Un efect infricosator al excesului de proteine

Publicat in

Este real si nu, nu are legatura cu mituri stupide precum afectarea rinichilor sau scurgerea calciului din oase! Culturistii au un risc mai mare pentru ca mananca cantitati mari de proteine!

Daca esti pasionat de culturism, te afli intr-o minoritate. Nu multi din prietenii tai te inteleg. Asa ca, atunci cand dai de alti oameni cu aceeasi pasiune ca tine, nu poti pierde ocazia sa discuti teme legate de culturism. Si inevitabil se va ajunge la compararea fizicului culturistilor din era de aur cu cei din era moderna. De regula se ajunge la concluzia ca baietii din epoca de aur - precum Arnold, Zane, Dickerson, etc.- erau mult mai simetrici si mai bine structurati. Chiar aveau talie, in loc de ceva ce seamana cu ceea ce foloseau nazistii pentru a isi fortifica buncarele! 

Se zice ca lipsa taliilor din culturismul modern este cauzata de excesul de substante. Hormonul de crestere uman pe care il folosesc culturistii din ziua de astazi nu discrimineaza in efectele sale; creste orice, nu doar muschii, chiar si craniile, articulatiile si organele viscerale, ceea ce duce la aspectul balonat pe care il au trunchiurile lor. 

Cel putin asa se credea. Dar, se pare ca si un alt lucru are rol in cresterea organelor viscerale, ceva la care pot fi vulnerabili si cei care practica culturismul la nivel de amatori si nu iau substante sintetice: excesul de proteine

Nu glumesc! Este ceea ce Paul T. Reidy de la departamentul de kinesiologie al Universitatii Miami din Ohio a teoretizat intr-o editie recenta din The Journal of Nutrition.

Ups!

Inainte sa dai in panica, trebuie spus ca ceea ce ar putea cauza asta, depaseste 1,6 g/kg corp, cam cat mananca multi dintre cei care merg la sala. 

In comentariul sau, Reidy scrie ca desi nutritia sportiva a avansat foarte mult in privinta necesarului de proteine, concentrarea excesiva doar pe muschii scheletici a pierdut din vedere metabolismul proteic al corpului ca intreg.

Reidy a fost interesat in special de un studiu din 2019 care a inclus un grup de culturisti versati care mancau in medie 2,4 g/zi de proteine, pentru fiecare kilogram corp. In analiza participantilor s-a folosit o metoda numita "indicator al oxidarii aminoacizilor" (IAOA), in loc de biopsii musculare. 

IAOA a aratat ca desi se consuma 2,4 g/kg corp de proteina, sinteza proteica isi atingea maximul la 2 grame, aceasta fiind oricum o cantitate mare fata de ce consuma mare parte din populatie. 

Cele doua grame pe kilogram corp sunt intrigante pentru ca in mod normal antrenamentele cu greutati cresc eficienta aminoacizilor in privinta sintezei proteinelor. In primul rand, cei care trag de fiare devin mai eficienti la reciclarea proteinelor intracelulare cam la 3 luni dupa ce incep antrenamentele, dar in ciuda acestui fapt, cei din studiu necesitau doze si mai mari pentru a atinge nivelurile maxime, desi, teoretic, aveau o eficienta mare la reciclarea proteinelor. 

masa musculara mai mare

Unde se duce excesul de proteine? 

Iata dilema: de ce este nevoie de doua grame de proteine pe kilogram corp pentru a atinge niveluri maxime ale sintezei proteice, cand dupa o experienta extinsa la antrenamentele cu greutati, metabolismul proteic ar trebui sa fie mai eficient? 

Cei din studiu consumau si mai mult de atat, consumau 2,4 grame/kg corp. Unde se ducea excesul? O parte era oxidata, desigur, dar Reidy crede ca multa din ea se ducea catre marirea organelor interne

Cercetatorii in general tind sa faca referire la totalul masei slabe din trunchi, loc in care se afla si organele. Reidy crede ca ar fi mai bine sa se masoare apendicele (brate si picioare) pentru masa musculara slaba, ceea ce va reflecta mai exact realitatea. 

