Cele mai bune fructe si legume ale toamnei

Publicat in

Poate ca recoltele verii au fost culese de mult, dar asta nu inseamna ca nu te poti incarca de nutrtienti avand de ales dintre multe fructe si legume delicioase, specifice toamnei.

Chiar daca vara sa terminat, legumele si fructele abia au inceput sa apara! Cand oamenii se gandesc la legume si fructe, deseori se gandesc la piersici imbaiate de soare sau rosii suculente si dulci! Dar si toamna, pietele sunt intesate cu fructe si legume, pline de nutrienti si arome.

Nu iti poti hrani muschii numai cu fripturi si oua, asadar, pentru a te trimite in iarna cat mai sanatos  si mai bine hranit, am facut o lista cu cele mai "stralucitoare" fructe si legume ale toamnei.

1. Pere

Cand vine vorba de fructe de toamna, iata dovada ca ar trebui sa gandesti dincolo de mere. Perele zemoase sunt o sursa excelenta de fibre alimentare - un fruct mediu confera 6 grame. Asta inseamna 50% mai mult decat un mar, si mai mult decat o ceasca intreaga de quinoa gatita. Recomandarile actuale spun ca barbatii si femeile ar trebui sa aibe un aport de 38 de grame si respectiv 25 de grame de fibre alimentare, pe zi. Asa ca sa te infrupti dintr-o para zemoasa si gustoasa te poate ajuta sa atingi aceste obiective. 

Nu ar trebui sa neglijezi aportul de fibre alimentare. In primul rand, fibrele alimentare reduc foamea prin faptul ca incetinesc digestia, si te ajuta sa te simti mai plin pentru mai mult timp, infranand poftele si supraalimentarea. Fibrele alimentare reduc si cresterile fulgeratoare ale zaharurilor in sange, care duc la scaderea energiei si acumularea grasimii pe abdomen.

O dieta bogata in fibre reduce si riscul cresterii colesterolului rau, deci implicit si cel al aparitiei bolilor coronariene.  Si nu curata perele, pentru ca au coaja plina de antioxidanti, care pot combate inflamatiile din corp. 

Perele sunt ideale ca gustare rapida, dar la fel de bune sunt si taiate felii si puse in ovaz cu iaurt, amestecate cu iaurt simplu, in salate sau cu branza proaspata. 

2. Kale (varza furajera)

Aceasta leguma care seamana cu salata, dar este de fapt varza, este plina de nutrienti si micronutrienti precum vitaminele K, A si C. Cercetatorii de la Universitatea de Stat din Arizona au descoperit ca ingerarea de cantitati mari de vitamina C poate reduce incalzirea generata in timpul exercitiilor fizice, si astfel antrenamentele sa para mai putin solicitante si sa iti permita sa cresti ritmul. Kale este si o sursa bogata de luteina si zeaxantin, un duo dinamic de antioxidanti care cresc sanatatea ochilor.

Pentru unii, varza furajera cruda este prea amara, dar gatirea la aburi sau sotarea usoara pot imblanzi gustul. Incearca varza furajera alaturi de dovleac placintar copt. Adauga varza furajera la supe, spre finalul gatirii sau pune-o in sosuri pesto. Poate fi folosita si in cadrul smoothiurilor verzi. Gasesti o groaza de retete cu kale pe internet.

3. Sfecla de zahar

Cine ar fi crezut ca o astfel de radacinoasa o sa iti poata influenta asa mult antrenamentele? O serie de noi cercetari au descoperit ca daca consumi sfecla de zahar sau suc de sfecla de zahar in mod regulat, vei avea o anduranta musculara mai mare. Se pare ca aceatsa leguma este plina de nitrati, pe care corpul ii converteste in oxid nitric, un gaz care largeste vasele de sange - la fel cum o face si un supliment cu oxid nitric. Asta permite ca mai mult oxigen sa intre in muschi, alaturi de nutrienti, in timpul antrenamentelor, si astfel se produce mai multa energie.

Ca bonus, nitratii din sfecla de zahar sunt eficienti in reducerea tensiunii arteriale, iar betalinele - pigmentii care dau acestei radacinoase culoarea specifica - sunt antioxidanti puternici.Si cum sfecla de zahar are printre cele mai mari cantitati de zahar dintre legume, te poate ajuta sa iti satisfaci pofta de dulce fara a te ingrasa.

Pentru a le pune in evidenta ducleata naturala, trebuie sa coci sfeclele. Pur si simplu infasoara sfeclele in foaie de copt si baga-le la cuptor la 180 de grade Celsius, pana se inmoaie - cam o ora, in functie de marime. Cand sunt destul de reci, coaja se va inlatura usor folosind un prosop de hartie. Bucatile de telina sunt o aditie excelenta la salate sau sandwichuri. Unii sportivi beau zilnic suc de sfecla de zahar, o forma concentrata de nitriti.

