Indulcitorii artificiali pot schimba negativ flora intestinala

Publicat in

Substante precum zaharina sau sucraloza pot altera tipul de bacterii care traiesc in intestinele noastre, ceea ce poate duce la obezitate si probleme de sanatate.

Multi dintre noi, in special cei care iubesc dulciurile dar nu vor sa se ingrase, au o relatie de iubire-ura cu indulcitorii artificiali. Aceste molecule aparent magice au gustul dulce dar fara caloriile aferente. In ziua de azi se ingereaza cantitati imense ale acestor chimicale, mai ales sub forma de aspartam, sucraloza si zaharina, care dau gust dulce la aproape tot, de la Cola dietetica la pasta de dinti. Dar exista si ingrijorari! Multi specialisti cred ca aceste duclegarii artificiale vin cu un cost ascuns asupra sanatatii, chiar daca stiinta nu a aratat decat cateva legaturi vagi intre indulcitorii artificiali si sanatate. 

Dar in 2014 o echipa de cercetatori israelieni a adus argumente solide in aceasta privinta. Cercetatorii au concluzionat in urma unor studii asupra soarecilor ca indulcitorii artificiali pot duce - printre altele - la obezitate si boli inrudite cu obezitatea, precum diabet. Nu este primul studiu care a gasit aceasta legatura la animale, dar este primul care a descoperit si o posibila cauza a procesului: indulcitorii artificiali schimba populatia bacteriilor intestinale care influenteaza metabolismul, mai exact conversia alimentelor in energie sau energie inmagazinata. Iar aceasta descoperire sugereaza ca acest fenomen apare si la oameni. 

La oameni, cat si la soareci, abilitatea de a extrage energia din alimente nu este determinata doar de gene dar si de activitatea trilioanelor de microorganisme care traiesc in tractul digestiv; toate aceste bacterii sunt denumite colectiv microbiomul intestinal. Studiul israelian sugereaza ca indulcitorii artificiali sporesc populatiile bacteriilor care sunt mai eficiente la extragerea energiei din mancare si transformarea ei in grasime. Cu alte cuvinte, indulcitorii artificiali favorizeaza bacteriile care ne pun la dispozitie mai multe calorii, calorii care in cele din urma pot ajunge pe abdomen, solduri sau alte zone de depozitare a grasimii. 

 slabeste cu acai

Bacteriile lacome

In experimentul israelian, unor soareci cu varste de 10 saptamani li s-a dat aspartam, sucraloza si zaharina. Altor soareci li s-a dat apa in care a fost dizolvat unul din doi indulcitori naturali: glucoza sau sucroza. Dupa 11 saptamani soarecii care au primit zahar natural erau bine, pe cand cei care au primit indulcitorii artificiali aveau nivele anormale de glucoza in sange, un indiciu ca tesuturile lor intampinau dificultati in absorbirea glucozei. Fara tratament intoleranta la glucoza poate duce la multe probleme de sanatate, inclusiv diabet si riscuri mai mari de boli de inima si ficat. Dar este un proces reversibil: dupa ce soarecii au fost tratati cu antibiotice cu spectru larg pentru a omori bacteriile din intestine, in cele din urma populatia florei intestinale a revenit la alcatuirea originala, la fel si glucoza din sange (glicemia).

Cercetatorii israelieni au constatat si ca bacteriile care prospera cu induclitori artificiali sunt aceleasi bacterii care au fost descoperite in alte experimente facute de alti cercetatori in intestinele soarecilor obezi.

Jeffrey Gordon, un doctor si biologist de la Universitatea Washington din St. Louis, a aratat ca legatura dintre bacterii si obezitate nu este doar o coincidenta si este una puternica. El sustine ca 90% din bacteriile care se gasesc in intestine provin din doua specii: Bacteroidete si Firmicute. El si echipa sa au descoperit cu ani in urma ca soarecii obezi genetic (incapabili sa produca leptina, un hormon care opreste foamea si creste metabolismul) aveau cu 50% mai putine firmicute decat soarecii normali. Cand au transferat o mostra din bacteriile firmicute de la soareci obezi la soareci normali, cei normali s-au ingrasat. Au existat doua motive pentru asta: firmicutele provenite de la soarecii obezi au produs mai multe enzime care au ajutat animalele sa extraga mai multa energie din mancare, si bacteriile au manipulat genele in moduri care au declansat stocarea energiei in loc de folosirea ei.

