Tirozina - un supliment care merita explorat

Publicat in

Tirozina este un aminoacid foarte important despre care probabil nu stii prea multe. Poate ajuta in multe boli dar te si poate face mai performant la antrenamente.

La fel ca orice nutrient, fie ca este vorba de vitamine, minerale sau extracte botanice, aminoacizii sunt cel mai bine introdusi in corp prin alimente integrale. In aceasta forma vin "ambalati" alaturi de nutrienti complementari care le faciliteaza absortia si implinirea destinatiei biochimice (ce frumos din partea naturii ca face asta pentru noi, nu?). Dar unele situatii pot creste nevoile de nutrienti ale corpului si furnizarea lor doar prin alimentatie devine dificila. Asadar avem situatii cand suplimentarea cu aminoacizi este necesara.

Avem aminoacizii cu lanturi ramificate (BCAA) pentru cresterea muschilor scheletici, triptofanul (si metabolitul sau 5-HTP) pentru a trata starile mentale proaste sau pentru a dormi mai bine si glutamina pentru sanatatea intestinelor si repararea tesuturilor. 

Tirozina

La fel ca fratii ei, fenilanalina si triptofan, tirozina este materia prima pentru sinteza neurotransmitatorilor. Spre deosebire de fenilanalina si triptofan, tehnic nu este un aminoacid esential, din moment ce poate fi sintetizata din fenilanalina (pentru cei care sufera de fenilcetonurie, tirozina este esentiala, din moment ce le lipseste enzima care faciliteaza aceasta conversie). 

Tirozina trece usor de bariera hemato-encefalica (bariera dintre sange si creier) si sta la baza producerii L-dopa, dopaminei, epinefrinei si norepinefrinei. Este si materie prima pentru tiroxina (T4, unul din hormonii glandei tiroide), dar de regula aportul inadecvat de tirozina nu este un factor limitator in producerea tiroxinei. Cei cu probleme ale glandei tiroide pot beneficia de pe urma suplimentarii cu tirozina, dar doar daca problemele sunt strict legate de lipsa acestui aminoacid. 

Tinand seama de rolul sau in productia de neurotransmitatori, tirozina ajuta la alinara starilor de depresie, stres acut, narcolepsie si dependenta de cocaina (in privinta dependentei de cocoaina, o combinatie eficienta este intre tirozina si triptofan, acesti doi aminoacizi oprind euforia indusa de cocaina si pot reduce si depresia cauzata de sevraj).

Tirozina concureaza cu alti aminoacizi (fenilanalina, triptofan, leucina, izoleucina, valina si metionina) pentru a fi transportata la creier, asa ca pentru eficienta maxima, suplimentele cu tirozina trebuie luate pe stomacul gol, sau alaturi de o masa care contine carbohidrati, saraca in proteine. A lua si vitamina B6 alaturi de tirozina faciliteaza conversia sa in dopamina, B6 fiind un cofactor al enzimei decarboxilaza care catalieaza aceasta reactine. 

supliment pre-workout

Tirozina si creierul

Avand in vedere rolul tirozinei ca precursor al dopaminei si hormonului tiroidian, s-ar spune ca suplimentarea ar ajuta destul de mult starile de depresie. Dar rezultatele sunt mixte. Multe studii de calitate nu au putut corela tirozina cu imbunatatirea starilor de depresie; dar dovezile indirecte sugereaza ca ar putea avea un rol in aceasta privinta, asa ca este posibil sa fie o chestiune individuala. Depresiile sunt multifactoriale, asa ca pot fi cazuri cand suplimentarea cu tirozina poate ajuta si altele cand problemele nu tin de nivelurile de tirozina. 

Pe de alta parte, tirozina poate fi utila in sustinerea functiilor cognitive in situatiile de stres acut. Unele studii au descoperit ca suplimentarea cu tirozina contracareaza scaderile memoriei si procesarii informatiilor care apar in timpul situatiilor stresante. Probabil datorita proprietatilor tirozinei de a restabili nivelurile de catecholamine din creier. 

