Ce este amenoreea hipotalamica functionala

Publicat in

Esti genul de femeie care te antrenezi zilnic? Mananci cum trebuie? Toti iti spun ca arati fantastic? Esti o imagine a sanatatii dar cu toate asta nu ai mai avut menstruatie de aproape un an. De ce? Faci tot ce trebuie, nu?

Ai un stil de viata sanatos si arati grozav. Esti laudata de toti pentru cum iti traiesti viata si pentru cat de bine arati si ce conditie fizica ai. Evident esti sanatoasa! Sau nu?

Prea mult dintr-un lucru bun

3-5% din femei sufera de amenoree. Amenoreea inseamna pierderea ciclului menstrual pentru mai mult de 3 luni (sau ciclu menstrual neregulat timp de 6 luni). Simptomul evident este lipsa menstruatiei. Exista mai multe cauze ale amenoreei. Pentru femeile care fac sport cel mai des intalnit motiv este amenoreea hipotalamica functionala.

Jumatate din femeile care fac exercitii fizice au un ciclu menstrual anormal (comparativ cu 4,5% la femeile sedentare) si 33,7% din femeile care fac execitii fizice sunt amenoreice.

Daca a face sport este sanatos, ce se intampla?

Cauzele amenoreei hipotalamice functionale includ stresul (psihologic si fiziologic), dietele stricte, exercitiile fizice intense sau bolile cronice. Sunt multe dovezi ca femeile care fac exercitii fizice si isi restrictioneaza caloriile in mod cronic (au un deficit caloric pe termen lung) in cele din urma dezvolta amenoree. Deficitul caloric poate fi de la prea multe exercitii fizice, insuficient de multe calorii sau o combinatie intre cele doua.

De fapt, disfunctiile menstruale in randul femeilor tinere care fac sport sunt ceva des intalnit alaturi de alte doua simptome, care colectiv parta numele de "triada sportivelor" (mai multe despre asta imediat). 

Tehnic, exista 3 subtipuri de amenoree hipotalamica functionala: legata de pierderea in greutate, legata de stres si legata de exercitiile fizice. Dar in practica, cele trei (lipsa caloriilor, stresul, si exercitiile fizice in exces) se combina pentru a da simptomele amenoreei hipotalamice functionale. 

Cercetarile recente arata ca un rol in toate acestea au si stresul fizic (inclusiv niveluri prea mici de grasime), stresul psihic si geneticul. Factorul care porneste totul este deficitul caloric, cand mananci prea putin pentru a compensa arderile calorice, indiferent ca aceste arderi sunt induse prin activitati sportive sau alt fel de activitati

Din punct de vedere al evolutiei biologice, este extrem de important ca femeile sa nu ramana gravide daca nu exista suficienta mancare in mediul inconjurator. Asta pentru ca oamenii au o placenta hemocoriala, adica fatul controleaza hormonii mamei. Da, fatul este cel care conduce hormonii, si nu ii pasa decat de supravietuire. Ce inseamna asta pentru viitoarele mame este ca inainte de sarcina corpul trebuie sa se asigure ca sunt intr-o situatie care le va permite supravietuirea in timpul sarcinii. 

Apropo, controlul fetal asupra hormonilor este si motivul pentru care femeile au menstruatie. Majoritatea mamiferelor nu au, pentru ca reabsorb endometrul; nu si oamenii. Corpul uman il elimina pentru ca orice fat care nu a supravietuit tot ar avea control partial asupra hormonilor maternali. 

pastile de slabit

Cum remediezi amenoreea hipotalamica functionala

Amenoreea hipotalamica functionala este cauzata de o perturbare hormonala specifica. Stiai ca hormonii care regleaza ovulatia sunt extrem de sensibili la dezechilibrele energetice - si pe termen scurt si pe termen lung - si la cata grasime corporala ai?

Atat la barbati cat si la femei, axa hipotalamus-pituitara-gonadala, este cea care controleaza cele 3 glande endocrine. Intai, hipotalamusul elibereaza hormon care elibereaza gonadotropina (GnRH). Asta dicteaza glandei pituitare anterioare sa elibereze hormon luteinizant (LH) si horrmon stimulator al foliculilor (FSH). LH si FSH actioneaza supra gonadelor (tetsicule sau ovare). 

La femei asta declanseaza productia de estrogen (mai exact estradiol) si progesteron - necesar pentru eliberarea unui ou matur (ovulatie) si pentru sustinerea unei sarcini. Intregul proces se numeste axa reproductiva feminina sau axa hipotalamus-pituitara-ovariana (HPO).

