Cele mai proaste sfaturi nutritionale din istorie

Publicat in

An de an apar noi trenduri nutritionale si diete la moda, unele mai stupide decat altele. Aici incercam sa facem o lista cu cele mai proaste sfaturi nutritionale care au existat vreodata in istoria fitness-ului.

Istoria nutritiei este plina de nonsens. Oamenii au fost sfatuiti sa faca tot felul de lucruri prostesti, care sunt o insulta la bunul simt. Unele din aceste sfaturi nu numai ca au fost prostesti, dar au fost de-a dreptul periculoase.
Cea mai proasta parte este ca multe din aceste sfaturi inca sunt urmate si in prezent de suficient de multa lume pentru a avea un efect negativ asupra aspectului si sanatatii populatiei generale. Iata 5 pretendenti la cele mai proaste sfaturi nutritionale din istorie.

5) Arunca galbenusurile, cea mai nutritiva parte a oului

Ouale sunt printre cele mai hranitoare alimente de pe planeta. Gandeste-te: nutrientii dintr-un ou contin toarte "caramizile" necesare pentru a transforma o singura celula fertilizata intr-un pui de gaina. Exista o singura probleme...glabenusul este plin de colesterol. 

Pentru ca galbenusurile de oua au un continut mare de colesterol, lumea a presupus ca ele cresc si colesterolul din sange. De aceea, multi asa zisi experti in ftiness sau nutritie (si chiar si doctori) recomanda un consum saptamana lmaxim care variaza intre 2 si 6 oua. Multi dintre ei spun ca putem manca mai multe oua, dar sa aruncam galbenusurile. 

Este cel mai rau lucru pe care il poti face, galbenusurile avand toate substantele nutritive. Albusul este format aproape complet doar din proteine. Multe studii au fost facute asupra consumului de oua (cu tot cu galbenus) si cresterea colesterolului din sange. In cadrul acestora, la peste 70% din persoane, ouale nu au afectat in niciun fel nivelele de colesterol. 

La cei aproape 30% la care nivelele totale de colesterol au crescut (numiti hiper-responderi), HDL-ul (colesterolul bun) a fost tipul de colesterol marit cu preponderenta, iar LDL-ul (colesterolul rau) a fost transformat in particule mari, forma sub care este mai putin nociv! 

De fapt, multe studii care au analizat corelatia dintre consumul de oua intregi si riscurile de boli cardiovasculare, unele din ele avand mii de participanti, nu au gasit nicio legatura intre cele doua

In plus, sa nu uitam beneficiile oualelor:

  • Sunt pline de proteine de calitate, grasimi sanatoase, vitamine, minerale, antioxidanti si aproape orice nutrient de care are nevoie corpul.
  • Sunt bogate in colina, un nutrient al creierului care la 90% din populatie este in cantitati prea mici.
  • Contin luteina si zeaxantin, antioxidanti puternici, foarte eficienti in protejarea ochilor, scazand riscul de aparitie a bolilor oculare.

Ouale sunt si printre alimentele cele mai prietenoase cu talia (atata timp cat nu le ineci in ulei). Inlocuirea unui mic dejun bazat pe cereale, cu unul bazat pe oua poate spori satietatea, scade raspunsul insulinic si astfel vei slabi mai usor. 
Si, cireasa de pe tort, ouale sunt ieftine, usor de gatit, si foarte gustoase. Ouale sunt un fel de aliment perfect al naturii. Sa arunci galbenusul este o mare tampenie! 

4) Toate lumea ar trebui sa manance o dieta saraca in grasimi saturate si bogata in carbohidrati...chiar si diabeticii

Sfatul universal de a avea o dieta saraca in grasimi nu a fost niciodata bazat pe dovezi stiintifice adevarate. Cu toate astea, la televizor inca apar promouri in care ni se spune sa limitam aportul de grasimi! 

Afirmatia a aparut ca urmare a unor studii observationale prost conduse, a unor experimente pe animale si a unor decizii politice proaste. Chiar daca nu exista la vremea respectiva nicio dovada ca grasimile saturate ar fi cauzat boli de inima (si nici astazi nu exista), unii cercetatori s-au convins cumva ca grasimile sunt nocive si ca o dieta saraca in ele este mai sanatoasa.

Aceasta este si pozitia oficiala a guvernelor si mass mediei din intreaga lume, de cateva decenii. In tot acest timp, rata obezitatii si a aparitiei diabetlui de tip 2, a explodat. De atunci pana in prezent, un numar impresionant de studii asupra dietelor sarace in grasimi au fost facute. 

