Sunt alimentele organice cea mai buna optiune?

Publicat in

Gama de alimente organice este din ce in ce mai abundenta. Dar sunt aceste alimente cea mai buna si sanatoasa optiune?

"Organic" este termenul pe care il gasesti pe multe alimente, integrale sau procesate. De la mere la pui si chipsuri, poti gasi eticheta de organic. Dar ce inseamna daca un aliment este "organic"? 

Alimentele organice sunt crescute fara pesticide si fertilizatoare sintetice. Eticheta de organic indica ca substante interzise nu au fost folosite pe solul si pe plantele unde au fost cultivate legumele

Etichetele organice pe carnuri inseamna ca animalele nu au primit antibiotice sau hormoni, au avut conditi de viata care le-a permis sa isi manifeste comportamentele naturale, precum pasunat, iar furajele primite au fost organice. 

Eticheta de organic pe alimente cu mai multe ingrediente, inseamna ca toate ingredientele respective sunt de natura organica si ca nu s-au folosit conservati, coloranti sau arome artificiale

Prin definitie, agricultura organica are ca scop sustinerea animalelor si mediului inconjurator. Dar, definitia de organic nu iti spune daca alimentele organice sunt neaparat mai sigure, sanatoase sau sustenabile. 

1. Siguranta alimentelor organice contra celor non-organice

O ingrijorare evidenta cand alegi alimente organice, este daca sunt sigure. Tinand cont de diferenta evidenta dintre practicile agricole si substantele folosite, produsele organice au mai putine reziduuri de pesticide si fertilizanti sintetici. 

Anual se face o lista cu cele mai contaminate produse cu pesticide. Anul trecut, cele mai predispuse alimente la a fi contaminate au fost capsunile, spanacul, kale, nectarinele, merele, strugurii, piersicile, ciresele, perele, rosiile, telina si cartofii.

Produsele cu coaja mai groasa au sanse mai mici sa fie contaminate. Produsele cele mai putin probabil sa fie contaminate sunt avocado, porbumbul, ananasul, tecile congelate, ceapa, papaya, vinetele, sparanghelul, kiwi, varza, conopida, pepenii galbeni, broccoli, ciupercile.

Pe de alta parte, lipsa pesticidelor si altor substante din produsele organice poate creste riscul de contaminate cu bacterii. Un studiu a descoperit ca produsele organice din ferme poloneze aveau risc mai mare de contaminare cu E.coli. Riscul de contaminare cu bacterii al produselor organice este o ramura stiintifica aflata la inceput, care trebuie aprofundata. 

Cand vine vorba de carne si lactate, utilizarea antibioticelor la animale ridica ingrijorari din cauza rezistenteti la antibiotice. De exemplu, riscul ca bacteriile sa fie rezistente la antibiotice este mai mare in puiul si porcul crescute conventional, decat daca ar fi fost crescute organic. Este mai dificil sa tratezi infectii la oameni si animale cand bacteriile sunt rezistente la antibiotice. 

cetone din zmeura pentru repartitionare nutritionala

2. Sunt produsele organice mai sanatoase?

Lipsa pesticidelor, hormonilor, antibioticelor si altor substante, inseamna ca produsele organice sunt mai sanatoase? NU! De fapt, nu exista dovezi ca produsele organice sunt nutritive! 

O recenzie recenta a descopeit ca nu exista diferente majore intre produsele organice si cele conventionale. Produsele organice au un continut fenolic mai mare, si mai scazut de cadmium si niveluri mai mari de omega-3, la carnuri si lactate. Dar in privinta mineralelor nu exista diferente. Per total, studiile de pana acum indica ca nu exista diferente, sau diferentele sunt foarte mici, provind nutrientii din produsele organice si cele conventionale. 

Cand vine vorba de continutul de nutrienti, este bine sa se tina cont de alte practici, nu de cele organice sau non-organice. De exemplu, metoda de gatire, precum inghetarea sau fierberea, poate schimba profilul nutritional al alimentelor. 

3. Sustenabilitatea alimentelor organice

Sustenabilitatea este cel mai complex factor de care sa tinem cont; o dieta poate fi sustenabila in raport cu impactul ei asupra mediului sau privind potentiatul de a o urma perioade lungi de timp. 

Cand vorbim de impactul asupra mediului, raspunsul este clar: organic este aproape mereu mai sustenabil decat conventionalul. Sa ai grija de sol, animale si plante este ideal. 

Din pacate, sistemele conventionale, adica agricultura intensiva, au ca scop costuri cat mai mici si eficienta cat mai mare, iar mediul are de suferit. De exemplu, multe pasari crescute pentru a fi mancate, sunt practic facute de om si nu se pot reproduce sexual. 

