Oboseala este doar o emotie

Publicat in

In timpul unui antrenament dur sau unei competitii, oboseala resimtita cand ajungi la limita, cand crezi ca ai dat totul, este de fapt doar o emotie, nu o epuizare in adevaratul sens al cuvantului.

Esti in mijlocul unui sprint maximal de un minut. Picioarele iti sunt pline de acid lactic si simti ca o sa pici. Plamanii iti ard, ritmul cardiac este muulttt peste limite. Este imposibil sa mai sustii acest efort! Ti-ai atins limita fizica. 

Dar este oare adevarat? Ai atins acea limita? Daca ti-as spune ca nu atingi niciodata limita fizica maxima in timpul efortului intens pentru ca oboseala este in mare parte doar o emotie care te retine sa impingi si mai tare. 

Ai in vedere asta ca definitie a oboselii:

Oboseala este o emotie creata de creier care regleaza comportamentul la efort pentru a proteja homeosteaza intregului corp. 

Asta inseamna ca abilitatile tale fizice (performanta) nu sunt dictate de starea fiziologica. Sunt dictate de creier, care te protejeaza sa mergi pana la epuizare. 

Intr-o recenzie stiintifica un cercetator sud-african de la Universitatea din Cape Town a incercat sa raspunda la intrebarea de ce sportivii se opresc inainte de a atinge limita fizica.

"Prezenta simptomelor neplacute ale oboselii indica faptul ca exercitiile fizice nu sunt controlate doar de inevitabila cedare a muschilor scheletici sau/si a functiilor musculare cardiace". Astfel s-a dezvoltat teoria ca oboseala este creata in special in creier. 

Cercetatorul sud-african sustine ca alti factori asociati cu performanta, precum somnul, volumul antrenamentului din ziua precedenta, pierderea de fluide, setea, foamea, motivatia, ce ai mancat in ziua respectiva, daca ai consumat alcool, rezervele de glicogen, etc. nu sunt atat de importanti in privinta performantelor precum creierul si perceptia oboselii. 

Creierul te pacaleste

Acestea teorie nu este asa deplasata precum pare. Pana la urma, nu iti folosesti niciodata toate fibrele musculare in timpul efortului. Folosesti 35-50% din ele la efortul de anduranta si pana la 60% la efortul anaerob, dus la limita maxima. 

Asta nu inseamna ca in corp nu exista schimbari fiziologice cand esti coplesit de oboseala; acestea au loc.  Dar creierul, si emotiile asociate cu oboseala, te dau inapoi mai mult decat iti dai seama. Si daca ai pus vreodata prea multa greutate pe o haltera din greseala si ai facut un nou record personal, stii despre ce vorbesc. Perceptia asupra a ceea ce crezi ca ridici sau faci iti afecteaza performanta. 

Dar cum ramane cu oboseala resimtita cand muschii nu au suficient oxigen? Sau cand respiri atat de rapid incat ai 180 de batai ale inimii pe minut? Nu vei lesina pentru ca nu ajunge suficient oxigen la muschi? NU! Perceptia ca ai nevoie de aer sau vei muri nu tine deloc de nevoile respiratorii ale corpului din acel moment. Este doar un raspuns de panica al corpului! 

De fapt, majoritatea dintre sportivi respira mai mult decat au nevoie in timp ce fac efort, si uneori asta inrautateste lucrurile, pentru ca elimini prea mult CO2. La celalalt capat al spectrului este hiperventilatia. 

Sangele este aproape mereu oxigenat la maxim si ai nevoie de CO2 pentru ca acest oxigen sa ajunga la tesuturi. Deci este posibil sa ai sangele oxigenat, dar daca arzi prea mult CO2 din cauza respiratiei prea intense, oxigenul nu ajunge unde trebuie - la muschi si tesuturi. 

Acesta informatie te poate ajuta, dar daca nu inveti sa respiri eficient, te vei simti in continuare panicat de ideea ca nu ai suficient aer si astfel iti vor scadea si rezultatele. 

 masa musculara pe cale naturala

Imbunatatirea respiratiei

Avand in vedere acest fenomen, iata o tehnica prin care sa iti imbunatatesti respiratia si care te va ajuta sa iti calmezi perceptia oboselii, pentru a avea performante mai mari. Aceasta tehnica se poate aplica la mai multe exercitii, dar o sa incepem cu ceva de baza: flotari. 