Cel mai mare si mai costisitor studiu din istorie, numit "The Women’s Health Initiative" a impartiti aleatoriu 48 835 de femei in doua grupuri: unul a urmat o dieta saraca in grasimi, si altul una normala, cu grasimi saturate. 8 ani mai tarziu, nu exista decat o diferenta de 400 de grame intre greutatea medie a celor doua grupuri, si nicio diferenta intre riscurile de cancer si de boli coronariene. Multe alte studii au ajuns la aceleasi concluzii: dieta care INCA este recomandata de mass media de masa nu functioneaza.

Adevarul este ca dietele sarace in grasimi sunt un esec mizerabil. Oricand o dieta saraca in grasimi este comparata cu un alt tip de dieta, pierde! Pana si diabeticii au fost incurajati sa manance cat mai putine grasimi, automat sporind consumul de carbohidrati. Din urma acestei diete a diabeticilor nu au de castigat decat companiile farmaceutice care vand medicamente pentru a tine sub control glicemia!
Este un fapt ca, carbohidratii cresc cantitatea de zaharuri din sange. Astfel, diabeticii sunt dependenti de medicamente care reduc glicemia. 

Poate ca dietele fara grasimi pot fi ok pentru persoane sanatoase, dar pentru persoane obeze, cu sindrom metabolic si cu diabet de tip-2, sunt un dezastru. Unele studii au aratat ca dietele sarace in grasimi pot creste riscul de aparitie a sindromului metabolic si bolilor de inima. Cresc trigliceridele, scad colesterolul bun (HDL) si cresc particulele mici si dense de LDL (cel mai rau tip de colesterol).

Cred ca ar fi timpul ca mass media de masa sa isi ceara scuze pentru tot raul provocat de dietele sarace in grasimi si sa indrepte lucrurile educand lumea cu fapte adevarate si sustinute de dovezi concrete!

 Tratamente pentru cresterea parului

3) O calorie este o calorie...calitatea alimentelor este mai putin importanta

Concentrarea excesiva asupra caloriilor este printre cele mai mari greseli din istoria nutritiei. Este vorba de mitul conform caruia conteaza cu adevarat incarcatura calorica a alimentelor, nu calitatea lor. Adevarul este ca, caloriile sunt importante, dar nu trebuie sa le numaram sau sa ne gandim excesiv la ele. Oamenii erau mai putin grasi inainte sa stie ce sunt caloriile. 

Trebuie inteles ca alimentele si nutrientii continuti au efecte diverse asupra creierului si hormonilor, care controleaza ce, cum si cand mancam, dar si asupra numarului de calorii pe care il ardem.

Iata doua exemple de ce o calorie NU este o calorie:

Proteine: O dieta bogata in proteine poate creste arderile calorice cu 80-100 de calorii pe zi, si sa reduca semnificativ foamea si poftele alimentare. Caloriile provenite din proteine au efecte diferite fata de cele provenite din carbohidrati sau grasimi.

Satietate: Toate studiile confirma faptul ca diferite alimente au efecte diferite asupra satietatii. Ai nevoie de mult mai putine calorii pentru a te simti satul daca mananci oua sau cartofi fierti, decat daca ai manca inghetata sau gogosi.

Si astfel de exemple sunt multe, de alimente si macronutrienti care au efecte mult diferite unele de altele asupra foamei si hormonilor.
Mitul conform caruia doar caloriile conteaza cand vine vorba de greutate si sanatate, este complet gresit!

2) Foloseste uleiuri vegetale polinesaturate pentru a gati

Suntem sfatuiti sa consumam ulei vegetal bogat in grasimi polinesaturate. Aceste uleiuri, inclusiv cele de soia, canola, porumb si bumbac (si cam toate uleiurile rafinate), au redus colesterolul in unele studii. Dar, daca ceva reduce colesterolul nu inseamna ca previne si bolile de inima! Colesterolul este un factor de risc, dar ce conteaza cu adevarat sunt atacurile de cord si decesele. Exista destule studii care arata ca desi aceste uleiuri scad colesterolul, cresc riscul de aparitie a bolilor de inima.

In plus, aceste uleiuri sunt nocive si din alte puncte de vedere. Aceste uleiuri contin grasimi polinesaturate, adica pline de omega-6. Oamenii trebuie sa manance grasimi omega-3 si omega-6 intr-un anumit echilibru, care in prezent este total dat peste cap pentru ca se consuma atat de multe uleiuri polinesaturate. 

O dieta bogata in omega-6 si saraca in omega-3 duce la aparitia inflamatiei in corp, si inflamatia este factorul declansator la aproape orice boala din culturile vestice. Acizii grasi sunt incorporati si in membranele celulare, dar doar cei proveniti din grasimi polinesaturate reactioneaza cu oxigenul si creeaza radicali liberi, care pot vatama molecule importante din celule si ADN-ul.