Concluzii

Din fericire nu este un supliment scump, asa ca cei care au nevoie de o concentrare mai buna il pot incerca. Poate ca nu suferi de depresie si nu esti prea stresat. In cazul asta tirozina te poate ajuta sa te concentrezi mai bine la antrenamente, de aceea si face parte din unele pre-workouturi.

De notat este ca nu trebuie sa se suplimenteze cu tirozina femeile gravide sau care alapteaza, si nici cei care iau inhibitori de monoaminoxidaza pentru tratarea depresiei. Cei care sufera de Parkinson pot beneficia de pe urma suplimentarii cu tirozina, pentru producerea dopaminei, dar nu ar trebui luata in acelasi timp cu levodopa, fiind posibila o scadere a eficientei medicamentului

Referinte

  1. Parker G, Brotchie H. Mood effects of the amino acids tryptophan and tyrosine: 'Food for Thought' III. Acta Psychiatr Scand. 2011 Dec;124(6):417-26. doi: 10.1111/j.1600-0447.2011.01706.x. Epub 2011 Apr 12.
  2. Gelenberg AJ, Wojcik JD, Falk WE, Baldessarini RJ, Zeisel SH, Schoenfeld D, Mok GS. Tyrosine for depression: a double-blind trial. J Affect Disord. 1990 Jun;19(2):125-32.
  3. Hase A, Jung SE, aan het Rot M. Behavioral and cognitive effects of tyrosine intake in healthy human adults. Pharmacol Biochem Behav. 2015 Jun;133:1-6. doi: 10.1016/j.pbb.2015.03.008. Epub 2015 Mar 20.
  4. Jongkees BJ, Hommel B, Kühn S, Colzato LS. Effect of tyrosine supplementation on clinical and healthy populations under stress or cognitive demands--A review. J Psychiatr Res. 2015 Nov;70:50-7. doi: 10.1016/j.jpsychires.2015.08.014. Epub 2015 Aug 25.

Articole din aceiasi categorie

Un nou motiv pentru a folosi creatina Un nou motiv pentru a folosi creatina Exista multe motive pentru a folosi creatina. Iata inca unul foarte, foarte interesant. 02 Dec, 2019
Reteta batoane proteice facute in casa Batoane proteice in 5 pasi simpli Invata cum sa iti prepari singur batoane proteice gustoase, chiar la tine acasa. 14 Feb, 2016
synthol uleiul idiotilor Synthol: uleiul idiotilor Synthol, un ulei sintetic, si alte produse asemanatoare sunt folosite frecvent de amatorii de "brate imense". Niciun sportiv adevarat nu ii ia in serios pe acesti idioti, dar cu toate acestea moda uleiurilor injectate direct in muschi este foarte populara, in special in anumite parti ale lumii. Si cum romanii tind sa preia orice idee proasta, si la noi exista persoane interesate de Synthol. 01 Aug, 2016
Energie fara stimularea sistemului nervos 3 ingrediente non-stimulatoare pentru a te energiza Suplimentele cu stimulente sunt din ce in ce mai populare, pentru ca te ajuta sa ai antrenamente eficiente, sa fii pompat si sa te simti energizat fara a avea efecte secundare. Dar exista si persoane care nu pot suporta sau folosi stimulente precum cafeina, din diferite motive. Vestea buna este ca exista si alternative foarte eficiente. 14 Feb, 2016
antiinflamatoare non-steroidiene dupa efort fizic - nocive Cat de nocive sunt antiinflamatoarele non-steroidiene pentru sportivi Aspirina si ibuprofenul sunt medicamente des folosite de sportivi pentru a combate inflamatiile si a reduce durerile care pot aparea la antrenamente. Dar acestea nu sunt benefice cuiva care face sport si ar trebui evitate. 13 Apr, 2016
cand sa te suplimentezi pentru rezultate cat mai bune Cand sa iei suplimentele Cand sa iei suplimentele nutritive poate fi la fel de important ca a sti ce fel de suplimente sa iei. Iata un mic ghid despre cele mai bune momente pentru a administra cele mai cunoscute suplimente nutritive. 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.