Antrenamentele cu placa de echilibru - o pierdere de timp

Publicat in

Este la moda ca instructorii de fitness sa isi puna clientele sa lucreze pe placa de echilibru, pentru a isi imbunatati echilibrul si a lucra muschii stabilizatori. Dar este o pierdere de timp; iata de ce!

In primul rand sa clarificam problema cu lucratul muschilor stabilizatori. Daca nu esti o incepatoare totala (printre primele sedinte la sala si sa nu mai fi facut niciun fel de activitate fizica de ani de zile) placa de echilibru nu va lucra prea tare muschii stabilizatori. De exemplu, intr-un studiu s-a constatat ca muschii abdominali sunt activitati mai intens daca ridici o greutate mare deasupra capului decat daca ridici una usoara cand stai pe o suprafata neechilibrata. Ramai la exercitiile de baza cu greutati, esti mult mai avantajata astfel. 

Din contra, antrenamentele pe suprafete instabile pot crea dezechilibre care predispun la accidentari, asa cum s-a observat intr-un studiu efectuat pe sportive de performanta.

Si acum sa trecem la problema imbunatatirii echilibrului. La adulti, echilibrul poate fi redobandit dar nu invatat. Daca nu ai deja un echilibru bun pana la varsta de 12 ani, nu mai iti poti imbunatati prea mult aceasta abilitate ca adult. Este o pierdere de timp.

Probabil ca daca ai un instructor care te pune sa faci exercitii pe placa de echilibru este vorba de unul cu un fizic de "soarece de birou" pipernicit, care nu stie sa isi indrume clientele catre calea spre un corp mai suplu si mai puternic, asa ca pune femei trecute de menopauza sa faca exercitii "pentru zona mediana" pe o placa de echilibru. Rezultatul este o femeie care da disperata din maini sa isi mentina echilibrul ca si cum s-ar lupta cu un liliac imaginar! Dragut, dar gresit!

Cum am spus deja, nu prea iti vei lucra muschii astfel. Iar in privinta echilibrului, daca ti-ai pierdut din aceasta abilitate de-a lungul anilor, atunci da, astfel de antrenamente te pot ajuta sa ti-l redobandesti. Este foarte util pentru persoanele varstince, pentru ca previne caderi si eventualele fracturi.

 slabeste cu acai

Daca ai sub 12 ani, si in acest caz folosirea unei placi de echilibru este foarte benefica. Copiii trebuie sa se joace pe suprafete neechilibrate. Imagineaza-ti un copil care sare din piatra in piatra. Fiecare piatra are o forma diferita, asa ca trebuie sa se echilibreze pe ea. Mersul pe o barna ingusta, ca in gimnastica, dezvolta de asemenea echilibrul.

Unii experti spun ca echilibrul trebuie antrenat inainte de varsta de 4 ani. Cei extremi spun ca trebuie inceput cat sunt inca bebelusi si abia invata sa mearga, impingand usor copilul intr-o parte pentru a isi recapata singur echilibrul.

Este o practica putin exagerata, dar subliniaza ideea ca in privinta echilibrului, cu cat esti mai tanar cu atat rezultatele sunt mai bune. Schiorii au probabil cea mai buna proprioceptie, iar marea parte a schiorilor olimpici si-au pus schiurile in picioare de la varsta de doi ani. Ca fapt divers, inotatorii au o proprioceptie proasta, petrecand foarte mult timp in apa. 

Asadar, antrenamentele pe placi de echilibru sunt la moda, dar inutile pentru adulti. Daca esti o persoana in varsta, un copil sub 12 ani sau te recuperezi dupa o accidentare/problema de sanatate, atunci astfel de antrenamente pot fi necesare. Dar daca vrei sa arati mai bine si instructorul te pune sa faci astfel de exercitii...schimba-l!

Referinte

  1. Shultz R, Silder A, Malone M, Braun HJ, Dragoo JL. Unstable Surface Improves Quadriceps:Hamstring Co-contraction for Anterior Cruciate Ligament Injury Prevention Strategies. Sports Health. 2015 Mar;7(2):166-71. doi: 10.1177/1941738114565088.
  2. Kohler, James M; Flanagan, Sean P; Whiting, William C. Muscle Activation Patterns While Lifting Stable and Unstable Loads on Stable and Unstable Surfaces. Journal of Strength & Conditioning Research. 24(2):313-321, February 2010. doi: 10.1519/JSC.0b013e3181c8655a. 
  3. Flanagan, Sean; Kohler, James M; Whiting, William C. Activation Of Core Musculature During Exercise With Stable And Unstable Loads On Stable And Unstable Surfaces. Journal of Strength & Conditioning Research: January 2010 - Volume 24 - Issue - p 1. doi: 10.1097/01.JSC.0000367107.20908.b4 Abstract.
  4. Kiers H, Brumagne S, van Dieën J, van der Wees P, Vanhees L.Ankle proprioception is not targeted by exercises on an unstable surface. European Journal of Applied Physiology. 2012 Apr; 112(4):1577-85. doi: 10.1007/s00421-011-2124-8. Epub 2011 Aug 21.
  5. Kim K et al. The Influence of Exercise on an Unstable Surface on the Physical Function and Muscle Strength of Patients with Osteoarthritis of the Knee. Journal of Physical Therapy Science. 2014 Oct; 26(10): 1609–1612.

 

Articole din aceiasi categorie

tanara si frumoasa  - 27 alimente alcaline Ramai tanara si sanatoasa - 27 din cele mai alcaline alimente de pe planeta Corpul uman este facut sa se afle intr-o stare alcalina, dar viata moderna il pune tot timpul intr-o stare acida. In special femeile sunt predispuse la asta din cauza cantitatii mai mari de estrogeni din corp. Mananca cat mai multe alimente de pe aceasta lista pentru a te alcaliniza. 28 Jul, 2016
alice fields - impatimita de cardio isi transforma corpul prin powerlifting Impatimita de cardio a renuntat la efortul aerob pentru powerlifting si a slabit 17 kg Povestea unei regine cardio care si-a invins frica de greutati si a reusit sa isi transforme corpul, slabind 17 kg si capatand un corp atletic. 09 Feb, 2017
ca femeie nu trebuie sa iti lucrezi abdomenul precum un barbat Doamnelor, nu va mai lucrati abdomenul precum barbatii Da, trebuie sa va antrenati si abdomenul, dar aceste trei greseli va pot face sa aveti o talie butucanoasa si lata. 22 Dec, 2016
beneficiile meditatiei 5 minute de meditatie pe zi te ajuta sa arati si sa te simti mai bine Reducerea stresului este extrem de importanta pentru a arata mai bine si a te simti mai bine. Nu subestima puterea concentrarii asupra corpului. Cu doar 5 minute pe zi iti poti face viata mai buna. 30 Mar, 2017
Ce sa faci cand n-ai chef de antrenamente Ce sa faci cand n-ai chef de antrenamente Nu sunt misogin, dar adevarul este acesta: multe femei urasc sa faca miscare. Toate isi doresc un corp bine lucrat, dar motivarea de a face ceva in privinta asta este foarte mica. Sa vedem cum te putem motiva sa faci mai mult sport! 18 Apr, 2019
ce sa faci ca sa nu imbatranesti 3 lucruri simple pentru a ramane tanara Cea mai mare frica a femeilor nu este de a muri de cancer sau de o boala de inima ci de a imbatrani prematur. Aici gasesti trei trucuri simple si la indemana oricui de a ramane tanara. 30 Jun, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.