4. Merisoare

Poti gasi merisoare uscate tot timpul anului. Dar toamna se gasesc si proaspete. Acest fel de afine originare din America de Nord, sunt pline de fitonutrienti si antioxidanti. Ajutand la indepartarea stresului oxidativ asociat cu antrenamentele  intense, se crede ca ingerarea de cantitati mari de antioxidanti precum cei din merisoare, poate imbunatati recuperarea dupa exercitiile fizice.

Mai mult, o serie de proantocianidine (un fel de antioxidanti) gasite in merisoare sunt benefice pentru inima prin puterea lor de a reduce inflamatiile, colesterolul si arteroscleroza.

Merisoarele proaspete pot fi folosite in salate, in sosuri si chiar amestecate in carnuri tocate. Incearca sa le fierbi usor intr-o tigaie, alaturi de mere taiate, ceapa tocata fin, coaja rasa de lamaie, miere si scortisoara, pentru un sos care iti va invigora iaurtul sau branza proaspata de vaci. Merge si ca sos pentru carnuri de pui sau porc. 

5. Dovleac placintar

Acum este timpul sa te incarci cu acest tip de dovleac, preturile fiind mici in acest sezon. Culoarea pulpei dovleacului de copt ne spune ca este plina de beta-caroten. In corp, beta-carotenul poate fi convertit in vitamina A, folosita pentru a spori sanatatea ochilor, oaselor si sistemului imunitar. De unul singur, beta-carotenul este considerat un antioxidant care poate ajuta la inlaturarea radicalilor liberi.

Nivelele mari de beta-caroten din sange, sunt corelate cu nivele mici de LDL (colesterol rau) si markeri redusi ai inflamatiilor. Dovleacul placintar contine si fibre alimentare, vitamina C, vitamina B6 si magneziu. 

Pastrat intr-un loc racoros si bine aeristit, un dovleac poate rezista pana la 3 luni de zile. Coacerea dovleacului duce la intensificarea aromelor sale dulci. Taie dovleacul in doua (sau mai multe, daca este foarte mare), pune partile in cuptor si coacele la 200-220 de grade Celsius pana pulpa se inmoaie. Foloseste-l in sosuri sau supe. Facut piure, poate fi mancat alaturi de fulgi de ovaz, sau amestecat cu iaurt sau folosit in smoothiuri. Necopt, si taiat foarte, foarte subtire, dovelacul poate fi adaugat si in salate.

Referinte

Articole din aceiasi categorie

grasimile trans naturale din carnea de vita si lactate sunt bune Grasimile trans naturale din carnea de vita si lactate sunt bune Noi dovezi sugereaza ca nivele mici de grasimi trans nu sunt atat de nocive pentru oameni cum s-a crezut initial, chiar si in cazul celor produse industrial, si pot fi chiar benefice daca apar natural in carnuri si produse lactate. 14 Feb, 2016
cei care tin dieta paleo pot manca cartofi Cartofii sunt paleo Nu trebuie sa renunti la cartofi daca urmezi o dieta Paleo. Cartofii sunt paleo si oricum nu te vor ingrasa! 16 Dec, 2018
Susbstante toxice si e-uri in mancarea zilnica 3 substante toxice gasite in mancarea de zi cu zi In zilele noastre substantele toxice abunda, iar industria alimentara a devenit extrem de eficienta in a le ascunde in diferite alimente. Si vorbim de substante de care nici nu te-ai apropia la cativa metrii daca ai stii ce sunt! Iata 3 surse de toxicitate despre care probabil ca nu stii nimic. 15 Aug, 2016
sportivii trebuie sa evite deficientele de nutrienti si sa se hraneasca sanatos Evita deficientele de nutrienti Deficientele de nutrienti sunt foarte comune in zilele noastre si iti afecteaza negativ sanatatea dar si metabolismul si felul cum arati. Iata ce sa faci pentru a combate deficientele nutritionale moderne. 05 Nov, 2017
Consuma carne de vita slaba pentru a iti reduce tensiunea arteriala Carnea macra de vita scade tensiunea arteriala Tensiunea arteriala este foarte importanta pentru oricine si cu atat mai mult pentru cineva care face sport. Iata cum o sursa excelenta de proteine si savoare, carnea de vita, te poate ajuta si sa tii tensiunea arteriala sub control. 14 Feb, 2016
Dieta alcalina este gresita Dieta alcalina este gresita Dieta alcalina este la moda dar din pacate este gresita si pleaca de la premize false. Sa vedem despre ce este vorba. 06 Jan, 2020
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.