ceva crocant langa mancaruri precum humus de dovleac

2. Frunzele sfeclei rosii

Sfecla rosie este leguma perfecta 2 in 1: atat bulbii cat si frunzele se pot manca. Daca arunci frunzele de la sfecla rosie, arunci cantitati mari de vitamina A, vitamina C si vitamina K. In special vitamina K abunda in aceste frunze, fiind un micronutrient important pentru  coagularea sangelui si metabolismul osos. La fel si cu frunzele de la ridichii. Si acestea sunt pline de nutrienti. 

Cum sa gatesti frunzele sfeclei rosii: Foloseste frunzele in salate, paste si omlete, la fel ca orice alte frunze precum spanacul sau mangoldul. Pentru o garnitura sanatoasa si delicioasa, soteaza-le incet cu putin ulei de masline si usturoi.

3. Tijele verzi care ies din morcovi

Morcovii ar trebui sa fie prezenti cat mai des in dieta ta. Iar in privinta cotorului, de ce sa il arunci? Nu este otravitor si are un gust care aminteste de patrunjel. Prin cotor ma refer la tijele scurte si verzi care ies din partea mai groasa a morcovului. 

Chiar daca nu exista analize stiintifice in aceasta privinta, probabil ca acestea sunt pline de vitamina K. Au si un continut mare de antioxidanti. Ai grija sa separi cotorul morcovilor de ei imediat cum ajungi acasa; acesta tinde sa acumuleze umezeala, ceea ce inmoaie intregul morcov in timp. 

Cum sa gatesti tijele de morcovi: Toaca-le marunt si foloseste-le ca pe patrunjel in salate, supe sau alte mancaruri gatite. Foloseste-le ca ingredient principal in sosuri precum pesto, chimichurri sau salsa verde.

 slabeste cu acai

4. Seminte de pepene

In ziua de astazi exista si pepeni fara seminte, fiind mai usor de mancat, dar din punct de vedere nutritional, este mult mai bine sa mananci pepenele cu tot cu seminte. 

Ca toate semintele, cele din pepene sunt purtatoarele de viata ale intregii plante. De aceea au o concentratie mare de nutrienti, in special magneziu. 

Un studiu din "The Journal of the American Osteopathic Association" atragea atentia ca un aport bun de magneziu este necesar pentru ca vitamina D sa actioneze cum trebuie in corpul nostru. Evita semintele de pepe si pierzi tocmai acele vitamine care iti mentin sanatoase oasele si muschii. 

Cum sa gatesti semintele de pepene: Curata de seminte pepenele cand il mananci, dar nu le arunca. Coace-le in cuptor precum semintele de dovleac. Au un gust bun si pot fi mancate ca atare sau folosite in salate, ovaz, iaurt, etc. 

5. Tije de mangold

Mangoldul, sau sfecla elvetiana, este un superaliment. Dar frunzele au parte de toata atentia, iar tijele sunt aruncate. Acestea ar trebui tratate ca o leguma in sine. Au o textura asemanatoare cu tijele de telina si un gust dulce-amarui. Cand sunt gatite textura este mai moale si aroma mai blanda. 

La fel ca partile verzi din morcovi, nu exista date oficiale in privinta valorilor nutritionale din tijele de mangold. Un raport arata ca sunt o sursa bunicica de glutamina, un aminoacid necesar sistemului imunitar. Daca folosesti tijele de la sfecla colorata, sansele sunt sa aibe un continut mare de antixoidanti. 

Cum sa gatesti tijele de mangold: Le poti folosi crude, tocate, sau calite cu putin ulei de masline si usturoi. Daca gatesti si frunzele, incepi intai cu tijele, pana ce se caramelizeaza, si apoi adauga si frunzele. Tocate fin, pot fi puse in salate. Se pot chiar mura, fiind apoi folosite alaturi de omlete sau puse in sandwichuri. 

Referinte

  1. Johnston, C. S., Corte, C., & Swan, P. D. (2006). Marginal vitamin C status is associated with reduced fat oxidation during submaximal exercise in young adults. Nutrition & Metabolism, 3(1), 35.
  2. Nehir El, S., & Karakaya, S. (2004). Radical scavenging and iron-chelating activities of some greens used as traditional dishes in Mediterranean diet. International Journal of Food Sciences and Nutrition, 55(1), 67-74.
  3. Burri, S. C., Ekholm, A., Hakansson, A., Tornberg, E., & Rumpunen, K. (2017). Antioxidant capacity and major phenol compounds of horticultural plant materials not usually used. Journal of Functional Foods, 38, 119-127.
  4. Uwitonze, A. M., & Razzaque, M. S. (2018). Role of magnesium in vitamin D activation and function. The Journal of the American Osteopathic Association, 118(3), 181-189.
  5. Kugler, F., Graneis, S., Schreiter, P. P. Y., Stintzing, F. C., & Carle, R. (2006). Determination of free amino compounds in betalainic fruits and vegetables by gas chromatography with flame ionization and mass spectrometric detection. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 54(12), 4311-4318.

Articole din aceiasi categorie

Ce alimente sa mananci inainte sa te bagi la somn 5 alimente pe care sa NU le mananci inainte de culcare Iata 5 alimente pe care sa nu le mananci inainte de culcare, pentru ca iti vor distruge fizicul si chiar si somnul. In articol vei gasi si 5 alternative cu care sa iti potolesti poftele alimentare. 14 Feb, 2016
zeama de lamaie si sarea iti regleaza digestia daca sunt consumate dimineata pe stomacul gol Incepe-ti ziua cu zeama de lamaie si sare Exista un obicei nutritional care iti aduce beneficii impresionante cu un efort minim: sa beai in fiecare dimineata apa in care ai pus zeama de lamaie si sare. 07 Oct, 2018
Otetul de mare te ajuta sa fii mai sanatos si sa arati mai bine Otet de mere: 5 beneficii pentru sanatate Otetul de mere are numeroase beneficii extraordinare pentru sanatate de care putini sunt constienti. Iata de ce ar trebui sa incluzi acest lichid acrisor si aromat cat mai des in dieta ta zilnica pentru a fi cat mai sanatos si a arata cat mai bine. 18 Sep, 2016
bananele unele dintre cele mai benefice fructe din nutritie Bananele: bune sau rele? Bananele sunt printre cele mai populare fructe din lume. Totutsi exista multa confuzie in legatura cu ele, unii sustinand ca sunt foarte sanatoase si trebuie consumate des, altii spunand ca nu sunt atat de nevinovate. Care este adevarul? 14 Feb, 2016
mananca mai multe legume pentru a fi mai sanatos si a arata mai bine 12 motive pentru a manca mai multe legume Majoritatea dintre noi nu mancam suficiente legume. Cei care fac sport si vor sa arate cat mai bine se gandesc intai la carnuri, lactate si alte surse de proteine si lasa pe plan secund legumele. Mare greseala! Iata de ce sunt atat de importante legumele. 14 Feb, 2016
Este oul un aliment bun? Oul - prieten sau dusman? Oul este un aliment de baza in culturism. Dar in acelasi timp, nutritionistii si unii medici au tot spus ca ouale nu trebuie consumate in cantitati mari, ci tocmai invers. Si ramane intrebarea: care este adevarul? Este oul prieten sau dusman? 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.