Ce avem de invatat din dietele culturistilor

Publicat in

Dietele de concurs ale culturistilor si modelelor de fitness sunt studiate pentru a vedea ce efecte (unele infricosatoare) pot avea.

Ce se intampla in corpul uman cand treci prin infometare? In anul 1950, un profesor universitar, Ancel keys, a hotarat sa descopere. In timpul celui de-al doilea razboi mondial foametea era ceva foarte real. Keys a recrutat 36 de voluntari, supravietuitori ai razboiului care trecusera prin infometare extrema, supravietuisera si apoi isi revenisera. 

Am invatat multe din acest experiment, dar mai raman multe altele de invatat. In ziua de astazi nu ar fi etic sa infometezi un grup de oameni pana aproape de moarte pentru a vedea ce procese au loc in corp. Dar exista o portita: studiezi dietele extreme de definire ale culturistilor si in special ale modelelor feminine de fitness. 

Un nou studiu

Acest studiu s-a axat pe femei cu greutate normala, active fizic - 27 de modele fitness amatoare din IFBB. 17 erau in categoria bikini, 9 in "body fitness" si una in divizia fitness (o proba unde se fac diferite miscari de gimnastica). "Body fitness" probabil e una din categoriile emergente care nu au ajuns inca sa fie culturism in toata regula. 

Cercetatorii au vrut sa vada ce se intampla in privinta sanatatii in timpul celor 4 luni de dieta inainte de o competitie, cat si cum afecteaza recuperarea fizica lipsa caloriilor si antrenamentele grele.

Este o aborare unica pentru ca mare parte din studiile de acest fel implica persoane supraponderale care incearca sa slabeasca si apoi sa isi mentina o greutate sanatoasa. Culturistii si persoanele care participa la concursuri de frumusete sunt o categorie aparte. Sunt deja in forma buna; scopul lor este sa capete o forma de scena - niveluri de grasime extrem de mici cu o cantitate cat mai mare de masa musculara. Dupa concurs, mare parte din ei incearca sa revina la nivelurile corporale de baza, care de regula sunt si ele foarte bune (in privinta compozitiei corpului). 

A fost stabilit un grup de control si au fost facute teste de laborator inainte, in timpul si dupa competitii. S-au utilizat inclsuiv scanri DEXA pentru determinarea cat mai exacta a masei corporale grase si a masei musculare. a fost un studiu destul de minutios (cu exceptia unei posibile erori pe care o vom discuta putin mai tarziu). 

Participantele au facut ce fac de regula: si-au redus caloriile, si-au redus carbohidratii, si-au mentinut un aport ridicat de proteine, si-au crescut volumul de cardio si HIIT si au urcat pe scena.

Rezultatele

Majoritatea a inregistrat o scadere de 35-50% in masa grasa. Da, s-au definit la os! Masa musculara a fost fie mentinuta, fie a scazut putin. "Antrenamentele cu greutati plus dieta proteica le-a ajutat sa isi mentina mare parte din masa musculara", au concluzionat cercetatorii. 

Pana aici toate bune, doar ca le-a dat peste cap sistemul hormonal. "Concentratiile serice de leptina, T3, testosteron si estradiol au scazut toate", s-a notat in studiu. Perturbari ale ciclului menstrual si scaderi ale energiei au fost la ordinea zilei. 

Dupa show-urile competitiilor, modelele de fitness au continuat antrenamentele cu greutati, au redus sesiunile de cardio clasic si HIIT si si-au crescut caloriile si carbohidratii la normal. In 3-4 luni balanta hormonala a revenit la normal. Ma rog, majoritatea hormonilor: T-3 si testosteronul au ramas ceva mai scazute comparativ cu perioada dinainte de incepera dietei. 

pastile muschi

Posibila eroare a studiului

Cercetatorii au privit rezultatele ca un succes, din moment ce masa musculara a fost pastrata si hormonii si-au revenit la normal in cea mai mare parte. 