Pentru functionarea corecta a HPO nu este suficienta doar eliberarea de GnRH. Si rata la care GnRH este produs si eliberat este foarte importanta - se numesc pulsatii de GnRH. Hipotalamusul produce GnRH intr-un ritm foarte exact, ritm care spune pituitarei sa fabrice (sau nu) LH si FSH. 

Daca totul functioneaza corect, aceste pulsuri de GnRH (cat de des si cat de mult este eliberat) controleaza diferitele faze ale ciclului menstrual. Frecventele reduse (<1 puls la 2-3 ore) declanseaza eliberarea de FSH iar frecventele mari (>1 puls pe ora) declanseaza eliberarea de LH (tot in pulsuri). Pulsurile de GnRH care declanseaza eliberarea pulsurilor de LH sunt un factor cheie in reglarea ciclului menstrual. 

Cand ceva merge prost

Pulsurile de GnRH sunt foarte sensibile la mediul inconjurator si pot fi date peste cap de lipsa mancarii sau deficitele calorice. Cateva lucruri regleaza pulsurile normale de GnRH, factorul cheie fiind kisspeptina (pe bune, chiar asa se numeste). 

Kisspeptina, o molecula proteica pe care neuronii o folosesc sa comunice intre ei, stimuleaza productia de GnRH la almbele sexe si stim despre ea ca este foarte sensibila la leptina, insulina si ghrelina - hormoni care regleaza si reactioneaza la foame si satietate. Femelele mamifere au niveluri mai mari de kisspeptina decat masculii. Asta poate insemna o sensibilitate mai mare la schimbarile in balanta energetica

Nivelurile mici de leptina (care apar cand scade grasimea corporala) inseamna mai putin GnRH, leptina stimuland productia de GnRH. Astfel nivelurile prea mici de grasime contribuie la aparitia amenoreei hipotalamice functionale.

Asta pentru ca a ramane insarcinata in perioade cand accesul la hrana era limitat, s-a dovedit fatal pentru femei, de-a lungul istoriei. Oamenii sunt printre putinele mamifere care nu pot pune pe "pauza" o sarcina sau nu o pot termina spontan cand in jur nu exista suficienta mancare

Asa ca singura sansa de supravietuire a femeilor (bilogic vorbind) este de a nu ramane insarcinate cand in jur nu exista suficienta mancare. Asta se intampla prin lipsa ciclului menstrual, pentru ca nu apare nici oul care sa fie fertilizat. 

Impactul amenoreei hipotalamice functionale asupra sanatatii

Poate iti zici ca este chiar placut sa nu ai menstruatie, nu? Cel mai evident simptom este ca nu ai ciclu lunar si pentru multe dintre voi poate fi vazut ca un beneficiu. Alt efect interesant (pentru unele) este ca daca nu ai ciclu, nu ovulezi si nu poti ramane insarcinata

Dar, dincolo de sanatatea reproductiva, sunt compromise si alte aspecte ale sanatatii feminine, inclusiv sistemul scheletic, cel cardiovascular si starea de bine psihica. 

anti-celulita

Efecte secundare asupra sistemului osos

Un efect nedorit al amenoreei hipotalamice functionale este descresterea densitatii minerale in oase, ceea ce creste riscul de osteoporoza si fracturi, daca amenoreea dureaza perioade lungi de timp. 

La sportive, pierderea densitatii minerale osoase alaturi de AHF si lipsa caloriilor (fie din cauza unei diete severe, fie din cauza unei tulburari alimentare) se numeste "triada sportivelor" si este studiata inca din 1997.

Efecte secundare asupra sistemului cardiovascular

In mare, estrogenul (mai exact estradiolul) este cardioprotector, de aceea femeile care nu au ajuns la menopauza au un risc cardiovascular mai mic comparativ cu barbatii si femeile trecute de menopauza. 

Nivelurile mici de estrogen provocate de amenoree sunt legate de functii vasculare compromise si profil lipidic prost, din moment ce vasele de sange periferice si coronariene contin receptori estrogenici, ceea ce le face sa raspunda la estrogen, acesta fiind un regulator cheie al sanatatii vaselor de sange. 

Femeile cu amenoree hipotalamica functionala au un profil lipid care le predispune la boli de inima inclsuiv colesterol total mai mare, LDL mai mare si trigliceride mai multe

Pot aparea si alte dezechilibre hormonale precum cortizol prea mare, prea putina insulina, IGF-1 scazut si niveluri scazute de Triiodotironina (T3 - un hormon tiroidic). 

Efecte secundare asupra sanatatii mentale

AHF are si efecte psihologice, pe langa cele fiziologice. In timpul amenoreei creste riscul de depresie si anxietate. Dar nu este clar inca daca AHF contribuie la aparitia depresiei si anxietatii, sau acestea doua cauzeaza amenoree

Femeile care sufera de AHF au si scoruri mai scazute la masuratori ale functiilor sexuale precum dorinta sexuala, excitare sexuala, orgasm si satisfactie in timpul actelor sexuale. 