Se presupune ca un mecanism similar are loc si la oameni. Tot Jeffrey Gordon a descoperit ca proportia bacteriilor Bacteroidete la Firmicute creste pe masura ce un individ slabeste, fie printr-o dieta saraca in grasimi, fie prin una saraca in carbohidrati. Bacteriile din intestinele umane pot avea influenta si asupra hormonilor precum leptina, hormoni care ne dicteaza comportamentul alimentar.

Intreabarea cea mai arzatoare este daca indulcitorii artificiali pot cu adevarat sa imbolnaveasca si ingrase oamenii. Unii cercetatori cred ca da, cel putin in anumite cazuri. In urma unor analize a unor baze de date care contineau informatii medicale despre 381 de persoane (barbati si femei) s-a descoperit ca cei care consumau regulat indulcitori artificiali erau mai predispusi la a fi supraponderali. 

Dar adevarul este ca aceste date nu confirma fara tagada ca indulcitorii artificiali sunt problema. Exista si posibilitatea ca persoanele supraponderale si obeze sa fie mai predispuse la a manca mai multi induclitori artificiali. Asa ca echipa de cercetatori israelieni a vrut sa afle mai exact ce se intampla si a organizat un mic experiment pe persoane suple care in mod normal evitau indulcitorii artificiali. Dupa ce au consumat doza maxima admisa de zaharina timp de 5 zile, 4 din cei 7 subiecti au prezentat un raspuns prost la glucoza, plus o schimbare drastica a florei intestinale. Ceilalti 3 subiecti care nu au prezentat semne de intoleranta la glucoza nu au avut nici schimbari ale florei intestinale. 

Chiar daca nu toate persoanele sunt predispuse la acest efecte, descoperirile cer mai multe investigatii asupra subiectului. Cercetatorii israelieni au concluzionat in lucrarea lor ca "indulcitorii artificiali pot contribui direct la escaladarea epidemiei de obezitate aceeasi epidemie pentru care au fost creati sa o opreasca".

 combate acneea

Microbi contra gene

Exista multe intrebari fara raspuns. Vocile critice asupra studiului israelian spun ca cercertarile pe soareci nu se transpun mereu si la oameni. Studiile pe rozatoare reflecta ceea ce se intampla la oameni, dar arata un fenomen general. Animalele din aceste studii sunt deseori la fel din punct de vedere genetic, pe cand oamenii, ca urmare a stilului de viata, istoriei si diferentelor genetice sunt diferiti intre ei. Asa ca flora intestinala va fi diferita de la un individ la altul si efectele sale la fel.

Microbiomul este o componenta a unui puzzle complex. Uneori geneticul unui individ este atat de puternic incat va anula efectele bacteriilor. Diversitatea genetica a oamenilor poate explica de ce doar 4 din cei 7 participanti la stidiul citat mai sus au reactionat negativ la indulcitorii artificiali. Daca cineva predispus genetic la obezitate are o dieta care promoveaza aceasta stare, microbii din intestine se pot schimba sa profite de acea dieta amplificand efectul. Cineva cu gene mai bune poate rezista mai bine acestui asalt. 

Chiar si cercetatorii israelieni spun ca este prea devreme sa se concluzioneze ca indulcitorii artificiali provoaca dezechilibre metabolice, dar ei si alti cercetatori sunt convinsi ca cel putin un indulcitor - zaharina - are un impact major asupra echilibrului florei intestinale. Eran Segal, seful studiului israelian, a spus ca datele l-au convins sa nu mai isi indulceasca cafeaua de dimineata cu indulcitori artificiali si sa foloseasca indulcitori naturali (sau cel mai bine nu se foloseste niciun indulcitor).