Chiar daca rar raportat, in studiile care cerceteaza masa musculara si aportul de proteine, mai bine de jumatate din cresterea tesutului muscular slab are loc la trunchi, unde sunt si viscerele (organele interne)

Cu alte cuvinte, cercetatorii atribuie schimbarile in masa slaba doar tesutului muscular scheletic, cand de fapt unele din aceste schimbari se datoreaza si cresterii organelor interne. 

El crede ca un consum peste 1,6 - 1,7 g/kg corp de proteine, duce la marirea organelor interne.

Ce sa intelegi din aceasta teorie controversata? 

Poate ca aceasta teorie are ceva adevar la baza. Sa revenim la exemplul culturistilor din trecut. Nu consumau nici pe departe 2,4 g/kg corp de proteine. Da, aveau si atunci pudre proteice, dar erau primitive, cu un gust oribil si o proasta absortie.

Proteinele lor veneau in cea mai mare parte din dieta si sa mananci prea multe proteine este greu. Probabil aportul de proteine era mai apropiat de 1,7 - 1,8 g fata de 2, 3 sau chiar 4 grame cat mananca monstrii din ziua de astazi. 

Nu purtem ignora hormonul de crestere folosit de culturistii moderni, dar probabil o parte din look-ul de gravida al unor culturisti este dat si de excesul de proteine. 

Asa ca daca nu o faci inca, monitorizeaza o saptamana cate proteine consumi zilnic si ai grija sa nu sari de 2 grame niciodata, sau daca esti nevoit sa o faci (ca intr-o perioada de definire), nu manca atat de multe proteine mai mult de 4 saptamani la rand.. Pot exista cazuri si perioade cand se poate depasi aceasta cifra, pe o perioada limitata, dar daca nu esti un sporiv de inalta performanta, realist vorbind, nu vei avea aproape niciodata nevoie de atat de multe proteine! 

Referinte

  1. Paul T. Reidy, "Muscle or Nothing! Where is the Excess Protein Going in Men with High Protein Intakes Engaged in Strength Training?" The Journal of Nutrition, Volume 150, Issue 3, March 2020, pages 421-422.

Articole din aceiasi categorie

dieta pentru masa musculara pentru incepatori - mananca ca sa cresti Alimentatie pentru culturistul incepator - partea I Alimentatia este cel putin la fel de importanta precum ce faci in sala de forta. Dar multi culturisti incepatori (si nu numai) habar nu au ce sa manance pentru a isi sustine antrenamentele si a creste. Aceasta serie de doua articole iti va explica cat mai simplu si complet ce sa mananci, cum sa mananci si cand sa mananci. 25 Feb, 2018
Aport proteic pentru masa musculara si forta Aport proteic pentru masa musculara si forta De multe ori nu reusesti sa iti cresti masa musculara si forta din cauza proastei planificari a dietei, planificare care trebuie sa tina cont de efortul depus in sala. 17 Sep, 2018
cum te ajuta gglicogenul sa ai masamusculara mai mare Glicogen - ce trebuie sa stie despre el oricine trage de fiare Oricine se antreneaza cu greutati trebuie sa stie ce este glicogenul, ce face si cum afecteaza capacitatea de a construi masa musculara si forta. Afla totul de aici! 18 Feb, 2018
Dieta perfecta pentru elevi si studenti Dieta perfecta pentru elevi si studenti Ce este o dieta buna pentru studenti si elevi, care nu dispun de multe fonduri? Raspunsul aici. 17 May, 2020
Un efect infricosator al excesului de proteine Un efect infricosator al excesului de proteine Este real si nu, nu are legatura cu mituri stupide precum afectarea rinichilor sau scurgerea calciului din oase! Culturistii au un risc mai mare pentru ca mananca cantitati mari de proteine! 20 Sep, 2020
cum apar procesele anabolice in corp in urma carora cresc muschii Ghid complet despre anabolism, catabolism si metabolismul proteinelor Cel mai complet ghid pe care il vei gasi despre rolul hormonilor in construirea sau degradarea masei musculare. Invata cum sa contruiesti masa musculara adevarata prin manipularea hormonilor anabolici produsi de propriul corp. 12 Apr, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.