Ce te poate invata un gandac despre mancare

Publicat in

Exista un gandac care incearca sa faca sex cu sticle de bere. Pe bune! Si poti invata multe despre cum sa mananci, de la acest gandac. Iata despre ce este vorba!

Fii atent la alimentele care dau stimuli anormal de mari

Alimentele cu grad mare de recompensare sunt foarte dense caloric si foarte gustoase. Sunt de regula bogate in grasimi adaugate si/sau zahar si proprietatile de recompensare ale acestor alimente pot fi potentate prin utilizarea de sare sau monoglutamat de sodiu.

Alimentele cu grad mare de recompensare dau stimuli anormal de mari. Conceptul de stimuli anormal de mari vine din studierea comportamentului animalelor (etologie) si se refera la faptul ca animalele raspund mai bine la stimuli exagerati, comparativ cu stimulii normali cu care au evoluat. 

Iata un exemplu distractiv. Gandacul australian de diamant are un corp mare, lung si maro. Masculii se nasc predispusi sa fie atrasi de anumite trasaturi ale femelelor, mai exact de cele mai mari, mai maronii si mai stralucitoare. Ce este mare, maro si stralucitor? O sticla de bere! Da, masculii incearca sa faca sex cu sticlele de bere aruncate. 

gandac si dieta

Asa cum animalele raspund mai puternic si de multe ori cu prioritate, la stimulii exagerati, oamenii raspund similar la versiunea de mancare exagerata. 

Nu sugerez ca vrei sa faci dragoste cu un cotlet de porc! Spun doar ca alimentele procesate si exagerate ca gust pot duce la un comportament alimentar alterat care ingrasa, opreste cresterile musculare si slabirea si nu este deloc sanatos. Iata doua din ele:

  1. Consumul consistent si continuu de alimente cu grad mare de recompensare poate face ca alimentele naturale, integrale (un stimul normal) sa nu mai fie asa atragatoare. 
  2. Influenta stimulilor anormal de mari a modificat ceea ce credeau oamenii ca este o portie mare. Cercetari din 2006 au replicat un studiu facut initial in 1984, in care participantii au fost rugati sa ia mancare in cantitatea pe care o considera ei ca fiind o portie tipica din fiecare fel de mancare prezent pe masa. Studiul din 2006 a descoprit ca perceptia oamenilor a ceea ce inseamna o portie normala s-a modifcat in ultimii 20 de ani. Dupa cum ai ghicit, a crescut. Cu mult! Portiile de mancare exagerat de mari sunt un stimul anormal de mare care iti distorsioneaza perceptia cantitatilor normale de mancare. 

Cum sa folosesti aceste informatii

Retinand cele doua puncte de mai sus, alimentele cu grad mare de recompensare nu numai ca iti scad pofta de alimente integrale (ingreunand mentinerea unei diete bazata pe alimente naturale), dar te predispun la a manca portii mai mari.

Avand in vedere acest fenomen, este logic sa incerci sa te expui cat mai putin la alimente cu grad mare de recompensare cum sunt cele foarte procesate, si sa fii mereu atent la marimea portiilor. 

Referinte

  1. Alcock, J. Animal Behavior: An Evolutionary Approach. Sinaur Press: Oxford, MA; 1975.
  2. Staddon, J. A note on the evolutionary significance of "supernormal" stimuli. American Naturalist 109(969): 541-545, 1975.
  3. Tinbergen, N. Social releasers and the experimental method required for their study. Wilson Bulletin 60: 6-51, 1948.
  4. Guthrie, H. Selection and quantification of typical food portions by young adults. Journal of the American Dietetic Association 84(12): 1440-1444, 1984.
  5. Schwartz, J, and Byrd-Bredbenner, C. Portion distortion: Typical portion sizes selected by young adults. Journal of the American Dietetic Association 106(9): 1412-1418, 2006.

Articole din aceiasi categorie

zaharul duce la aparitia bolilor de inima Zaharul are un rol mai mare in aparitia bolilor de inima decat grasimile saturate Bolile de inima sunt principala cauza de mortalitate in tarile dezvoltate. Pana acum doctorii se concentrau pe limitarea aportului de grasimi saturate pentru a preveni bolile de inima. Se pare ca s-au inselat, alta grupa de nutrienti fiind cei care puteau declansa astfel de boli. 12 Apr, 2016
mananca capsune pentru a fi mai sanatos si mai sexy Mananca mai multe capsune Capsunele sunt un superaliment, care te pot ajuta sa ai o sanatate mai buna a insulinei, sa ai inflamatii reduse, si implicit sa arati si sa te simti mai bine. 14 Feb, 2016
6 pericole ascunse din asa-zisele alimente sanatoase 6 pericole ascunse din asa-zise alimente sanatoase Pune jos paharul de lapte degresat, suc de fructe si celelalte alimente "sanatoase". In acest articol iti voi prezenta 6 alimente despre care lumea crede ca sunt sanatoase si "dietetice", dar de fapt nu sunt. 14 Feb, 2016
Acizii grasi omega-7 pot fi la fel de importanti precum acizii grasi omega-3. Iata de ce. Acizii grasi omega-7 Vreai sa fii mai sanatos, sa ai mai multi muschi si sa fii mai definit? Include mai multi acizi grasi omega-7 in dieta. Iata de ce, si alimentele pe care ar trebui sa le consumi. 14 Feb, 2016
somon salbatic sau somon de cultura? Somon salbatic vs somon de cultura Somonul este unul din cele mai sanatoase si nutritive alimente, si ar trebui inclus cat mai des in dieta oricarui sportiv. Are proteine, vitamine si acizi grasi esentiali. Dar exista doua tipuri de somon: salbatic si de cultura. Care este mai bun pentru tine? 14 Feb, 2016
detoxifiere cu succes garantat Detoxifiere cu succes garantat Sa urmezi cure de detoxifiere si sa bei cat mai multe fresh-uri de fructe si legume este noul trend in materie de sanatate si wellness. Dar sa bei freshuri si alte sucuri pentru a te detoxifia (detoxifiere cu lichide) nu este cea mai buna varianta. Iata ce sa faci pentru o detoxifiere de succes. 08 May, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.