Dar revenirea a durat 3-4 luni, iar 4 luni de hormoni dati peste cap este destul de mult, mai ales ca vorbim de hormoni importanti precum T3 si testosteron. Iar multi astfel de sportivi fac mai multe showuri pe an. Ce se intampla cand termini pregatirea pentru o competitie si sari la urmatoarea la scurt timp dupa? 

In studiu nu prea s-a vorbit nici de utilizarea diferitelor substante, precum steroizi sau preparate metabolice.

Au fost implicate amatoare IFBB, asa ca putem presupune ca utilizarea de substante dopante a fost minima. Dar si asa, rezultatele studiului ar putea fi afectate. Oricine este implicat in fenomen stie ca utilizarea de steroizi, Clenbuterol, hormoni tiroidieni, etc. este  des intalnita, inca de la inceputul dietei. Si cantitatile modeste de steroizi si alte substante asociate culturismului pot avea efecte mari in perioada de pregatire fizica.

Ce avem de invatat

  • Cu un aport mare de proteine si antrenamente serioase cu greutati, pierderea de tesut muscular poate fi evitata sau redusa mult, cand se urmeaza o dieta extrema de definire. 
  • Daunele provocate de o dieta extrema pot fi reparate, dar dureaza 3-4 luni sau mai mult. Femeile care participa la astfel de competitii trebuie sa fie constiente de schimbarile hormonale care au loc din cauza dietei de definire, in special la nivel de glanda tiroida si testosteron. Sa ai astfel de perioade una dupa alta este o idee proasta! Acelasi lucru este valabil si la barbati!
  • Urca pe scena cu grija si nu o fa prea des!

Referinte

  1. Hulmi JJ et al. The Effects of Intensive Weight Reduction on Body Composition and Serum Hormones in Female Fitness Competitors. Front Physiol. 2017 Jan 10;7:689. PMC.

Articole din aceiasi categorie

Inflamatiile,  importanta lor in cresterile musculare Inflamatiile: importanta lor in cresterile musculare Inflamatiile sunt foarte importante in cresterea muschilor, desi multi nu stiu asta, si sunt unul din principalele motoare anabolice ale corpului, despre care nimeni nu vorbeste. 06 May, 2018
Cat de mult te poti ingrasa intr-o zi Cat de mult te poti ingrasa intr-o zi? Cata grasime poti acumula in corp dupa o singura zi de mancat in exces? Cum ar fi de Craciun sau alta sarbatoare? 12 Dec, 2021
Optimizarea aportului de carbohidrati pentru performante Optimizarea aportului de carbohidrati pentru performante Cum iti merge dieta aia low carb cand vrei sa arati DAR si sa performezi la nivel inalt? Invata cum aportul de carbohidrati iti poate optimiza performanta si recuperarea, si poate aduce rezultate mai rapid. 11 Oct, 2020
variaza  sursele de proteine pentru a creste in masa musculara Trebuie variate sursele de proteine pentru a creste masa musculara? Leucina, mTOR si sinteza proteinelor. Afla cum sursele alimentare de proteine iti influenteaza procesul de crestere musculara, in bine sau in rau. 14 Feb, 2016
Alimentele ideale si mai putin ideale pentru a fi amncate inainte sau dupa antrenamente Cele mai bune si mai proaste alimente pentru antrenamente Unele alimente sunt mai potrivite decat altele atunci cand te antrenezi si vrei sa ai masa musculara cat mai multa, fara grasime. Iata care sunt 5 dintre cele mai bune si mai proaste alimente cu care sa iti sustii antrenamentele. 14 Feb, 2016
Sa mananci carbohidrati te poate ajuta cand vrei masa musculara 7 beneficii ale consumului de carbohidrati Intr-o cultura unde carbohidratii sunt mancarea de baza si alimentele rafinate abunda, cerealele integrale sunt recomandate de toti si dietele low-carb sunt pe buzele tuturor, este greu sa vezi si partile bune ale carbohidratilor. Pe langa faptul sunt deliciosi, exista si multe avantaje fiziologice in a manca carbohidrati. 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.