Pe scurt, tehnicile de respiratie te ajuta sa exersezi si sa iti imbunatatesti recuperarea, si iti invata si corpul sa se relaxeze cand este coplesit de oboseala. 

"Foamea de aer" este acea senzatie pe care o ai cand simti ca trebuie sa respiri neaparat sau vei pica! 

  • Pasul 1: Inspira adanc si expira complet.
  • Pasul 2: Dupa ce expiri, incepi sa faci flotari cu aerul complet dat afara din plamani. Nu respira cand faci setul de flotari.
  • Pasul 3: Continua pana ce incepi sa simti o foame de aer moderata. Opreste-te inainte sa se instaleze complet senzatia de panica. 
  • Pasul 4: Trage doua-trei guri sanatoase de aer pentru a iti recapata suflul.

Cu cat faci mai mult asta cu atat devii mai bun la a utiliza doar 2-3 respiratii pentru a te recupera si cu atat iti dai seama mai bine ca senzatia de foame de aer nu inseamna ca trebuie sa te si panichezi. 

Cu cat devine mai usor acest exercitiu - fie la flotari, la genuflexiuni sau chiar la alergari de 400 m - cu atat vei avea o conditie metabolica mai buna si implicit performante fizice mai bune. 

Referinte

  1. Timothy David Noakes. Fatigue is a Brain-Derived Emotion that Regulates the Exercise Behavior to Ensure the Protection of Whole Body Homeostasis. Front Physiol. 2012; 3: 82. Published online 2012 Apr 11. Prepublished online 2012 Jan 9. doi: 10.3389/fphys.2012.00082

Articole din aceiasi categorie

Metode de crestere a testosteronului la sportivi 10 modalitati de a creste testosteronul la orice sportiv Nivelele optime de testosteron sunt cruciale pentru conditia fizica, compozitia corpului si sanatatea oricarui sportiv, indiferent de disciplina in care activeaza. Din pacate nivelele scazute de testosteron fac ravagii si in randul sportivilor de performanta si in randul amatorilor. Iata cum poti rezolva aceasta problema. 18 Jan, 2017
Cum sa te antrenezi corect daca esti sportiv de performanta 3 metode de antrenament pe care sportivii le fac gresit Aceste trei metode foarte eficiente de antrenament sunt deseori implementate gresit de catre sportivi, fie ei de performanta sau amatori. Iata despre ce este vorba si cum se fac corect. 01 Mar, 2017
antrenamente in sala de forta pentru mers pe bicicleta mai eficient Cum sa devii un ciclist mai bun Nu numai sa te antrenezi in sala de forta de poate face un ciclist mai bun, dar si sa ai o nutrite si suplimentatie corecte. Iata cum! 20 Apr, 2016
ce sa eviti cand faci exercitii olimpice pentru haltere Greseli in privinta exercitiilor olimpice Cateva din cele mai intalnite greseli in randul halterofililor sau celor care se antreneaza pentru a putea arunca sau smulge cat mai mult. 14 Feb, 2018
antrenamente si muschi pentru triatlon Cum sa te antrenezi pentru forta si anduranta in acelasi timp In orice sport este nevoie de anduranta, aproape orice sport de anduranta fiind bazat pe rezistenta fizica, dar forta este cea care separa un sportiv performant de unul mediocru. Antrenamentele clasice din sporturile de anduranta sunt in mare parte ... de anduranta; dar exista modalitati prin care sa te antrenezi concomitent pentru anduranta si forta musculara. 22 Sep, 2016
cresterea cazurilor de rupturi de ligament anterior in randul sportivilor tineri si cum sa le previi Cresterea cazurilor de rupturi de ligamente incrucisate anterioare in randul sportivilor tineri Rupturile de ligamente incrucisate anterioare in randul sportivilor tineri este in crestere. Care sunt cauzele si ce se poate face? Iata ce spun expertii. 21 Jun, 2017
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.