Sanatatea prostatei la ciclisti

Publicat in

Exista teorii conform carora ciclismul creste riscul de cancer la prostata sau alte complicatii legate de prostata. Sunt ele adevarate? Poate un ciclist sa ia masuri concrete pentru a evita probleme cu prostata? Aici gasesti raspunsurile.

Disputa in privinta cancerului de prostata si ciclismului a prins din nou aripi recent din cauza unui studiu care a implicat 5000 de ciclisti. Acest studiu a concluzionat ca cei care merg pe bicicleta 8 ore sau mai mult pe saptamana au un risc de 6 ori mai mare de a dezvolta cancer de prostata, comparativ cu barbati care merg pe bicicleta doar 3,75 de ore pe saptamana. 

Desigur, asocierile nu dovedesc cauzalitati! Se poate pur si simplu ca barbati preidspusi la cancer de prostata sa se fi oferit ca voluntari la studiu (niciodata nu trebuie exclus hazardul) si stim ca ciclismul intens poate creste antigenele specifice prostatei timp de 24 de ore - ceea ce inseamna ca ciclistii reprezinta subiecti mai buni pentru a studia prostata.

Ce nu s-a evidentiat in studiu este ca ciclistii din acest studiu aveau o incidenta a cancerului de 3 ori mai mica decat la populatia generala. Asta pentru ca exista peste 180 de schimbari biochimice benefice care au loc dupa exercitii fizice, schimbari care reduc riscul de cancer prin protejarea ADN-ului, blocarea cresterii celulelor canceroase si oprirea raspandirii cancerului in corp.

Dar si asa trebuie sa luam in serios sugestia ca ciclismul poate creste riscul de cancer de prostata prin ridicarea nivelelor de specii reactive de oxigen.

Nu te opri din pedalat

Nu trebuie sa renunti la ciclism. In timp, cu antrenamemnte bune, enzimele antioxidante din corp incep sa isi creasca nivelele pentru a compensa cresterea speciilor reactive de oxigen. Consumul de alimente bogate in antioxidanti ajuta la eliminarea speciilor reactive de oxigen din corp.

Foloseste o sa confortabila si redu inflamatiile cauzate de mersul pe bicicleta prin eliminarea zaharurilor din dieta, evitarea carcinogenilor din carbohidratii ultra-incalziti (chipsuri, biscuiti, paine si chiar unele batoane de cereale) si evita in general alimentele procesate sau carnurile foarte arse.

Consuma si multe legume bogate in polifenoli, condimente, ierburi, ceaiuri si fructe.

Polifenoplii sunt cei care dau culoare, gust si aroma acestor alimente. Au si proprietati de antidoturi naturale impotriva substantelor canceroase din mancare sau mediul inconjurator, au proprietati antiinflamatoare si promoveaza scaderea cortizolului, un hormon de stres asociat cu efortul de anduranta (asa cum este ciclismul).

erectii naturale

Ciclismul si sanatatea prostatei: riscuri si beneficii

Cum poate ciclismul scadea riscul de cancer de prostata:

  1. Mecanisme indirecte: reducerea obezitatii si grasimii corporale, imbunatatirea sanatatii generale a corpului si imbunatatirea nivelelor de vitamina D.
  2. Mecanisme directe: Imbunatatirea sensibilitatii la insulina, diminuarea nivelelor de citokine precum IGF (factorul de crestere asemanator insulinei), cresterea naturala a limfocitelor si celulelor imunitare (ucigase),  reducerea markerilor de inflamatii precum prostaglandina 2. 

Cum poate ciclismul creste riscul de cancer de prostata:

