Rodia pentru peformante mai bune

Publicat in

Ai vazut rodii la supermarket, ai auzit de aceste fructe si pe la televizor. Oamenii consuma rodii de mii de ani; profita si tu de nutrientii din aceste fructe, care cresc performantele sportive si intaresc sanatatea.

Rodiile contin vitamine, minerale si antioxidanti. Cel mai adesea aceste fructe sunt folosite la deserturi si in sucuri de fructe, avand un gust foarte bun. Si dupa cum va dati seama, sunt si foarte sanatoase. Dar dincolo de proprietatile culinare si curative, rodiile contin nutrienti care pot ajuta orice sportiv sau culturist sa isi creasca performantele sportive.

Rodia - fructul mistic

Istoria rodiei si a omenirii este aceeasi. Primele mentiuni ale acestui fruct au fost facute in Mesopotamia, acum 5000 de ani. Rodiile au avut o prezenta simbolica in toate culturile mediteraneene dar si in China sau India. Este mentionata in Vechiul testament, Coran si de multe ori acompaniaza pe pruncul Iisus in picturile crestine. Rolul sau difera de la cultura la cultura, dar toate au un punct de vedere comun: acets fruct este puternic si sacru.

Anatomia rodiei este complexa, dar la ce altceva sa te astepti de la un fruct atat de puternic? Arbustul de rodie are frunze, flori, radacini si scoarta, toate fiind consumate intr-o anumita forma (mai ales ca extracte) de catre oameni, avand proprietati curative. Coaja fructului de rodie este fibroasa si plina de nutrienti. Este conectata la o retea fibroasa in interior, care poarta numele de mesocarp. Aceasta retea contine multe goluri in care se afla semintele fructului, acestea fiind si partea care este consuma cel mai frecvent de oameni. 
 
Iata ce nutrienti contine fructul de rodie:

  • Suc si arili: antocianine, acid elleagic, acid cafeic, vitamina C, epigalo catehin galat, quercetin si minerale esentiale precum fierul
  • Radacina si scoarta: acid punicotanic, acid galic, peletierine si n-metilisopeletierine
  • Seminte: acid punicic, acid linoleic conjugat (ALA), acid linoleic, acid oleic
  • Coaja si pulpa: quercetin, kameprefol, punicalagin, acid galic, luteolin
  • Flori: acid oleanolic, acid ursolic, antocianine

Rodia are potential

Rodiile sunt surse foarte bune de nutrienti esentiuali precum vitamina C, potasiu si fier. Dar gustul sau acrisor si sucul sau sugereaza ca rodia are si mai multe beneficii. Coaja rodiei si sucul acesteia sunt pline de fenoli naturali, niste fitonutrienti foarte apreciati care se gasesc si in alte superalimente precum fructele de padure, uleiul de masline, ceaiul verde, cacao, cafea, nuci si condimente.

Rodiile contin mai ales molecule de fenoli precum acidul elagic si acidul quercentic, dar si tanini. Aceste substante sunt corelate cu un risc scazut de cancer si boli de inima. Proprietatile antioxidante ale fructului sunt date de vitamina C si de moleculele de fenoli, acestea fiind abundente in fruct inca dinainte de coacere.

Rodiile sunt si foarte bogate in nitrati. Nitratii sunt molecule simple imbogatite cu nitrogen si oxigen, si in trecut erau considerati a fii un deseu al metabolismului, fiind considerati chiar daunatori. Astazi, atat nitratii (NO3) cat si nitritii (NO2) sunt apreciati pentru contributia lor la formarea oxidului nitric (NO) in vasele de sange si in tesuturile care necesita o oxigenare buna, precum muschii. 

Cand sunt consumate cu regularitate, rodiile au proprietati care combat imbatranirea, arteroscleroza si sustin memoria. Consumul regulat de suc de rodie reduce tensiunea arteriala.

Rodiile pun sangele in miscare

In ultimul deceniu, arginina a dominat ramura suplimentelor nutritive pe baza de oxid nitric. Dar cercetatorii au inceput sa ii recunoasca limitarile precum descompunerea sa prea rapida in corp, prin procesul de arginaza, ceea ce necesita cantitati foarte mari pentru a fii eficienta. Intre timp, au fost descoperite si beneficiile ingredientelor naturale precum catehine, nitrati si nitriti din anumite fructe si legume, care par a fii mai eficiente decat arginina in a sustine circulatia sanguina catre muschi.

Iata cum sta treaba: Cand suntem in repaus, muschii primesc 15-20% din cei 5 litrii de sange pe care inima ii pompeaza in fiecare minut. Dar in timpul efortului fizic cerintele muschilor cresc enorm, ajungand ca aproape 80% din volumul de sange sa circule prin muschi, pentru a furniza oxigen si nutrienti in timp ce curata tesutul de dioxid de carbon. 

