Deficientele de zinc

Publicat in

Deficientele de zinc iti pot afecta sanatatea si felul cum arati. Daca iti este greu sa construiesti masa musculara, sa slabesti si te simti fara energie, este posibil ca la baza sa fie o deficienta de zinc.

Deficientele de zinc te pot sabota in patru feluri:

  1. Zincul este esential pentru productia de androgeni (precum testosteron), IGF-1 si hormon de crestere. Daca nu ai suficient zinc, sa construiesti masa musculara este extrem de anevoios, uneori chiar imposibil. De asemenea, recuperarea dupa efort va fi intarzaiata, iar nivelurile de energie iti vor fi scazute. 
  2. Zincul este necesar pentru absortia tuturor nutrientilor cunoscuti omului. Asa ca, daca ai o deficienta de zinc, cel mai probabil ai deficiente si ale altor nutrienti. 
  3. Zincul este esential pentru controlul insulinic. Daca nu ai suficient zinc, intregul mecanism al controlului insulinic este compromis. Ce inseamna mai exact pentru tine? Iti este foarte greu sa acumulezi glicogen in muschi, carbohidratii pe care ii mananci, ci acestia se transforma mai degraba in grasime. Rezulta o proasta compozitie a corpului (raportul dintre masa musculara si cea grasa).
  4. Zincul regleaza productia de dopamina. Dopamina este un neurotransmitator din creier care regleaza nivelurile de energie si dispozitia. Daca nu produci suficienta dopamina nu esti motivat sa mergi la sala si ai schimbari de dispozitie bruste. Daca iti este dificil sa te concentrezi la exercitii in timp ce le faci si motivarea este aproape zero spre finalul antrenamentului, este posibil sa ai o deficienta de zinc. 

Pentru a iti determina cat mai exact nivelurile de zinc, uita de analizele de sange ale zincului seric. Trebuie sa faci analize de sange care masoara zincul din celulele rosii (hemoglobina). 

O metoda mai simpla este de a utiliza o forma de zinc lichid. Gustul este printre primele semne ale deficientei de zinc. Pune cateva linguri de zinc lichid intr-un pahar si bea-l. Nu inghitit! Clateste-ti gura cu el pana ce incepi sa simti un gust anume. Apoi scuipa-l. O cantitate asa mare de zinc lichid te poate strica la stomac daca este inghitita. 

Testul ar trebui sa dureze cam 30 de secunde si rezultatele se interpreteaza astfel:

  • Niciun gust anume sau nicio senzatie specifica.
  • Nu este sesizat niciun gust imediat, dar dupa cateva secunde apare un gust subtil descris ca "uscat", "mineral" sau "dulceag"
  • Un gust bine definit, dar nu foarte neplacut, este perceput imediat si se intensifica in timp.
  • Un gust puternic si neplacut apare aproape imediat.

Ce inseamna astea?

  • 1 si 2 sugereaza deficiente severe de zinc.
  • 3 indica un nivel mai mic decat optim de zinc.
  • 4 este ideal

Pentru a corecta deficientele de zinc este nevoie de suplimentare. Cea mai buna forma (care se absoarbe cel mai bine) este zincul picolinat. Dozele zilnice sunt de 30-60 mg/zi, in functie de severitatea deficientei. 

Referinte

  1. Tuerk MJ, Fazel N. Zinc deficiency. Curr Opin Gastroenterol. 2009 Mar;25(2):136-43. doi: 10.1097/MOG.0b013e328321b395.
  2. Prasad AS, Mantzoros CS, Beck FW, Hess JW, Brewer GJ. Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults. Nutrition. 1996 May;12(5):344-8.
  3. Nazanin Roohani, Richard Hurrell, Roya Kelishadi si Rainer Schulin. Zinc and its importance for human health: An integrative review. J Res Med Sci. 2013 Feb; 18(2): 144–157.
  4. Roth HP, Kirchgessner M. Zinc and insulin metabolism. Biol Trace Elem Res. 1981 Mar;3(1):13-32. doi: 10.1007/BF02789121.
  5. Hung HH, Kao LS, Liu PS, Huang CC, Yang DM, Pan CY. Dopamine elevates intracellular zinc concentration in cultured rat embryonic cortical neurons through the cAMP-nitric oxide signaling cascade. Mol Cell Neurosci. 2017 Jul;82:35-45. doi: 10.1016/j.mcn.2017.04.006. Epub 2017 Apr 17.
  6. Zdilla MJ, Saling JR, Starkey LD. Zinc sulfate taste acuity reflects dietary zinc intake in males. Clin Nutr ESPEN. 2016 Feb;11:e21-e25. doi: 10.1016/j.clnesp.2015.11.004. Epub 2016 Jan 14.

Articole din aceiasi categorie

creatina este un supliment de baza din culturism Creatina: supliment de baza sau pacaleala? 19 lucruri pe care trebuie sa le stii despre creatina, cel mai cunoscut si utilizat supliment sportiv din culturism si nu numai! 17 Jul, 2017
Suplimente nutritive cu extract de ceai verde Extractul de ceai verde Ceaiul verde este perfect alaturi de sushi, dar extractul de ceai verde este si un puternic supliment nutritiv, plin de antioxidanti si cu proprietati care ajuta la arderea grasimilor. 14 Feb, 2016
Suplimente nutritive cu acid ursolic si ce pot face pentru tine Acid ursolic - anabolic si arzator de grasimi Acidul ursolic este un compus bio, regasit in plante si care exercita puternice efecte anabolice si lipolitice asupra organismului uman. 14 Feb, 2016
Energie fara stimularea sistemului nervos 3 ingrediente non-stimulatoare pentru a te energiza Suplimentele cu stimulente sunt din ce in ce mai populare, pentru ca te ajuta sa ai antrenamente eficiente, sa fii pompat si sa te simti energizat fara a avea efecte secundare. Dar exista si persoane care nu pot suporta sau folosi stimulente precum cafeina, din diferite motive. Vestea buna este ca exista si alternative foarte eficiente. 14 Feb, 2016
ecdisteroizii, adica steroizii din plante, ajuta la slabit Ecdisteroizii opresc cresterea tesutului adipos Ecdisteroizii sunt substante naturale, nu sintetice, care se regasesc in plantele verzi din familia spanacului. Au proprietati anabolice, dar pot si sa opreasca ingrasarea atunci cand te supraalimentezi. 14 Feb, 2016
primul studiu care confirma superioritatea creatinei hcl Primul studiu care confirma superioritatea creatinei HCL fata de monohidrat Va fi regele detronat? Este creatina HCL mai eficienta in a construi masa musculara si a slabi decat creatina monohidrat? Un nou studiu sustine asta! Dar... 13 Apr, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.