Multi nu isi dau seama ca din cauza modului de rafinare si procesare al acestor uleiuri (care presupun temperaturi mari si solventul toxic hexan), sunt pline de grasimi trans. 

Multi asa zisi experti sfatuiesc lumea sa gateasca cu aceste uleiuri, o ideea foarte proasta pentru ca grasimile polinesaturate sunt sensibile la caldura si se deterioreaza rapid. Nu ar trebui sa gatim nici cu uleiurile virgine, pentru ca si ele se deterioreaza. Exceptie este uleiui din nuca de cocos. Cel mai bine este sa gatim cu grasimi animale, precum unt sau osanza.

1) Inlocuieste untul natural cu margarina

Nutritia mainstream a propovaduit multe mituri eronate. Dar, sfatul de a inlocui untul natural cu margarina este probabil cel mai rau! Serios! Uitati-va la lista ingredientelor din margarina. Nu este hrana, este o combinatie de chimicale care arata ca hrana! Deloc surprinzator, margarina creste riscul de boli cardiovasculare, mult mai mult decat o face untul. La fel ca in cazul uleiurilor rafinate. Aceste produse duc la aparitia bolilor cardiovasculare si omoara oameni!

Aceste uleiuri procesate si grasimi procesate cresc atat de mult riscul de boli de inima incat ar trebui sa le evitam complet, sa le eliminam total din alimentatie. 

Dar, se pare ca nu toata lumea este de acord. Publicatiile mainstream ne spun in continuare sa le consumam, desi exista de ani de zile studii care arata cat de nocive sunt. Este foarte simplu: cand inlocuiesti alimente traditionale si naturale, precum untul si carnea, cu pseudo-alimente precum margarina, te imbolnavesti, te ingrasi si apoi mori!

Nu este atat de greu de inteles! Ramai la alimente naturale, consumate de sute si mii de ani, nu manca pana crapi, in cea mai mare parte a timpului evita alimentele procesate si misca-te putin ca sa simti ca esti viu! Astea sunt cele mai bune sfaturi nutritionale din istoria nutritiei!

Referinte

Articole din aceiasi categorie

Susbstante toxice si e-uri in mancarea zilnica 3 substante toxice gasite in mancarea de zi cu zi In zilele noastre substantele toxice abunda, iar industria alimentara a devenit extrem de eficienta in a le ascunde in diferite alimente. Si vorbim de substante de care nici nu te-ai apropia la cativa metrii daca ai stii ce sunt! Iata 3 surse de toxicitate despre care probabil ca nu stii nimic. 15 Aug, 2016
redu inflamatiile pentru a fi mai sanatos si a arata mai bine Lupta cu inflamatiile prin acesti pasi simplii Distruge inflamatia cronica pentru a te simtii mai bine, a avea performante mai bune in sala de forta, a fi mai sanatos si a arata mai bine. Iata cum! 15 Jan, 2017
Culturistii arunca galbenusurile oualelor de decenii? Dar este asta necesar sau pur si simplu arunca nutrienti pe apa sambetei? Albusul si galbenusul de ou Stim despre oua ca este un aliment de calitate. Stim despre albusul de oua ca este o sursa excelenta de proteine. Si mai stim despre galbenus ca este bine sa il evitam pentru a nu ne ingrasa si mari colesterolul. In privinta primelor afirmatii toata lumea este de acord; dar in ceea ce priveste galbenusul, exista anumite dezbateri. 14 Feb, 2016
Ce alimente sa mananci inainte sa te bagi la somn 5 alimente pe care sa NU le mananci inainte de culcare Iata 5 alimente pe care sa nu le mananci inainte de culcare, pentru ca iti vor distruge fizicul si chiar si somnul. In articol vei gasi si 5 alternative cu care sa iti potolesti poftele alimentare. 14 Feb, 2016
grasimile trans naturale din carnea de vita si lactate sunt bune Grasimile trans naturale din carnea de vita si lactate sunt bune Noi dovezi sugereaza ca nivele mici de grasimi trans nu sunt atat de nocive pentru oameni cum s-a crezut initial, chiar si in cazul celor produse industrial, si pot fi chiar benefice daca apar natural in carnuri si produse lactate. 14 Feb, 2016
Alimente grase de caalitate pentru o sanatate mai buna Cele mai bune 6 alimente grase Uita de moda dietelor sarace in grasimi, si alege alimente grase si sanatoase pentru a trai mai bine, a te simti mai bine si a putea face mai mult sport. Introdu aceste 6 optiuni grase in meniul tau zilnic! 05 Jun, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.