Nootropice - suplimentele de care nu ai auzit

Publicat in

Ai auzit de nootropice? Aceste suplimente pentru creier pot creste atentia si concentrarea, dar si performantele fizice.

Suplimentele care imbunatatesc creierul sunt foarte la moda. Acestea poarta denumirea de nootropice, care apropo a fost data de un roman (Corneliu E. Giurgea), si provine de la capacitatea lor de a manipula mintea. 

Ce este interesant la nootropice este ca pe langa cresterile performantelor mentale, ajuta mult si la cresterea performantelor fizice. Sa fii destept este grozav dar nu te ajuta in mod direct sa fii mare si puternic. Dar nootropicele chiar impusca doi iepuri cu un foc. 

Nootropicele si performantele fizice

Unele nootropice pot creste direct performantele si adaptarile la antrenamente pe cand altele o pot face indirect, prin sporirea implicarii tale in cadrul antrenamentului.

Alfa-glicerofosfocolina

Alfa-glicerofosfocolina sau alfa-GPC este un compus cholinergic care este incorporat in tesutul cerebral si chiar daca are unele efecte interesante de sporire a capacitatii creierului, probabil cel mai interesant efect al sau este asupra performantelor fizice. 

Exista dovezi ca alfa-GPC poate creste puterea. Intr-un studiu pilot mic, s-a observat o crestere a puterii cu 14% mai mult decat grupul placebo, atunci cand s-a administrat alfa-GPC. 

Pe langa cresterea puterii, alfa-GPC mai are un aspect interesat legat de performanta, si anume capacitatea sa de a creste productia hormonului de crestere. 1 grame de alfa -GPC creste in mod acut eliberarea de hormon de crestere la 60-120 minute dupa ce este consumat. Un alt studiu a confirmat asta, cand 600 mg de alfa-GPC au crescut productria de hormon de crestere. 

Desigur, important este daca aceasta eliberare acuta de hormon de crestere ajuta cu ceva felul cum arati si cum performezi. Raspunsul este ca inca nu se stie! Dar cu siguranta nu face rau! 

 combate acneea

Cafeina

Dap, cafeina este un nootropic. Cel mai studiat si utilizat. Si are cele mai puternice efecte in privinta cresterii concentrarii si atentiei. Probabil stii deja de efectele mentale ale cafeinei. 

Celalalt beneficiu major al acestui supliment atat de ieftin consta in faptul ca este cel mai intens studiata substanta care imbunatateste performanta la antrenamente. 

La fel ca afla-GPC, consumul de cafeina inainte de antrenamente poate creste exercitarea puterii, cu alte cuvinte poti face mai multe seturi de 3-5 repetari.

Daca iti place mai mult efortul de anduranta si nu cel cu greutati (desi nu ar trebui), cafeina te poate ajuta si pe tine. O multime de studii arata cresterea capacitatii aerobe de la suplimentarea cu cafeina

Dozarea cafeinei este ceva foarte controversat si variabil. Geneticul si cat de mult abuzezi de cafea de-a lungul zilei au un impact major al tolerantei tale la cafeina. Cu cat consumi mai multa zilnic, cu atat e nevoie de doze mai mari. Si lipsa cafeinei poate provoca sevraj! 

Iti recomand sa ramai in jurul dozei de 100 mg inainte de antrenamente. 

Fosfatidilserina

Fosfatidilserina este deseori folosita pentru reducerea cortizolului indus de exercitiile fizice si pentru imbunatatirea antentiei. Pe langa raspunsul la stres si efectele neurologice, fosfatidilserina pare sa creasca capacitatea de a face exercitii fizice; cresterile par a fi de 20%, ceea ce este foarte mult cand vorbim de stiinta exercitiilor fizice. 

Faptul interesant este ca nu se inregistreaza schimbari biochimice, probabil datorita unei mai bune concentrari mentale. Suplimentarea cu fosfatidilserina poate imbunatati performantele indirect prin sporirea atentiei la antrenamente. 

Concluzii

Nootropicele sunt suplimente pentru creier. Fiind promovate ca atare, deseori sunt ignorate ca suplimente pentru performanta. 

Alfa-GPC este interesant pentru ca poate creste exercitarea puterii si are efecte asupra hormonului de crestere. Cafeina este probabil cel mai eficient nootropic de pe planeta iar fosfatidilserina, luata inainte de antrenamente, poate creste concentrarea, sporind calitatea si chiar durata antrenamentelor. 

