Tirozina - un supliment care merita explorat

Publicat in

Tirozina este un aminoacid foarte important despre care probabil nu stii prea multe. Poate ajuta in multe boli dar te si poate face mai performant la antrenamente.

La fel ca orice nutrient, fie ca este vorba de vitamine, minerale sau extracte botanice, aminoacizii sunt cel mai bine introdusi in corp prin alimente integrale. In aceasta forma vin "ambalati" alaturi de nutrienti complementari care le faciliteaza absortia si implinirea destinatiei biochimice (ce frumos din partea naturii ca face asta pentru noi, nu?). Dar unele situatii pot creste nevoile de nutrienti ale corpului si furnizarea lor doar prin alimentatie devine dificila. Asadar avem situatii cand suplimentarea cu aminoacizi este necesara.

Avem aminoacizii cu lanturi ramificate (BCAA) pentru cresterea muschilor scheletici, triptofanul (si metabolitul sau 5-HTP) pentru a trata starile mentale proaste sau pentru a dormi mai bine si glutamina pentru sanatatea intestinelor si repararea tesuturilor. 

Tirozina

La fel ca fratii ei, fenilanalina si triptofan, tirozina este materia prima pentru sinteza neurotransmitatorilor. Spre deosebire de fenilanalina si triptofan, tehnic nu este un aminoacid esential, din moment ce poate fi sintetizata din fenilanalina (pentru cei care sufera de fenilcetonurie, tirozina este esentiala, din moment ce le lipseste enzima care faciliteaza aceasta conversie). 

Tirozina trece usor de bariera hemato-encefalica (bariera dintre sange si creier) si sta la baza producerii L-dopa, dopaminei, epinefrinei si norepinefrinei. Este si materie prima pentru tiroxina (T4, unul din hormonii glandei tiroide), dar de regula aportul inadecvat de tirozina nu este un factor limitator in producerea tiroxinei. Cei cu probleme ale glandei tiroide pot beneficia de pe urma suplimentarii cu tirozina, dar doar daca problemele sunt strict legate de lipsa acestui aminoacid. 

Tinand seama de rolul sau in productia de neurotransmitatori, tirozina ajuta la alinara starilor de depresie, stres acut, narcolepsie si dependenta de cocaina (in privinta dependentei de cocoaina, o combinatie eficienta este intre tirozina si triptofan, acesti doi aminoacizi oprind euforia indusa de cocaina si pot reduce si depresia cauzata de sevraj).

Tirozina concureaza cu alti aminoacizi (fenilanalina, triptofan, leucina, izoleucina, valina si metionina) pentru a fi transportata la creier, asa ca pentru eficienta maxima, suplimentele cu tirozina trebuie luate pe stomacul gol, sau alaturi de o masa care contine carbohidrati, saraca in proteine. A lua si vitamina B6 alaturi de tirozina faciliteaza conversia sa in dopamina, B6 fiind un cofactor al enzimei decarboxilaza care catalieaza aceasta reactine. 

supliment pre-workout

Tirozina si creierul

Avand in vedere rolul tirozinei ca precursor al dopaminei si hormonului tiroidian, s-ar spune ca suplimentarea ar ajuta destul de mult starile de depresie. Dar rezultatele sunt mixte. Multe studii de calitate nu au putut corela tirozina cu imbunatatirea starilor de depresie; dar dovezile indirecte sugereaza ca ar putea avea un rol in aceasta privinta, asa ca este posibil sa fie o chestiune individuala. Depresiile sunt multifactoriale, asa ca pot fi cazuri cand suplimentarea cu tirozina poate ajuta si altele cand problemele nu tin de nivelurile de tirozina. 

Pe de alta parte, tirozina poate fi utila in sustinerea functiilor cognitive in situatiile de stres acut. Unele studii au descoperit ca suplimentarea cu tirozina contracareaza scaderile memoriei si procesarii informatiilor care apar in timpul situatiilor stresante. Probabil datorita proprietatilor tirozinei de a restabili nivelurile de catecholamine din creier. 

