Sportivii au nevoie de meditatie

Publicat in

Meditatia este o unealta puternica pe care orice sportiv , indiferent de ce sport practica, ar trebui sa o foloseasca. Citeste aici sa vezi cum te poate ajuta meditatia sa performezi mai bine.

Fie ca esti un sportiv profesionist, fie ca esti un om de rand care face sport pentru a se simti si a arata mai bine, meditatia este o unealta puternica pentru succesul atletic. Multi cred gresit ca meditatia este despre a iti goli mintea de ganduri sau despre a iti controla perfect mintea. De fapt, meditatia este un exercitiu fitness pentru creier, care intareste circuitele neuronale, facand creierul mai puternic, si marind duritatea mentala - un aspect deseori neglijat de antrenori in pregatirea sportivilor, dar care conteaza extrem de mult in competitii. 

Unul din cele mai puternice lucruri pe care le poti face pentru a iti imbunatati performantele sportive este de a incerca meditatia. Nu numai ca vei primi un imbold sportiv, dar meditatia are si beneficii asupra sanatatii generale si starii de bine, facand viata mai placuta. Mai jos o sa analizam pe scurt cu ce poate ajuta meditatia un sportiv de performanta sau amator!

Ce este meditatia? 

In mod normal,. mintea iti fuge in jumatate din timpul cat esti constient, dar prin meditatie, aduci disciplina mintii si incerci sa o tii concentrata pe un singur lucru, in general respiratia. Scopul este de a iti antrena atentia. De fiecare data cand mintea iti fuge aiurea, o readuci la respiratie. Este asemanator cu mersul la sala si antrenarea cu greutati. De fiecare data cand ridici o greutate, faci muschiul putin mai puternic. De fiecare data cand iti "disciplinezi" mintea prin meditatie, intaresti circuitele neuronale din creier

Asta te ajuta sa iti mentii atentia la ceea ce faci, dar te inarmeaza sa faci fata mai bine stresului. Acelasi circuit neuronal din creier care se ocupa de atentie, se ocupa si de amigdala (partea primitiva a creierului), care te face sa te simti anxios, panicat, deprimat, etc.; prin intarirea sa reactionezi mult mai bine la evenimente stresante si scazi anxietatea, senzatiile de panica, supararile, etc. 

Meditatia usureaza perceptia stresului

Sa schimbi felul cum creierul raspunde la dificultati este ceva foarte important pentru sportivi pentru ca stresul face parte din viata lor. Sa stii ca trebuie sa performezi cat mai bine cu ochii lumii atintiti asupra ta poate fi extrem de stresant. Sa trebuiasca sa impingi durerea fizica la limita in timpul antrenamentelor brutale si competitiilor isi pune amprenta asupra mentalului. 

Un studiu de la Universitatea din Miami pe o echipa de fotbal american, arata beneficiile aduse de meditatie. In perioadele pre-competitionale, cand jucatorii se afalu sub multa presiune academica si sportiva, au fost pusi sa faca fie meditatie, fi un program de relaxare. Meditatia era orientata catre cresterea constientizarii de sine prin concentrarea atentiei asupra prezentului si observarea gandurilor proprii, fara reactii emotionale sau judecati. 

Studiul a descoperit ca stresul cerintelor academice si sportive a redus atentia jucatorilor si le-a degradat starea de bine emotionala, dar meditatiile au redus impactul negativ. Comparativ cu programul de relaxare, meditatia a redus chinul asociat cu cerintele dificile si a imbunatatit performantele mentale si fizice.

Nu este vorba de control, ci de atentie

Multi sportivi spun ca nu au nevoie de meditatie, crezand ca antrenamentele fizice solicitante le aduc suficient control asupra mintii. Dar meditatia este ceva separat de controlul mental pe care il avem asupra corpului cand facem ceva extenuant. Cand esti atent la ce simti si ce gandesti, nu incerci sa controlezi ce iti vine in minte, ci incerci sa nu te lasi prins in insiruirea de ganduri care apare de obicei. Privesti ca un spectator ce ganduri iti intra in minte si ce ganduri iti pleaca. 

Ca sportiv, sa zicem ca ajungi in punctul unui antrenament foarte intens, cand iti vine sa renunti. Si deodata, ca de nicaieri, chinul mental se usureaza. Este ceva diferit de a indura pur si simplu durerea. Reduce stresul emotional al experientei, stres care poate crea aversiune fata de antrenamente.

hormon de crestere natural

Meditatia are impact asupra biochimiei si imunitatii

Un beneficiu care rezoneaza cu multi sportivi este felul in care meditatia te ajuta sa eviti accidentari si imbolnaviri, concomitent cu sporirea mediului anabolic din corp. Stii deja ca hormonii corpului au un impact major asupra performantelor fizice si capacitatii de recuperare dupa efort. De aceea multi sportivi apeleaza la substante de imbunatatire ale performantelor fizice: pentru a accelera repararea tesuturilor, a reduce inflamatiile si in unele cazuri a grabi refacerea dupa accidentari.

