Dietele sarace in sare nu sunt benefice pentru toata lumea

Publicat in

Un nou studiu a descoperit ca reducerea sarii din dieta este necesara doar la persoanele care sufera deja de hipertensiune arteriala. Reducerea sarii la persoanele sanatoase poate provoca cresterea riscului de aparitie a bolilor cardiovasculare.

Un nou studiu de mare amploare a descoperit ca in ciuda a ceea ce se crede de zeci de ani, dietele cu continut redus de sare nu sunt benefice si pot duce la aparitia bolilor de inima si moarte, comparativ cu dietele cu un continut mediu de sare. Studiul sugereaza ca singurele persoane care trebuie sa isi reduca sodiul din dieta sunt cele care sufera de hipertensiune arteriala si au o dieta bogata in sare.

Studiul a implicat peste 130.000 de persoane din 49 de tari si a fost condus de cercetatori de la Institutul de Cercetare pentru sanatatea populatiei de la Universitatea McMaster si Hamilton Health Sciences. Cercetatorii au observat in mod special legatura dintre aportul de sodiu (sare) si moarte, boli de inima si atac cerebral la persoanele cu tensiune arteriala mare comparativ cu persoane cu tensiune arteriala normala.

"Sunt descoperiri foarte importante pentru pacientii care sufera de tensiune arteriala mare", spune Andrew Mente, conducatorul studiului. "Datele obtinute de noi indica nevoia de a reduce consumul de sare la pacientii cu hipertensiune, dar nu indica reducerea sarii la nivele foarte mici. Cu alte cuvinte, cei care trebuie sa reduca consumul de sare sunt pacientii cu hipertensiune care in prezent au dieta foarte bogate in sare". 

In Canada, tara unde se afla universitatea care a condus studiul, aportul zilnic de sare este in medie intre 3,5 si 4 grame iar unele sugestii sunt ca intreaga populatie sa reduca consumul zilnic de sare sub 2-3 grame, un procent in care se incadreaza mai putin de 5% dintre canadieni dar si dintre oamenii din intreaga lume. 

Studii anterioare aratasera ca aportul redus de sare, comparativ cu aportul mediu, este asociat cu cresteri ale riscului de boli cardiovasculare si mortalitate, chiar daca aportul redus de sare scade tensiune arteriala. Studiul de fata arata ca riscurile asociate cu un aport prea mic de sare (sub 3 grame pe zi) sunt reale indiferent de tensiunea arteriala a persoanei.

Mai mult, descoperirile arata ca desi exista o limita sub care aportul de sare nu este sigur (cum am spus deja, sub 3 g/zi) efectele nocive ale unui consum prea mare de sare par sa se manifeste doar la pacientii cu hipertensiune arteriala.

pastile de slabit

Doar 10% din populatia inclusa in studiu avea si hipertensiune si consum mare de sare (peste 6 g/zi). Asta sugereaza ca majoritatea indivizilor din marea parte a tarilor lumii consuma cantitatile optime de sare.

Conducatorii studiului au subliniat ca este mai benefica o reducere a sarii din dieta la persoanele predispuse la hipertensiune si consum mare de sare decat reducerea consumului de sare la toata populatia, ca masura preventiva. Singurele exceptii sunt tarile cu un consum extrem de mare de sare, precum China si alte tari din Asia Centrala.

Cercetatorii au spus: "Aportul redus de sare reduce modest tensiunea arteriala, comparativ cu aportul mediu, dar aportul redus de sare are si alte efecte adverse in organism, precum cresterea nivelelor anumitor hormoni. Intrebarea de baza nu trebuie sa fie daca tensiunea arteriala este mai mica cand se consuma mai putina sare, ci daca consumul de mai putina sare imbunatateste sanatatea." 

Acest studiu vine sa completeze intelegerea relatiei dintre consumul de sare si sanatate, si pune la indoiala recomandarile generale privind aportul de sare al populatiei. O abordare care recomanda un aport moderat de sare, mai ales pentru pacientii cu hipertensiune, este mult mai indicat decat o reducere generala a aportului de sare.

Referinte

  1. Andrew Mente et al. Associations of urinary sodium excretion with cardiovascular events in individuals with and without hypertension: a pooled analysis of data from four studies. The Lancet, 2016 DOI: 10.1016/S0140-6736(16)30467-6.
  2. Low Salt Diets Not Beneficial: Global Study Finds.  20-May-2016.

Articole din aceiasi categorie

Pizza si cocaina sunt la fel pentru creier Pizza si cocaina: sunt la fel pentru creier Daca uneori te simti fara puterea de a rezista in fata unei pizza sau desert, nu inseamna ca esti fara vointa. Natura ne-a setat sa pierdem controlul cand dam de anumite combinatii de nutrienti. 23 Sep, 2018
dietele proteice pot face rau in anumite situatii 3 situatii in care o dieta proteica este o idee proasta Proteinele au numeroase beneficii pentru sanatate si performante fizice. Dar exista si situatii in care dietele prea bogate in proteine pot face rau. Iata care sunt aceste situatii si ce poti face! 21 Jan, 2018
de ce dietele vegetariene si vegane sunt o idee proasta De ce dietele vegane si vegetariene sunt o idee proasta Chiar daca este optiunea fiecaruia, dietele vegane si vegetariene (adica lipsite complet de alimente de provenienta animala) au unele avantaje dar foarte multe dezavantaje. In acest articol vom discuta obiectiv despre dietele vegane si de ce multi oameni de stiinta le considera daunatoare sanatatii. 14 Feb, 2016
este cafeaua buna sau nocive pentru sanatate? Cafeaua te poate imbolnavi? Cu totii stim beneficiile cafelei si cum ne poate ajuta sa slabim si sa performam mai bine. Dar iti poate cafeaua face si rau atunci cand este consumata incorect? 14 Feb, 2016
5 alimente sanatoase pe care le arunci la gunoi 5 alimente sanatoase pe care le arunci la gunoi Stii ce parte din legumele pe care le mananci sa tai si ce parte sa arunci? S-ar putea sa ai surprize! O planificare minima va deschide usa unor noi posibilitati nutritionale. 02 Dec, 2018
fructele de padure un aliment foarte sanatos pentru sportivi Mananca mai multe fructe de padure Fructele de padure sunt printre cele mai puternice alimente de pe planeta. Daca faci sport si iti pasa de cum arati trebuie sa le incluzi in dieta ta. Aici gasesti 14 motive pentru a manca fructe de padure cat mai des. 22 Oct, 2017
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.