Al doilea inteles al termenului sustenabilitate este mai complex, si depinde de fiecare individ in parte. Costul, accesibilitatea si gustul sunt doar cativa factori de care sa se tina cont cand cumperi organic sau conventional. 

Alimentele organice sunt mereu mai scumpe. Si pentru multi sunt greu de procurat. De regula, produsele organice au acelasi gust ca cele conventionale; dar sunt multe situatii cand aspectul si gustul produselor conventionale pot fi modificate. Carnurile organice pot avea gust diferit din cauza ca animalele au avut o dieta diferita fata de cele conventionale. 

In final, tine de tine sa decizi daca merita sa dai ceva mai multi bani pe produsele organice. Nu ai motive foarte mari sa eviti produsele conventionale daca nu gasesti optiuni organice. Sa mananci fructe si legume crescute conventional este mai bine decat sa nu mananci deloc pentru ca nu gasesti variante organice. 

Referinte

  1. Organic 101: What the USDA Organic Label Means. https://www.usda.gov/media/blog/2012/03/22/organic-101-what-usda-organic.... Accessed May 10, 2019.
  2. Environmental Working Group. EWG’s 2019 Shopper’s Guide to Pesticides in ProduceTM. https://www.ewg.org/foodnews/. Accessed May 10, 2019.
  3. Szczech M, Kowalska B, Smolińska U, Maciorowski R, Oskiera M, Michalska A. Microbial quality of organic and conventional vegetables from Polish farms. Int J Food Microbiol. 2018;286:155-161. doi:10.1016/j.ijfoodmicro.2018.08.018
  4. Mie A, Andersen HR, Gunnarsson S, et al. Human health implications of organic food and organic agriculture: a comprehensive review. Environ Health. 2017;16. doi:10.1186/s12940-017-0315-4
  5. Smith-Spangler C, Brandeau ML, Hunter GE, et al. Are organic foods safer or healthier than conventional alternatives?: a systematic review. Ann Intern Med. 2012;157(5):348-366. doi:10.7326/0003-4819-157-5-201209040-00007
  6. Zhao Y, Wang D, Yang S. Effect of organic and conventional rearing system on the mineral content of pork. Meat Sci. 2016;118:103-107. doi:10.1016/j.meatsci.2016.03.030
  7. Palermo M, Pellegrini N, Fogliano V. The effect of cooking on the phytochemical content of vegetables. J Sci Food Agric. 2014;94(6):1057-1070. doi:10.1002/jsfa.6478

Articole din aceiasi categorie

Grasimile saturate nu sunt atat de nocive precum ni s-a spus. Iata intregul adevar. Adevarul despre grasimile saturate Afla care grasimi saturate sunt cu adevarat rele, ce cantitati de grasime saturata ar trebui sa consumi si cum te pot ajuta acestea sa iti cresti masa musculara si sa iti pastrezi sanatatea. 14 Feb, 2016
mananca grasimi ca sa fii sanatos si sa ai muschi Mananca fripturi grase, pielea de pui si bacon Se pare ca medicina a gresit in privinta consumului de grasimi si duratei de viata. Vezi aici despre ce este vorba. 15 Apr, 2018
Vrei muschi? Iti place carnea? Iata ce si cum sa mananci Ghid pentru carnivori Iti place carnea, dar iti este teama ca poate nu iti face bine? Tot auzi de beneficiile dietelor vegetariene si cum ca daca mananci carne te imbolnavesti? Iata un ghid despre cum sa mananci carne pentru a construi masa musculara, a slabi si a fi mai sanatos. 14 Feb, 2016
Carnea poate fi la fel de nociva precum fumatul? Proteine animale, tigari si multa confuzie nutritionala Sa mananci friptura este la fel de rau ca a fuma? Carnea cauzeaza diabet? Pieptul de pui provoaca cancer? Din ce in ce mai des poti da peste astfel de informatii. Care este adevarul si ce impact au proteinele animale asupra sanatatii? 02 Oct, 2016
Mananca mai multe proteine de calitate fara a manca si grasimi nocive 6 surse de proteine fara grasimi nocive Sase surse de proteine vegetale, care nu au pic de grasimi nesanatoase. Sunt ideale pentru cei care isi fac griji in privinta stratului adipos, sau pentru vegetarieni. Cu aceste alimente iti vei lua portia zilnica de grasimi sanatoase si le vei evita pe cele nocive. 14 Feb, 2016
Pizza si cocaina sunt la fel pentru creier Pizza si cocaina: sunt la fel pentru creier Daca uneori te simti fara puterea de a rezista in fata unei pizza sau desert, nu inseamna ca esti fara vointa. Natura ne-a setat sa pierdem controlul cand dam de anumite combinatii de nutrienti. 23 Sep, 2018
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.