Acizii grasi omega-3

Publicat in

Acizii grasi omega-3 au devenit din ce in ce mai cunoscuti si mai utilizati in ultimul timp, atat in randul sportivilor dar si in randul persoanelor care vor sa fie mai sanatoase.

Omega-3 sunt acizi grasi polinesaturati esentiali. Denumirea vine de la legatura carbon-carbon in pozitia omega-3.

Alimentele in care se gasesc acizii grasi omega-3 in cantitati insemnate sunt:

  • somon salbatic
  • macrou
  • ton
  • miel
  • seminte de in
  • canepa
  • kiwi
  • nuci

Acidul alfa linoleic (ALA), acidul eicosapentaenoic (EPA) si acidul docosahexanoic (DHA) apartin acizilor grasi omega-3.

Sunt catalogati ca acizi grasi ensentiali pentru ca organismul nu ii poate sintetiza singur din alte substante, asa ca singura sursa este alimentatia sau suplimentarea. Studiile facute arata ca acizii grasi omega-3 ajuta sistemul cardiovascular, imbunatatind sanatatea generala a acestuia si reducand mult riscurile infarcturilor miocardice fatale si nonfatale. S-a speculat ca acest efect al acizilor grasi omega-3 vine din porprietatea sa de a reduce colesterolul rau (LDL). Sunt studii care au aratat sic a omega-3 imbunatatesc circulatia si tensiunea.

Studii suplimentare trebuie efectuate, dar datele actuale arata ca acizii grasi omega-3 pot reduce nivelul trigliceridelor cu pana la 45%, si pot diminua colesterolul cu pana la 50%.
De fapt, dovezile ca acesti acizi ajuta sistemul cardiovascular sunt asa de mari si concrete incat departamentul de sanatate al guvernului american sustine si incurajeaza consumul acestora.

Alte efecte benefice manifestate de omega-3 sunt si asupra creierului. Se pare ca acestia ajuta la regenerarea celulelor nervoase, le intareste membrana, cresc abilitatile cognitive si combate depresia. Un studiu a aratat ca atat materia cenusie cat si cea alba au crescut la cei care foloseau omega-3 comparativ cu cei care nu foloseau. Aceste studii sunt sustinute si de feedback-ul consumatorilor, care sustine aceste dovezi.

Efectul lor asupra creierului pare a avea de a face cu efectul acizilor grasi omega-3 asupra mielinei din jurul celulelor nervoase. Aproximativ 8% din masa creierului uman este compusa din acizi grasi omega-3.

Omega-3 exercita efecte anti-inflamatorii, ajutand astfel la durerile de incheieturi si in cazul persoanelor cu reumatism.

Acizii grasi omega-3 sunt esentiali nutritiei umane, o doza minima pe zi fiind de 1,6 grame la barbati si 1,1 grame la femei. Deficienta de omega-3 include: acnee, agnita, hipertensiune, psoriazis, boli mintale, dereglari de vedere, depresie si altele. In cazurile grave ale acestor simtome lipsa acizilor grasi omega-3 nu este singura cauza, dar poate ameliora intr-un anumit grad problema.

Exista si reversul medaliei, supradozarea cu omega-3 poate duce la sangerari, afectiuni ale sistemului imunitar datorita oxidarii, si diabeticii pot avea probleme cu nivelel zaharului din sange. Dar astfel de efecte sunt rare si la doze extreme. 

Pentru sportivi este un supliment esential. 2 grame pe zi de omega-3 este doza recomandata lor. Ajuta la sustinerea efortului, imbunatatind mai ales antrenamentele cardiovasculare. Pentru culturisti este foarte bun in tratarea si prevenirea durerilor articulare si intarirea pielii, reducand aparitia vergeturilor. De asemenea, acesti acizi grasi sunt foarte importanti pentru cei care folosesc steroizi andorgenici si anabolizanti, acestia afectand sistemul cardiovascular prin scaderea colesterolului bun si cresterea celui rau. 4 grame pe zi de omega-3 se recomanda pe toata durata unui ciclu de steroizi.

Asa ca atunci cand va ganditi ce suplimente sa folositi, aveti grija ca omega-3 sa fie printre primele pe lista. Si mancati cat mai des peste, si alte surse bogate in omega-3.

 

Referinte

Articole din aceiasi categorie

zaharul duce la aparitia bolilor de inima Zaharul are un rol mai mare in aparitia bolilor de inima decat grasimile saturate Bolile de inima sunt principala cauza de mortalitate in tarile dezvoltate. Pana acum doctorii se concentrau pe limitarea aportului de grasimi saturate pentru a preveni bolile de inima. Se pare ca s-au inselat, alta grupa de nutrienti fiind cei care puteau declansa astfel de boli. 12 Apr, 2016
Alimente pentru testosteron mai mult Alimente pentru testosteron mai mult Un articol pentru barbati! Nu baieti, nu copii, nu femei! Pentru a iti dezvolta la maxim fizicul masculin, mananca cat mai des aceste alimente! 02 Jun, 2019
Cele mai proaste si nocive alimente pentru sanatate si aspect fizic. Cele mai proaste alimente Se tot vorbeste de ce trebuie sa mananci, si de ce este sanatos. Dar iata si cateva exemple de alimente care trebuie evitate cu orice cost, fiind unele din cele mai nocive alegeri alimentare pe care le puteti face. Aceasta sunt alimentele pe care trebuie sa le eviti in 90% din situatii. 14 Feb, 2016
termini nutritionali nocivi Termeni nutritionali care trebuie sa dispara 8 lucrui pe care ar trebui sa incetezi sa le spui despre mancare. Priveste mancarea altfel si vei fi mai sanatos si mai in forma. 14 Feb, 2016
Fii mai sanatos mancand mai bine Sfaturi nutritionale pentru o sanatate mai buna Chiar daca stii ce alimente iti fac bine si ce alimente iti fac rau, probabil ca nu stii toate trucurile pentru a profita la maxim de alimentele sanatoase pe care le mananci zi de zi. Afla de aici 7 artificii nutritionale care iti vor imbunatati sanatatea. 14 Feb, 2016
Fibrele alimentare si importanta lor in dieta Fibrele alimentare Probabil ca ati tot auzit si citit ca este bine sa consumati alimente bogate in fibre alimentare. Dar ce sunt ele? Ce rol au si cum ne ajuta sa avem muschi mai mari? 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.