10 motive sa incepi sa faci sport

Publicat in

Multi incep sa faca sport (si sala in special) din dorinta de a construi masa musculara si a slabi. Sa arati mai bine este ceva urmarit de oricine. Dar pe langa construirea de masa musculara si arderea grasimilor exista si alte beneficii pentru care sa incepi sa faci sport.

Daca pana acum ai fost sedentar sau ai facut o pauza foarte mare de la sport si vrei sa incepi sa fii mai activ si sa iti schimbi viata, foarte bine. Stiu, uneori poate fi greu sa te motivezi sa mergi la sala sau pe pista de alergare. Sa iti imaginezi corpul la care visezi (masa musculara bine dezvoltata si procente mici de grasime) te poate ajuta. 

Dar pe langa aspectul fizic exista mult mai multe motive pentru a face sport, motive pe care multi incepatori nu le stiu. Un antrament adecvat te ajuta sa previi boli periculoase, sa iti cresti durata de viata, sa iti imbunatatesti starea de spirit si functiile creierului. Antrenamentele facute in mod regulat sunt aosciate chiar si cu venituri mai mari!

Cu atat de multe beneficii este uimitor ca majoritatea populatiei este sedentara. Pentru a te convinge ca ai facut bine ca te-ai apucat de antrenamente si pentru a te motiva sa continui, iata 10 dintre cele mai bune motive pentru a face sport. 

1) Sportul imbunatateste functiile inimii

Exercitiile fizice au efecte profunde asupra inimii si vaselor de sange, facand inima mai puternica asa ca pompeaza mai mult sange oxigenat la fiecare bataie. Imbunatateste si flexibilitatea vaselor de sange si scade inflamatiile, ajutand la prevenirea bolilor de inima.

2) Sportul scade tensiunea arteriala

Cum exercitiile fizice cresc nevoia muschilor de oxigen, sporesc eliberarea de compusi precum oxidul nitric care dilata vasele de sange si le mentine flexibile si sanatoase. Un "efect secundar" este scaderea tensiunii arteriale. Pentru a reduce semnificativ tensiunea arteriala prin exercitii fizice trebuie sa cresti fie intensitatea, fie volumul antrenamentelor pentru a face cat mai multe exercitii. Metodele eficiente in aceasta privinta sunt circuitele cu greutati sau antrenamentele pe intervale de intensitate.

3) Sportul imbunatateste sanatatea reproductiva

Sportul este foartte benefic pentru imbunatatirea functiilor reproductive si cresterea libidoului la cei supraponderali sau care sufera de diabet. Face asta prin felul cum echilibreaza hormonii corpului, crescand testosteronul si optimizand nivelele cortizolului. Dar este important sa nu exagerezi - in special prea mult efort de anduranta (jogging sau alergari pe distante mari la viteze reduse) poate afecta negativ hormonii sexuali. Cele mai bune rezultate se obtin cu antrenamentele cu greutati care nu depasesc 60 de minute si 1-2 antrenamente scurte (de 20 minute) pe intervale de intensitate

masa musculara mai multa

4) Sportul te ajuta sa treci peste depresii

Finalul unui antrenament iti aduce un sentiment de bine, sporindu-ti dispozitia chiar daca esti deprimat. Interesant este ca sportul ajuta la depasirea depresiilor prin reglarea neurotransmitatorilor implicati in depresii. Nu numai ca ajuta la scaderea cortizolului (hormonul de stres asociat deseori cu stari de depresie cand este crescut in mod cronic) dar duce si la eliberarea de beta-endorfine si dopamina, care ajuta la reglarea chimica a creierului. Orice forma de sport este benefica in aceasta privinta, dar cele mai multe beneficii le aduc antrenamentele intense cu greutati si pe intervale de intensitate.

5) Sportul imbunatateste functiile cerebrale si capacitatea de a invata

Exerciitile fizice duc la eliberarea unei proteine numite BDNF care actioneaza asupra partii din creier responsabila cu invatarea si memoria. Aceasta proteina promoveaza dezvoltarea unor nervi si sinapse noi, ceea ce duce la memorie mai buna si capacitatea mai mare de invatare. Exercitiile de foarte joasa intensitate, precum mersul, sunt cele mai bune pentru sporirerea capacitatilor de a invata.

6) Sportul intareste oasele

Antrenamentele cu greutati reprezinta cea mai buna activitate fizica pentru a construi masa osoasa. Intareste si forta muschilor ceea ce imbunatateste echilibrul si conexiunea dintre minte si muschi, prevenind caderile. Pentru a intari oasele trebuie sa faci regulat antrenamente cu greutati mari. Si exerciitile pliometrice (cu sarituri) si folosirea vestelor cu greutati sunt si ele utile dezvoltarii osoase.