Referinte

  1. Trabucchi M, Govoni S, Battaini F. Changes in the interaction between CNS cholinergic and dopaminergic neurons induced by L-alpha-glycerylphosphorylcholine, a cholinomimetic drug. Farmaco Sci. 1986 Apr;41(4):325-34.
  2. Tim Ziegenfuss, Jamie Landis si Jennifer Hofheins. Acute supplementation with alpha-glycerylphosphorylcholine augments growth hormone response to, and peak force production during, resistance exercise. Journal of the International Society of Sports Nutrition20085 (Suppl 1) :P15 https://doi.org/10.1186/1550-2783-5-S1-P15
  3. Kawamura T, Okubo T, Sato K, Fujita S, Goto K, Hamaoka T, Iemitsu M. Glycerophosphocholine enhances growth hormone secretion and fat oxidation in young adults. Nutrition. 2012 Nov-Dec;28(11-12):1122-6. doi: 10.1016/j.nut.2012.02.011. Epub 2012 Jun 5.
  4. Schneiker KT, Bishop D, Dawson B, Hackett LP. Effects of caffeine on prolonged intermittent-sprint ability in team-sport athletes. Med Sci Sports Exerc. 2006 Mar;38(3):578-85.
  5. Astorino TA, Terzi MN, Roberson DW, Burnett TR. Effect of two doses of caffeine on muscular function during isokinetic exercise. Med Sci Sports Exerc. 2010 Dec;42(12):2205-10. doi: 10.1249/MSS.0b013e3181e3a11d.
  6. Del Coso J, Salinero JJ, González-Millán C, Abián-Vicén J, Pérez-González B. Dose response effects of a caffeine-containing energy drink on muscle performance: a repeated measures design. J Int Soc Sports Nutr. 2012 May 8;9(1):21. doi: 10.1186/1550-2783-9-21.
  7. Parker AG, Gordon J, Thornton A, Byars A, Lubker J, Bartlett M, Byrd M, Oliver J, Simbo S, Rasmussen C, Greenwood M, Kreider RB. The effects of IQPLUS Focus on cognitive function, mood and endocrine response before and following acute exercise. J Int Soc Sports Nutr. 2011 Oct 21;8:16. doi: 10.1186/1550-2783-8-16.
  8. Monteleone P, Maj M, Beinat L, Natale M, Kemali D. Blunting by chronic phosphatidylserine administration of the stress-induced activation of the hypothalamo-pituitary-adrenal axis in healthy men. Eur J Clin Pharmacol. 1992;42(4):385-8.
  9. Kingsley MI, Miller M, Kilduff LP, McEneny J, Benton D. Effects of phosphatidylserine on exercise capacity during cycling in active males. Med Sci Sports Exerc. 2006 Jan;38(1):64-71.

Articole din aceiasi categorie

cafea pentru dieta ketogenica Cafea cu trigliceride cu lanturi medii pentru ketoza Daca vrei sa ai mai multa energie cand urmezi o dieta ketogenica incearca aceasta cafea cu ulei cu trigliceride cu lanturi medii. Iti va furniza cafeina si cetone necesare pentru a functiona la capaictate maxima. 09 Oct, 2017
cafeaua si numeroasele ei beneficii Cafeaua si numeroasele ei beneficii Cafeaua este probabil cel mai utilizat supliment nutritiv (da, are toate elementele pentru a fi incadrata in aceasta categorie) din lume, fiind consumata de sportivi din toate disciplinele, dar si de sedentari, adolescenti, varstnici. Iata de ce este atat de populara si cum te poate ajuta sa fii mai sanatos si mai activ. 13 Apr, 2016
Turmenicul si conversia aminoacizilor in glucoza Turmenicul opreste conversia aminoacizilor in glucoza Conversia proteinelor in glucoza poarta denumirea de gluconeogeneza. Cum in acest proces multi aminoacizi provin din muschi, sub influenta cortizolului, cu cat procesul de gluconeogeneza este mai mic cu atat iti pastrezi si iti dezvolti mai bine masa musculara. 14 Feb, 2016
Asa folosesc sportivii si culturistii danabol Ciclu Danabol - Ghidul Un ghid despre cum se poate intrebuinta corect Danabol (unul din cei mai cunoscuti si vechi steroizi anabolizanti) de catre un culturist sau sportiv. 14 Feb, 2016
pau d'arco si estrogenul Pau d arco grabeste descompunerea estrogenului Pau d'arco este este o specie a copacului Tabebuia, din scoarta caruia se fac suplimente nutritive pentru combaterea cancerului, dar noi studii sustin si ideea ca acest extract poate fi folosit de culturisti pentru lupta cu estrogenul. 14 Feb, 2016
Glutamina este anabolica Puterea anabolica a glutaminei Glutamina este in topul vanzarii de suplimente sportive. Dar este si foarte controversata, multi sustinand ca nu functioneaza, majoritatea fiind absorbita de intestine, nu de muschi. Afla de aici cum sa folosesti glutamina pentru a beneficia de efectele sale anabolice. 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.