Ce poti face

Vestea buna este ca amenoreea hipotalamica functionala este reversibila. Si este simplu: trebuie sa cresti aportul de alimente dense nutritional, sa reduci deficitul caloric, sa scazi intensitatea si/sau volumul exercitiilor fizice si sa scazi stresul general asupra corpului (atat fizic cat si mental)

Referinte

  1. Klein DA, Poth MA, Amenorrhea: an approach to diagnosis and management, American Family Physician, June 2013. 
  2. Meczekalski B, Katulski K, Czyzyk A, Podfigurna-Stopa A, Maciejewska-Jeske M, Functional hypothalamic amenorrhea and its influence on women’s health, Journal of endocrinological investigation, November 2014. 
  3. De Souza MJ, Toombs RJ, Scheid JL, O’Donnell E, West SL, Williams NI, High Prevalence of Subtle and Severe Menstrual Disturbances in Exercising Women: Confirmation Using Daily Hormone Measures, Human Reproduction, February 2010. 
  4. Caronia LM, Martin C, Welt CK, Sykiotis GP, Quinton R, Thambundit A, Avbelj M, et al., A Genetic Basis for Functional Hypothalamic Amenorrhea, The New England Journal of Medicine, January 2011. 
  5. De Souza MJ, Williams NI, Physiological Aspects and Clinical Sequelae of Energy Deficiency and Hypoestrogenism in Exercising Women, Human Reproduction Update, October 2004. 
  6. Emera D, Romero R, Wagner G, The Evolution of Menstruation: A New Model for Genetic Assimilation, BioEssays: News and Reviews in Molecular, Cellular and Developmental Biology, January 2012. 
  7. Tsutsumi R, Webster NJ, GnRH Pulsatility, the Pituitary Response and Reproductive Dysfunction, Endocrine Journal, 2009.
  8. Berga SL, Daniels TL, Giles DE, Women with Functional Hypothalamic Amenorrhea but Not Other Forms of Anovulation Display Amplified Cortisol Concentrations, Fertility and Sterility, June 1997. 
  9. Dundon CM, Rellini AH, Tonani S, Santamaria V, Nappi R, Mood Disorders and Sexual Functioning in Women with Functional Hypothalamic Amenorrhea, Fertility and Sterility, November 2010. 
  10. Marcus MD, Loucks TL, Berga SL, Psychological Correlates of Functional Hypothalamic Amenorrhea, Fertility and Sterility, August 2001. 

 

Articole din aceiasi categorie

cum iti maresti masa musculara ca femeie 5 sfaturi pentru femeile care vor sa isi mareasca masa musculara Femeile au dificultati in a isi creste masa musculara. Comparativ cu barbatii sunt mai putin predispuse la astfel de cresteri. Dar prin munca si rabdare isi pot si ele imbunatati aspectul fizic si isi pot creste semnificativ masa musculara. 05 Apr, 2018
daca esti femeie evita aceste alimente pentru a arata mai bine Alimente pe care femeile ar trebui sa le evite 10 dintre alimentele cele mai nocive pentru femei. Aceste alimente duc la cresterea cortizolului, hormonul de stres al corpului si impiedica o buna compozitie a corpului (raportul dintre masa musculara si grasime). 07 Sep, 2017
femeile trebuie sa manance mai multe proteine Femeile au nevoie de mai multe proteine In fitness, cand vine vorba de a manca mai multe proteine, de regula lumea se gandeste la culturisti, sportivi si barbati. A devenit ceva macho sa mananci proteine, de parca acest macronutritent ar fi destinat exclusiv sexului tare. Dar ca femeie ai o multitudine de beneficii daca iti cresti aportul de proteine. 18 Apr, 2016
11 strategii din fitnessul feminin 11 strategii din fitnessul feminin Cateva strategii scurte care sa ajutre orice femeie sa arate mai bine si sa se simta fericita in propriul corp. 10 May, 2018
tanara si frumoasa  - 27 alimente alcaline Ramai tanara si sanatoasa - 27 din cele mai alcaline alimente de pe planeta Corpul uman este facut sa se afle intr-o stare alcalina, dar viata moderna il pune tot timpul intr-o stare acida. In special femeile sunt predispuse la asta din cauza cantitatii mai mari de estrogeni din corp. Mananca cat mai multe alimente de pe aceasta lista pentru a te alcaliniza. 28 Jul, 2016
Arde grasimea de pe coapse Cum sa slabesti la picioare Un articol care este de interes in special pentru cititoarelor noastre, si mai putin pentru reprezentatii sexului viril. 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.