Meditatia poatea avea beneficii similare (pastrand proportiile, desigur). Un studiu a descoperit ca a face meditatie in mod regulat creste nivelurile de testosteron si hormon de crestere, cresterile cele mai mari fiind inregistrate la sportivii care s-au tinut cat mai bine de programul de meditatii. Nivelurile de baza ale cortizolului au scazut semnificativ, indicand un stres mai mic. In mod suprinzator, eliberarea de cortizol ca urmare a unui test de stres a crescut, ceea ce este considerata o adaptare benefica pentru ca indica o mai buna capacitate de a face fata unui stres imediat. 

Cercetatorii au emis ipoteza ca meditatia reseteaza axa hipotalamus-pituitara-suprarenale, care conduce nu numai raspunsul la stres, dar si toti ceilalti hormoni din corp. Imbunatateste si eliberarea de dopamina, un neurotransmitator care iti da senzatia de bine si de putere. Combinatia de cortizol redus si dopamina crescuta ii face pe oameni mai generosi si mai milostivi, ceea ce ii poate ajuta pe sportivi, care tind sa fie egoisti, concentrandu-se doar pe performantele lor. Sa incepi sa ii observi si pe cei din jurul tau iti intareste suportul social si este util mai ales in sporturile de echipa, unde unitatea conteaza. 

Alte beneficii ale imbunatatirii mediului biomecanic sunt un somn mai adanc si mai putine riscuri de imbolnavire - ambele fiind problematice pentru sportivi. Studiile arata ca meditatia reduce riscul de a raci si daca racesti, reduce durata si severitatea simptomelor. Meditatiile facute in mod constant imbunatatesc somnul: studiile arata ca somnul REM se imbunatateste cu 10-17%. Meditatia este utila mai ales la cei care au deja probleme cu somnul. 

Cum sa incepi?

Exista numeroase informatii despre meditatie pe internet, dar si aplicatii! O astfel de aplicatie este Headspace pentru sportivi.

Meditatia este printre cele mai subapreciate unelte pe care sportivii le au la indemana pentru a deveni mai buni. Cu doar cateva minute de meditatie pe zi, iti poti intari duritatea mentala, crescandu-ti capacitatea de a reveni usor dupa esecuri fizice sau mentale. 

Referinte

  1. MacLean, C., et al. Effects of the Transcendental Meditation program on adaptive mechanisms: changes in hormone levels and responses to stress after 4 months of practice. Psychoneuroendocrinology. 1997. ;22(4):277-95.
  2. Rooks, J., et al. We Are Talking About Practice: the Influence of Mindfulness vs. Relaxation Training on Athletes’ Attention and Well-Being over High-Demand Intervals. Journal of Cognitive Enhancement. 2017. 1:141–153

Articole din aceiasi categorie

Metode de crestere a testosteronului la sportivi 10 modalitati de a creste testosteronul la orice sportiv Nivelele optime de testosteron sunt cruciale pentru conditia fizica, compozitia corpului si sanatatea oricarui sportiv, indiferent de disciplina in care activeaza. Din pacate nivelele scazute de testosteron fac ravagii si in randul sportivilor de performanta si in randul amatorilor. Iata cum poti rezolva aceasta problema. 18 Jan, 2017
Motive pentru a iti cumpara o bicicleta si a te apuca de ciclism 30 de motive pentru a te apuca de ciclism Imbunatateste-ti psihicul, relatiile cu cei din jur, sanatatea si fericirea. Poti obtine toate astea daca faci din ciclism un hobby. 20 Apr, 2016
ce sa nu faci inainte sa mergi cu bicicleta 5 lucruri pe care nu trebuie sa le faci inainte de a merge cu bicicleta Vrei sa profiti la maxim de urmatoarea tura pe bicicleta? Evita aceste greseli de incepator. 04 Aug, 2016
mentine-te in forma si dupa 40 de ani Cum sa fii un sportiv dur si dupa 40 de ani Ai schimbat prefixul la 4? Ai facut toata viata sport, profesionist sau amator si vrei sa continui cu acest stil de viata pana la 100 de ani? Perfect! Aici gasesti 40 de sfaturi prin care orice sportiv poate ramane in forma pana la adanci batraneti. 14 Jun, 2017
Alergarile imbunatatesc capacitatea pulmonara a ciclistilor Alergarile intense cresc VO2 Max la ciclisti VO2 Max inseamna absortia maxima de oxigen si se refera la cantitatea de oxigen pe care corpul o poate utiliza intr-un minut. Determina capacitatea aerobica si poate fi un predictor al aptitudinilor tale de anduranta. Ciclistii isi pot creste VO2 Max daca se antreneaza si cu alergari intense. 20 Apr, 2016
cum sa devii un fotbalist mai rapid si eficient Fotbalisti mai rapizi: 8 metode de antrenament Iti place sa joci fotbal? Esti un fotbalist profesionist? Esti un antrenor de fotbal? Iata 8 lucruri care te pot face mai rapid, pentru a juca si a performa la un nivel superior, sau pentru a crea fotbalisti cu o viteza mai mare. 25 Jan, 2017

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.