Dupa inghitire, nitratii din rodii sau alte fructe sunt absorbiti prin intestine si intra in sistemul sanguin. Chiar daca mare parte din acestia sunt filtrati de rinichi, o parte ajung in glandele salivare. Nitratii sunt eliberati de aceste glande in gura, unde sunt transformati in nitriti, care sunt inghititi si absortibi. 

 Slabeste cu fructele Acai

In timpul efortului fizic muschii se chinuie sa gaseasca mai mult sange, si, intr-un fel se sufoca. In aceste situatii, nitritii sunt folositi pentru a crea oxid nitric, necesar pentru dilatarea vaselor de sange, ceea ce permite un flux mai mare de sange indreptat catre muschi. Este la fel ca atunci cand iei un preparat pre-antrenament pentru a te pompa mai bine. 

Dar nitritii si nitratii pot ajuta organismul sa foloseacsa mai eficient oxigenul, ceea ce inseamna ca un sportiv poate folosi mai putin oxigen pentru a face acelasi volum de antrenament.

Recuperarea mai rapida a fortei

Intr-un studiu, subiectii au facut antrenament cu volum mare cu scopul de a obosi muschii si de a produce febra musculara dupa antrenamente. Apoi au baut fie 250 ml suc de rodii, de doua ori pe zi, fie un palcebo. In urmatoarele 7 zile cercetatorii au constatat ca grupul care consuma sucul de rodii se recupera mai bine in ceea ce priveste forta musculara, si avea o febra musculara mai redusa.

Un alt studiu a presupus consumul de extract de rodie cu 30 de minute inainte de un antrenament cu sprinturi, pe intervale. S-a constata ca sucul de rodie a dus la o crestere a fluxului sanguin in numai 30 de minute. De asemenea, alergatorii s-au simtit mai vitalizati si energici. Acestia au putut alerga mai mult si mai tare.

Intr-un alt studiu, sucul de rodii alaturi de creatina, beta-alanina, cafeina si BCAA a dus la o crestere mai mare a masei musculare si fortei, in 6 saptamani, comparativ cu un placebo.

Consuma rodii

Chiar daca cercetarile se afla la inceput, rodiile promit sa aibe mult potential in sustinerea performantelor sportive. Putere mai mare, utilizarea mai eficienta a oxigenului si flux sanguin crescut, sunt beneficii care atrag pe orice sportiv, indiferent de disciplina practicata. 

Febra musculara redusa si recuperarea mai buna a fortei sunt doar cireasa de pe tort. Aceste avantaje se pot obtine atat prin suplimentare cat si prin consumul fructului, in special al sucului. 

Referinte

Articole din aceiasi categorie

Alimentele ideale si mai putin ideale pentru a fi amncate inainte sau dupa antrenamente Cele mai bune si mai proaste alimente pentru antrenamente Unele alimente sunt mai potrivite decat altele atunci cand te antrenezi si vrei sa ai masa musculara cat mai multa, fara grasime. Iata care sunt 5 dintre cele mai bune si mai proaste alimente cu care sa iti sustii antrenamentele. 14 Feb, 2016
Abia te-ai apucat de sala si nu stii ce sa mananci? Afla de aici. Bazele nutritiei pentru incepatori Tot ce trebuie sa cunoasca un incepator despre nutritie si alimentele pe care ar trebui sa le consume, si cele pe care ar trebui sa le evite. 14 Feb, 2016
mananca ca sa te recuperezi dupa sport Top 10 alimente pentru accelerarea recuperarii dupa antrenamente Majoritatea cand aude de alimente care te ajuta la recuperare dupa efort se gandeste la pudre proteice, creatina si alte suplimente. Desi acestea pot fi grozave nu inlocuiesc hrana adevarata, care ar trebui sa fie principala sursa de nutrienti. 29 Oct, 2017
Proteine pentru masa musculara mai mult inseamna mai bine Proteine pentru masa musculara: mai mult inseamna mai bine Proteinele sunt temelia construirii masei musculare. Corpul se afla constant intr-o stare de degradare si construire musculara. Cu cat declansezi mai des sinteza proteinelor, cu atat vei avea muschi mai mari. 24 Feb, 2019
dieta pentru masa musculara pentru incepatori - mananca ca sa cresti Alimentatie pentru culturistul incepator - partea I Alimentatia este cel putin la fel de importanta precum ce faci in sala de forta. Dar multi culturisti incepatori (si nu numai) habar nu au ce sa manance pentru a isi sustine antrenamentele si a creste. Aceasta serie de doua articole iti va explica cat mai simplu si complet ce sa mananci, cum sa mananci si cand sa mananci. 25 Feb, 2018
proteinele sunt cel mai satios macronutrient Cel mai satios macronutrient Reduce foamea, construieste masa musculara si te mentine sanatos. Este vorba despre cel mai satios macronutrient: proteinele! 30 Apr, 2017
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.