Referinte

  1. Jotham Suez, Tal Korem, David Zeevi, Gili Zilberman-Schapira, Christoph A. Thaiss, Ori Maza, David Israeli,    Niv Zmora, Shlomit Gilad, Adina Weinberger, Yael Kuperman, Alon Harmelin, Ilana Kolodkin-Gal, Hagit Shapiro, Zamir Halpern, Eran Segal & Eran Elinav. Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering the gut microbiota. Nature (2014) doi:10.1038/nature13793.
  2. Jotham Suez, Tal Korem, Gili Zilberman-Schapira, Eran Segal, Eran Elinav. Non-caloric artificial sweeteners and the microbiome: findings and challenges. Page 149-155 | Received 05 Jan 2015, Accepted 05 Feb 2015, Published online: 01 Apr 2015. 
  3. Vanessa K. Ridaura, Jeremiah J. Faith, Federico E. Rey, Jiye Cheng, Alexis E. Duncan, Andrew L. Kau, Nicholas W. Griffin, Vincent Lombard, Bernard Henrissat, James R. Bain, Michael J. Muehlbauer, Olga Ilkayeva, Clay F. Semenkovich, Katsuhiko Funai, David K. Hayashi, Barbara J. Lyle, Margaret C. Martini11, Luke K. Ursell, Jose C. Clemente, William Van Treuren, William A. Walters, Rob Knight, Christopher B. Newgard, Andrew C. Heat2, Jeffrey I. Gordon. Gut Microbiota from Twins Discordant for Obesity Modulate Metabolism in Mice. Science  06 Sep 2013: Vol. 341, Issue 6150,  DOI: 10.1126/science.1241214

Articole din aceiasi categorie

Sanatate: mananca zilnic doua linguri de ulei din nuca de cocos extravirgin Cateva motive sa mananci doua linguri pe zi de ulei din nuca de cocos Uleiul din nuca de cocos este singurul aliment despre care se poate spune ca este cu adevarat un super-aliment. Dar este si foarte controversat, prejudecatile fiind inca in floare in privinta acestui ulei vegetal saturat. 03 Jul, 2016
Cea mai mare greseala nutritionala pe care tot o faci cand vrei sa mananci bine Cea mai mare greseala nutritionala pe care o tot faci Cele mai bune deceptii privind autocontrolul, micile esecuri si inceperea de la zero. Nu fa aceste greseli! 05 May, 2019
grasimile un ghid despre cel mai neinteles macronutrient Grasimile: un ghid despre cel mai neinteles macronutrient Invinge frica si preconceptiile depsre grasimi, si paseste catre calea spre o viata mai buna, o sanatate mai mare a inimii si un profil lipidic mai bun. O analiza detaliata a grasimilor din dieta si efectul lor asupra organismului uman. 14 Feb, 2016
Alimente grase de caalitate pentru o sanatate mai buna Cele mai bune 6 alimente grase Uita de moda dietelor sarace in grasimi, si alege alimente grase si sanatoase pentru a trai mai bine, a te simti mai bine si a putea face mai mult sport. Introdu aceste 6 optiuni grase in meniul tau zilnic! 05 Jun, 2016
Mananca mai multe proteine de calitate fara a manca si grasimi nocive 6 surse de proteine fara grasimi nocive Sase surse de proteine vegetale, care nu au pic de grasimi nesanatoase. Sunt ideale pentru cei care isi fac griji in privinta stratului adipos, sau pentru vegetarieni. Cu aceste alimente iti vei lua portia zilnica de grasimi sanatoase si le vei evita pe cele nocive. 14 Feb, 2016
Evita consumul de indulcitori artificiali pentru a avea intestine sanatoase Indulcitorii artificiali pot schimba negativ flora intestinala Substante precum zaharina sau sucraloza pot altera tipul de bacterii care traiesc in intestinele noastre, ceea ce poate duce la obezitate si probleme de sanatate. 09 Oct, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.