7) Sportul imbunatateste compozitia corpului

Formele de antrenamente intermitente care combina explozii de energie cu perioade de odihna activa au un impact mare asupra compozitiei corpului (raportul dintre masa musculara si tesutul gras), pentru ca ard grasimi si construiesc masa musculara in acelasi timp. 

8) Sportul imbunatateste sensibilitatea la insulina si previne diabetul

Exercitiile fizice cresc cerintele pentru energie ale muschilor asa ca glucoza din sange este utilizata mai eficient. Exercitiile cu greutati cresc masa musculara ceea de mareste numarul de receptori insulinici, ceea ce creste automat sensibilitatea celulelor la insulina (hormonul care transporta glucoza la muschi sau celulele grase).

masa musculara pe cale naturala

9) Sportul te fereste de stres

Multe studii arata ca sportul te fereste de stres. De exemplu, un indicator al nivelelor de stres este lungimea telomerilor aflati la capetele cromozomilor. Lungimea telomerilor este legata de durata ta de viata - cu cat mai lungi cu atat mai bine. Cei care fac sport in mod regulat si sunt supusi unui sters cronic au telomeri mai lungi decat cei care sunt sub acelasi nivel de stres dar nu fac sport. 

10) Sportul iti creste veniturile

Un beneficiu la care nu te-ai fi asteptat! Cercetatorii cred ca sportul creste eficienta unei persoane la locul de munca prin imbunatatirea perseverentei in fata obstacolelor. Le creste dorinta de a lua parte de situatii competitive. Comportamentele legate de stabilirea de obiective si stima de sine mai mare sunt legate de sport, dar si sporirea functiilor cognitive poate juca un rol aici.

Cum sa incepi

Daca esti nou in lumea sportului, cel mai bine mergi la sala si incepi un program de antrenamente cu greutati. Astfel de antrenamente sunt distractive si imbunatatesc orice sistem fiziologic din corp. Exista multe programe de antrenament pentru incepatori, dar in final vrei sa ajungi sa te antrenezi 4 ore pe saptamana, facand cate 6 exercitii multiarticulare pe antrenament cu greutati care sa iti permita sa faci 8-15 repetari pe set. Invata sa faci corect impinsul cu haltera, tractiunile la helcometru, presele militare, fandarile, genuflexiunile, urcarile pe scarita, indreptarile si ramaturile.

Poti include si antrenamente pe intervale de intensitate, preucm sprinturi. De asemenea, incearca sa faci plimbari zilnice de 30-60 de minute. Intervalele ard multe grasimi iar mersul ajuta la slabire si declanseaza procesele de recuperare dupa efortul fizic. Citeste mai multe despre antrenamentele cu greutati aici

 

Referinte

Articole din aceiasi categorie

Greutati la liber sau aparate: care sunt mai bune Greutati la liber sau aparate? Afla de aici care din acestea doua sunt mai eficiente pentru construirea de masa musculara: greutatile la liber sau aparatele! 26 Sep, 2018
cat sa te odihnesti intre seturile de la sala Importanta odihnei intre seturi Te gandesti la repetari, greutati, numar de seturi, exercitii, impartire pe grupe musculare, etc. Dar la odihna dintre seturi? Nu prea! Este ultimul aspect pe care il ai in vedere. Pauzele dintre seturi sunt un factor important in cresterile musculare. 22 May, 2018
incepatorii la sala trebuie sa faca corect exercitiile Importanta tehnicii corecte de executie a exercitiilor cu greutati Pentru incepatori si cei care sunt seriosi in privinta antrenamentelor cu greutati iata cateva recomandari in privinta executiei corecte a exercitiilor de forta si performante optime la fiecare exercitiu din sala de forta. 27 Jun, 2017
La ce varsta este cel mai bine sa incepi antrenamentele cu greutati La ce varsta este cel mai bine sa incepi antrenamentele cu greutati? Toti tinerii vor sa mearga la sala de forta, din ce in ce mai devreme, pentru a arata mai bine si a avea muschi, desigur. Dar exista inca controverse in privinta varstei optime pentru a incepe antrenamentele de forta. 12 Sep, 2016
greseli prostesti in sala de forta 6 greseli prostesti in sala de forta Nimeni nu este perfect, dar daca vrei sa profiti cat mai mult de timpul petrecut in sala de forta, si sa nu pari un necioplit in ochii altoira, evita sa faci aceste sase greseli prostesti cand te antrenezi. 14 Feb, 2016
10 exercitii pentru tricepsi mari Top 10 cele mai bune exercitii pentru triceps Un top al celor mai bune exercitii pentru triceps. Fa aceste exercitii si iti vei adauga marime si densitate bratelor intr-un timp scurt. 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.