Orez alb sau orez brun?

Publicat in

Care dintre cele doua este mai bun pentru cineva care ridica greutati? Poate ca ai impresia ca stii deja, dar raspunsul s-ar putea sa te uimeasca.

Pentru cei care se antreneaza cu greutati si pentru sportivi, care privesc alimentele mai ales ca sursa de combustibil, as zice ca aproape de fiecare data alegerea cea mai buna este orezul alb.

Veganii inraiti si "expertii in fitness si sanatate" o sa iti spuna mereu sa alegi orezul brun, salbatic, negru, etc. Doar stii si tu: orice este procesat este rau! 

Da, orezul brun are mai multi nutrienti decat orezul alb, dar este un argument invalid pentru ca tarata care ii da culoarea bruna contine si acid fitic, care se leaga (sau cheleaza) mineralele, si inhiba enzimele care digera mancarea

Orezul alb, din moment ce are taratele indepartate, nu are fitati, dar indepartarea taratei indeparteaza si nutrientii. dar de multe ori orezul alb este fortificat cu fier, acid folic si alte vitamine B, zinc, vitamina A, etc., asa ca si orezul alb are nutrienti. 

Fara tarate orezul alb nu are prea multe fibre alimentare, comparatriv cu orezul brun; dar daca iti faci griji pentru asta, mananca mai multe legume! Nici orezul brun nu da pe din afara de cate fibre alimentare contine (doar doua grame la 90 g). Un mar mediu contine de doua ori mai mult de atat. 

Cum ramane cu rezistenta la insulina?

Orezul brun este absorbit mai lent si astfel nu cauzeaza o eliberare foarte mare de insulina. Un studiu a concluzionat ca bolnavii de diabeti de tip 2 care mancau mult orez alb (peste 5 portii pe saptamana) au un risc cu 17% mai mare de a se imbolnavi decat cei care mancau doar o data pe saptamana. 

Dar adevarul este ca nimeni nu mananca orez alb simplu. Il mananca alaturi de carnuri si legume, care incetinesc rata de digerare a orezului alb, ceea ce duce la o eliberare mai lenta si progresiva de insulina. 

hormon de crestere natural

Cum faci orezul alb mai rezistent

Poti scadea indicele glicemic al orezului alb prin a il face mai "rezistent", adica mai greu de digerat. Prin prepararea specifica a orezului alb se pot reduce caloriile din el cu pana la 60%, prin legarea polizaharidelor amiloza si amiloceptina. 

Iata cum se face:

  1. Se fierbe apa. 
  2. Se adauga o lingurita de ulei din nuca de cocos extravirgin sau de masline.
  3. Se pune orezul.
  4. Se fierbe aproximativ 20 de minute. 
  5. Se raceste si se tine in frigider 12 ore. 
  6. Se reincalzeste si se mananca.

Arsenic?

Daca iti faci griji in privinta arsenicului contuinut de orez, atunci orezul alb este ce cauti. Orezul brun are cu 80% mai mult arsenic anorganic decat orezul alb din acelasi soi (arsenicul este continut de tarate). 

Mai mult, orezul alb nu este asociat cu nicio alergie alimentara, balonare sau alte probleme digestive asociate cu cerealele in general

Referinte

  1. Wu H, Grandjean P, Hu FB, Sun Q. Consumption of White Rice and Brown Rice and Urinary Inorganic Arsenic Concentration. Epidemiology. 2015 Nov;26(6):e65-7. doi: 10.1097/EDE.0000000000000369.
  2. Dr. Qi Sun, MD, ScD, Dr. Donna Spiegelman, ScD, Dr. Rob M. van Dam, PhD, Dr. Michelle D. Holmes, MD, DrPH, Ms. Vasanti S. Malik, MSc, Dr. Walter C. Willett, MD, DrPH, and Dr. Frank B. Hu, MD, PhD. White Rice, Brown Rice, and Risk of Type 2 Diabetes in US Men and Women. Arch Intern Med. Author manuscript; available in PMC 2011 Jan 20.
  3. Sonia S, Witjaksono F, Ridwan R. Effect of cooling of cooked white rice on resistant starch content and glycemic response. Asia Pac J Clin Nutr. 2015;24(4):620-5. doi: 10.6133/apjcn.2015.24.4.13.

Articole din aceiasi categorie

mancare pentru muschi mari Alimente uitate care construiesc muschi Vrei masa musculara fara grasime si pentru asta mananci aceleasi lucruri zi de zi? Daca te-ai plictisit pana peste cap de dieta ta actuala, iata cateva alimente uitate care sa te ajute sa construiesti masa musculara de calitate, fara sa te ingrasi. 02 Jul, 2017
Mituri despre dietele sarace in carbohidrati Mituri despre dietele sarace in carbohidrati Exista multe mituri in jurul dietelor sarace in carbohidrati (low-carb); dar asa se intampla cu orice subiect popular care starneste interesul multor oameni. In acest articol o sa separam graul de neghina si o sa vedem ce este adevarat si ce nu. 04 Nov, 2018
Masa musculara mancand proteine ambalate sub forma de conserva Proteine la conserva Desfa capacul la 5 surse de proteine calitative, ieftine si gustoase. Da, poti construi muschi si cand ai un buget limitat! 14 Feb, 2016
Tipuri somatice. Endomorf, ectomof, mezomorf Tipurile somatice Tipurile somatice sunt un aspect extrem de important pentru oricine. Ne nastem cu anumite trasaturi somatice, si toata viata trebuie sa "suportam" consecintele. Adaptarea dietei si antrenamentelor la tipul somatic face diferenta dintre reusita si esec. 14 Feb, 2016
Daca vrei muschi nu manca dupa ureche, fa-ti un plan nutritional De ce alimentatia intuitiva nu merge si cum sa o faci sa functioneze Exista adeptii teoriei de a numara caloriile, si cei care merg dupa "ureche", mancand cum simt si ce simt, bazandu-se ca organismul le spune ce au nevoie. La unii functioneaza, la altii nu. Exista persoane care nu au numarat o calorie in viata lor, si reusesc sa slabeasca sau sa se umple de muschi; iar altele care se chinuie din greu sa se mentina cat de cat. 14 Feb, 2016
Recuperarea dupa antrenamente este garantia ca muschii se vor adapta si vor creste. Iata cateva sfaturi nutritionale despre cum sa eficientizezi procesul de recuperare fizica. 40 de metode pentru a grabi recuperarea dupa antrenament Un antrenament bun nu inseamna nimic fara o recuperare adecvata. Iata nu mai putin de 40 de modalitati prin care sa te refaci mai usor dupa efort pentru a continua sa progresezi. 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.