Concluzii

Din fericire nu este un supliment scump, asa ca cei care au nevoie de o concentrare mai buna il pot incerca. Poate ca nu suferi de depresie si nu esti prea stresat. In cazul asta tirozina te poate ajuta sa te concentrezi mai bine la antrenamente, de aceea si face parte din unele pre-workouturi.

De notat este ca nu trebuie sa se suplimenteze cu tirozina femeile gravide sau care alapteaza, si nici cei care iau inhibitori de monoaminoxidaza pentru tratarea depresiei. Cei care sufera de Parkinson pot beneficia de pe urma suplimentarii cu tirozina, pentru producerea dopaminei, dar nu ar trebui luata in acelasi timp cu levodopa, fiind posibila o scadere a eficientei medicamentului

Referinte

  1. Parker G, Brotchie H. Mood effects of the amino acids tryptophan and tyrosine: 'Food for Thought' III. Acta Psychiatr Scand. 2011 Dec;124(6):417-26. doi: 10.1111/j.1600-0447.2011.01706.x. Epub 2011 Apr 12.
  2. Gelenberg AJ, Wojcik JD, Falk WE, Baldessarini RJ, Zeisel SH, Schoenfeld D, Mok GS. Tyrosine for depression: a double-blind trial. J Affect Disord. 1990 Jun;19(2):125-32.
  3. Hase A, Jung SE, aan het Rot M. Behavioral and cognitive effects of tyrosine intake in healthy human adults. Pharmacol Biochem Behav. 2015 Jun;133:1-6. doi: 10.1016/j.pbb.2015.03.008. Epub 2015 Mar 20.
  4. Jongkees BJ, Hommel B, Kühn S, Colzato LS. Effect of tyrosine supplementation on clinical and healthy populations under stress or cognitive demands--A review. J Psychiatr Res. 2015 Nov;70:50-7. doi: 10.1016/j.jpsychires.2015.08.014. Epub 2015 Aug 25.

Articole din aceiasi categorie

c sa iei inainte de antrenamente pentru a avea energie Ingrediente pre-workout eficiente Pentru a cumpara un supliment pre-workout (folosit inainte de antrenamente pentru energie) de calitate trebuie sa stii ce ingrediente contine si ce fac acestea. Aici gasesti cele mai importante ingrediente dintr-un pre-workout. 23 Apr, 2018
femeile prefera barbatii cu cortizol mic Relaxeaza-te...femeile prefera barbatii cu cortizol mic In studii unde femeile sunt puse sa alcatuiasca fata barbatului ideal si sa ii clasifice in functie de atractie, sunt mai atrase sexual de barbatii cu nivele mari de testosteron, ceea ce inseamna implicit nivele mici de cortizol. 14 Feb, 2016
Cafeaua: mituri si adevaruri Mituri si adevaruri despre cafea Poate ca stii destule despre aceasta bautura (si supliment sportiv) extrem de populara, dar exista numeroase informatii contradictorii. Iata care sunt adevarurile stiute cu certitudine si ce este fictiune. 14 Feb, 2016
creatina si cele mai importante beneficii ale sale Creatina: top 10 beneficii Creatina, regele tuturor suplimentelor nutritive si sportive! Si cu toate acestea multi inca nu stiu ce face si de ce ar trebui sa se suplimenteze cu ea. Gasesti aici 10 motive pentru a folosi creatina si cum sa profiti la maxim de ea. 13 Apr, 2016
suplimentele cu colagen protejeaza si repara articulatiile Suplimente nutritive cu colagen Daca faci sport de suficient de mult timp, sigur te-ai lovit (sau te-au lovit ele) de dureri de umeri, coate, genuchi, spate, etc. Dar am vesti bune: suplimentele nutritive cu colagen pot atenua durerile articulare la sportivi. 14 Feb, 2016
antioxidantii dupa antrenamente impiedica cresterile musculare 6 motive sa NU folosesti suplimente cu antioxidanti Antioxidantii sunt recomandati de mult in lumea fitnessului. Dar sunt ei atat de utili precum sunt vanduti? Sau pot face mai mult rau? Este timpul sa reanalizam rolul antioxidantilor in sport. 02 Oct, 2017
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.