  1. Inflamarea prostatei: compresia repetitiva si lezarea perineului, ceea ce duce la inflamatii repetate ale prostatei, este mai mare la ciclisti. Inflamatiile cronice sunt un factor de risc pentru malignitate.
  2. Testosteron: Nivelele de testosteron cresc imediat dupa efort fizic intens, ceea ce poate incuraja dezvoltarea celulelor canceroase ale prostatei. Dar cresterile sunt de scurta durata, in primele 15-60 de minute de efort fizic si se intampla rareori la barbatii peste 55 de ani. In timp nivelele de testosteron scad sub optim la cei care practica sporturi de anduranta precum ciclismul. Nu cred ca in cazul ciclistilor cresterile prea mari ar trebuie sa fie un factor ingrijorator; din contra, de regula acestia sufera de nivele prea mici de testosteron, acesta fiind unul din efectele nedorite ale ciclismului ca sport. Exceptie sunt cazurile cand se iau steroizi anabolizanti, dar aceasta este o alta discutie.
  3. Generarea de radicali liberi: Exercitiile intense si de lunga durata, mai ales la cei neantrenati, produc specii reactive de oxigen care pot vatama ADN-ul, primul pas in instalarea si progresi cancerului.

Protejarea prostatei prin dieta

Alimentele bogate in polifenoli contin si alti nutrienti benefici precum proteine, minerale, acizi grasi si vitamine, toti acesti nutrienti fiind esentiali pentru repararea tesuturilor, inclusiv a cartilagiilor, ceea ce poate preveni aparitia artritei si durerilor articulare.

In concluzie, schimbarile produse in corp ca urmare a practicarii ciclismului te pot proteja de cancer si alte boli. Studiile care leaga ciclismul de cresterea riscului de cancer de prostata sunt deseori profund gresite, dar generarea de radicali liberi si inflamatii locale raman factori de risc pentru ciclisti.

De aceea este foarte important ca orice ciclist sa aibe o dieta bogata in polifenoli - inclusiv surse precum ceaiul verde, turmenicul, broccoli si rodia - dovedita ca protejeaza impotriva cancerului de prostata.

Alte lucruri evidente care pot imbunatati sanatatea sunt renuntarea la fumat si consumul responsabil de alcool. In special alcoolul consumat dupa efort fizic poate creste inflamatiile din corp si poate contracara multe din beneficiile oferite de efortul fizic. Dupa antrenamentele lungi si grele este important sa se acorde prioritate si recuperarii si refacerii fizice.

Referinte

Articole din aceiasi categorie

Micronutrientii din dieta unui ciclist Importanta micronutrientilor in dieta ciclistilor Fie ca esti un ciclist profesionist sau unul amator, cand te antrenezi trebuie sa te gandesti si la alcatuirea dietei. Dar alcatuirea dietei merge dincolo de zaharuri, grasimi si proteine. Exista si alte elemente nutritionale la fel de importante, si despre acestea vom discuta in acest articol. 21 Apr, 2016
cum sa devii un fotbalist mai rapid si eficient Fotbalisti mai rapizi: 8 metode de antrenament Iti place sa joci fotbal? Esti un fotbalist profesionist? Esti un antrenor de fotbal? Iata 8 lucruri care te pot face mai rapid, pentru a juca si a performa la un nivel superior, sau pentru a crea fotbalisti cu o viteza mai mare. 25 Jan, 2017
antrenament german pentru masa musculara dedicat luptatorilor Antrenamentul german de volum pentru sporturi de contact Greutatea este o chestiune foarte importanta pentru luptatori, fie ca vorbim de MMA, fie de box. Iata cum sa aplici antrenamentul german de volum cand ai nevoie sa castigi rapid cateva kilograme de masa musculara de calitate. 22 Feb, 2017
exercitii cu greutati in sala de forta pentru ciclisti Exercitii cu greutati pentru a te pregati de MTB Se apropie sezonul cald si daca vrei sa abuzezi bicicleta pe poteci si carari de munte trebuie sa ai fizicul corespunzator. Iata 5 exercitii cu greutati care sa te ajute sa iti intrii in forma ta maxima. 21 Apr, 2016
exercitii cu greutati pentru aruncatorii cu sulita Exercitii cu greutati pentru aruncatorii cu sulita Aruncatul sulitei face parte din probele atletice de aruncari. Ca in orice sport, este important si antrenamentul cu greutati pentru imbunatatirea performantelor. Iata aici cele mai utile exercitii cu greutati pentru un aruncator cu sulita. 10 May, 2017
crosstraining pentru ciclisti Cross-training: exercitiile de care are nevoie orice ciclist Secretul unor performante mai bune pe bicicleta? Nu are de a face cu timpul petrecut in sa. 05 Apr, 2017
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.