La ce varsta este cel mai bine sa incepi antrenamentele cu greutati?

Publicat in

Toti tinerii vor sa mearga la sala de forta, din ce in ce mai devreme, pentru a arata mai bine si a avea muschi, desigur. Dar exista inca controverse in privinta varstei optime pentru a incepe antrenamentele de forta.

Inca exista mult folclor in privinta varstei ideala de a incepe sa faci antrenamente in sala de forta. Multi parinti nu isi lasa copiii sa mearga la sala pana nu au 16 ai de frica ca raman scunzi, ca se imbolnavesc, accidenteaza, si o serie intreaga de lucruri groaznice. Ca si cum imediat ce implinesti 16 ani ceva se declanseaza prin magie si poti face antrenamente cu greutati.

Da in acelasi timp aceeasi parinti isi dau copii la sporturi de contact sau la fotbal unde se antreneaza intens ora intregi zi de zi. 

Adevarul este ca antrenamentele de forta incep inca de cand un copil poate sta in picioare. Si miscarile precum flotarile, tractiunile, flotarile la paralele, etc. (toate miscarile cu greutatea corpului pe care copiii le fac cand cresc si se catara in copaci, pe scaune, pe scari, pe pietre, etc.) sunt tot un fel de exercitii cu greutatea proprie. Dar conform cercetatorilor de la  Long Term Athlete Development (LTAD), exista un timp specific in care accentul trebuie pus pe antrenamentele de forta mai mult decat pe alte elemente ale dezvoltarii atletice.

Exista 5 elemente principale pe care copiii care fac sport trebuie sa se concentreze pe masura ce cresc. Fiecare sport are un anumit procentaj ideal al celor 5 elemente, aceste procente putand sa se schimbe si in decursul unui an de peridiocizare a antrenamentelor. Cele 5 elemente sunt: aptitudine, forta, viteza, anduranta si suplete (flexibilitate). Fiecare element are o fereastra optima pentru antrenament, care daca este optimizata se creeaza o abilitate pe viata care nu va fi niciodata uitata - ca atunci cand inveti sa inoti, sa mergi pe role, sa mergi pe bicicleta, etc.

masa musculara pe cale naturala

Conform specialistilor de la LTAD, Istvan Balyi si Richard Way, fereastra optima pentru a antrena forta este la baieti de 12-18 luni dupa ce se inregistreaza perioada de crestere maxima in inaltime (perioada in care cresterea in inaltime are loc brusc si accentuat), iar pentru fete imediat dupa primul ciclu menstrual sau cand ating cresterea maxima in greutate (cresterea in greutate in timpul pubertatii).

Asta nu inseamna ca in celelalte perioade nu trebuie facute antrenamente de forta. Din contra, diferite tipuri de antrenamenmte de forta trebuie facute in concordanta, alaturi de celelalte elemente de care am vorbit. La o varsta foarte mica accentul trebuie pus pe controlul corpului, miscare si orientarea in spatiu. Desigur, dupa ce se ajunge la incheierea pubertatii si a cresterii se pune accent pe antrenamentele de forta prin diferite progresii si peridiocizari anuale. Dar cu cat este optimizat mai repede antrenamentul de forta cu atat vor exista rezultate mai bune pe termen lung. 

Referinte

  1. Istvan Balyi, Richard Way, Colin Higgs. Long-Term Athlete Development2013. ISBN-13: 9780736092180.
  2. . Ford, P. Croix, M. Lloyd, R. Meyers, R. Moosavi, M. Oliver, J. Till, K & Williams, C., "The Long-Term Athlete Development model: Physiological evidence and application." Journal of Sports Sciences, (2011) 29, 389-402.
  3. Lloyd, R. & Oiver, J., "The Youth Physical Development Model: A New Approach to Long-Term Athletic Development." Strength & Conditioning Journal, (2012) 34, 61-72.

Articole din aceiasi categorie

Greseli frecvente pe care incepatorii le fac la antrenamente in sala de forta 7 greseli facute de incepatori Cand cineva se apuca de antrenamente in sala de forta, sau intentioneaza sa se apuce, este predispus la unele greseli foarte comune, provenite din informatii gresite care circula peste tot. Iata 7 lucruri pe care trebuie sa le inteleaga orice incepator. 14 Feb, 2016
Legendele din cultturism impart din experienta lor privind antrenamentele de forta Reguli de la legendele culturismului Cateva reguli de baza de la legende ale culturismului, oameni care au facut performanta si au avut trupuri de zei, intr-o vreme cand substantele anabolizante si suplimentele sportive erau doar un fapt divers. 14 Feb, 2016
exercitii de izolare sau exercitii compuse pentru masa musculara si forta Exercitii de izolare sau exercitii compuse? Exercitiile de izolare si cele compuse sunt incluse in antrenamentele oricui merge la sala dar si in ale sportivilor de performanta. Dar pe care din ele ar trebui sa le faci mai des, si de ce? 14 Feb, 2016
reguli ale antrenamentelor pentru masa musculara 5 reguli ale antrenamentului Urmeaza aceste cinci reguli de aur ale culturismului si vei avea parte de antrenamente placute si eficiente, si iti vei pastra motivarea pentru mult timp de acum inainte. 14 Feb, 2016
motive pentru a incepe sa mergi la sala 10 motive sa incepi sa faci sport Multi incep sa faca sport (si sala in special) din dorinta de a construi masa musculara si a slabi. Sa arati mai bine este ceva urmarit de oricine. Dar pe langa construirea de masa musculara si arderea grasimilor exista si alte beneficii pentru care sa incepi sa faci sport. 06 Jun, 2017
Antrenamentul abdomenului dezvaluit 3 lucruri pe care trebuie sa le stii despre antrenamentul abdomenului Toata lumea isi antreneaza abdomenul din greu, in speranta ca vor obtine mult ravnitele patratele. Dar nu la fel de multi sunt cei care stiu sa isi lucreze corect muschii abdominali. 14 Feb, 2016

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.