Caragenanul: prieten sau dusman?

Publicat in

Caragenanul se gaseste in alimente si suplimente nutritive si este o substanta controversata in industria fintessului si sanatatii. Este el nociv sau este benign, cum spun unii?

Poate ca ai auzit de caragenan si nu ai dat atentie, spunandu-ti ca este un alt subiect controversat asupra unui ingredient oarecare. Dar caragenanul este prezent in multe alimente si chiar suplimente nutritive si se pare ca care efecte inflamatorii - iar inflamatia sistemica sta la baza multor boli. In noimebrie 2016, caragenanul a fost exclus de pe lista substantelor organice, dupa o investigatie inceputa in aprilie 2016. Problema caragenanului este mai mare decat s-a creazut initial, acest ingredient fiind regasit des in produsele organice, asa ca efectele sale negative putand afecta si pe cei care duc un stil de viata sanatos. 

Ce este caragenanul?

Caragenanul nu a tras niciun semnal de alrma la inceput, pentru ca era considerat un ingredient "natural" si inofensiv, fiind catalogat ca sigur. Pana la urma, ce rau poate face o polizaharida sulfatata extrasa din alge rosii comestibile? Se pare ca multe. 

Extractele gelatinoase din alge au fost folosite de secole ca aditivi alimentari. Leaga eficient proteinele, actionand ca agenti de ingrosare si stabilizare. Caragenanul este folosit cu succes in alternativele la lapte, precum laptele de migdale, laptele de cocos, lactate organice inclusiv iaurt si inghetata, preparate organice pentru bebelusi, si poate fi o alternativa vegana la gelatina

Inflamatii, diabet si cancer

Inca din anii 1990 au fost facute studii asupra caragenanului care au tras semnale de alarma. S-a descoperit ca dozele mici de caragenan pot duce la inflamatii gastrointestinale, care la randul lor pot duce la inflamatii sistemice, toleranta proasta a glucozei si functii insulinice alterate; a fost asociat si cu malignicitatea. Dar abia in 2012 aceste studii au fost duse in fata autoritatilor, si la presiunea publiciul caragenanul a fost exclus din alimentele organice. 

Multe studii care cerceteaza efectele diferitelor medicamente antiinflamatoare, folosesc caragenanul pentru a induce inflamatii cobailor. Multe din aceste studii folosesc caragenan degradat, care este procesat cu un acid, spre deosebire de caragenanul alimentar, care este procesat cu un alcaliu. 

Dar au aparut intrebari privind potentiala transformare a formei sigure de caragenan in cea nociva cand aditivul intalneste acidul clorhidric din stomac. Caragenanul degradat este un cancerigen bine cunoscut inca din 1982. 

Incurajarea inflamatiilor in corp de catre caragenan nu duce doar la cancer. Inflamatiile in exces pot duce si la artrita reumatoida, boala intestinelor inflamate, colita. Exista multe studii care au descoperit imbunatatiri semnificative ale unor boli gastrointestinale, de la balonare la ulcere, cand caragenanul a fost eliminat din dieta. 

Caragenanul si inflamatiile

Caragenanul este cunoscut de mult timp ca un inflamator puternic, dar acum stiinta il leaga si de diabet. Caragenanul reduce mult toleranta la glucoza si sensibilitatea la glucoza, chiar la dozele mici folosite in alimente. Iar efectul asupra insulinei este mediat tot de efectul inflamator pe care il are caragenanul. Daca si dieta iti este bogata in grasimi, efectele negative ale caragenanului sunt si mai pronuntate. 

Si daca riscurile asupra sanatatii nu te conving, tine cont ca sensibilitatea proasta la glucoza si inflamatiile excesive au un efect negativ si asupra felului cum arati. Mai exact, vei arde grasime foarte lent si nu vei putea construi masa musculara. Asa ca daca vrei sa fii sanatos si sa arati bine, nu consuma alimente care contin caragenan. SI chiar daca alegi alimente bio, citeste bine eticheta, sa nu contina caragenan. 

Referinte

  1. Joanne K. Tobacman, MD. Carageenan Report-2016. - https://www.cornucopia.org/wp-content/uploads/2016/04/CarageenanReport-2016.pdf
  2. J K Tobacman. Review of harmful gastrointestinal effects of carrageenan in animal experiments. Environ Health Perspect. 2001 Oct; 109(10): 983–994.
  3. Sumit Bhattacharyya, Pradeep K. Dudeja si Joanne K. Tobacman. Tumor Necrosis Factor ?-induced Inflammation Is Increased but Apoptosis Is Inhibited by Common Food Additive Carrageenan. J Biol Chem. 2010 Dec 10; 285(50): 39511–39522. Published online 2010 Oct 11. doi:  10.1074/jbc.M110.159681
  4. Bhattacharyya, O-Sullivan I, Katyal S, Unterman T, Tobacman JK. Exposure to the common food additive carrageenan leads to glucose intolerance, insulin resistance and inhibition of insulin signalling in HepG2 cells and C57BL/6J mice. Diabetologia. 2012 Jan;55(1):194-203. doi: 10.1007/s00125-011-2333-z. Epub 2011 Oct 20.
  5. Bhattacharyya S, Feferman L, Unterman T, Tobacman JK. Exposure to common food additive carrageenan alone leads to fasting hyperglycemia and in combination with high fat diet exacerbates glucose intolerance and hyperlipidemia without effect on weight. J Diabetes Res. 2015;2015:513429. doi: 10.1155/2015/513429. Epub 2015 Mar 25.

Articole din aceiasi categorie

Protejeaza-ti ficatul prin aceste trucuri simple si usor de aplicat 9 modalitati de a iti proteja ficatul Cei care practica sport in mod regulat solicita ficatul mai mult decat un sedentar. Daca mai folosesc si substante cu potential hepatotoxic, atunci nevoia de detoxifiere a acestuia devine iminenta. 14 Feb, 2016
Vrei muschi? Iti place carnea? Iata ce si cum sa mananci Ghid pentru carnivori Iti place carnea, dar iti este teama ca poate nu iti face bine? Tot auzi de beneficiile dietelor vegetariene si cum ca daca mananci carne te imbolnavesti? Iata un ghid despre cum sa mananci carne pentru a construi masa musculara, a slabi si a fi mai sanatos. 14 Feb, 2016
mananca mai multe legume pentru a fi mai sanatos si a arata mai bine 12 motive pentru a manca mai multe legume Majoritatea dintre noi nu mancam suficiente legume. Cei care fac sport si vor sa arate cat mai bine se gandesc intai la carnuri, lactate si alte surse de proteine si lasa pe plan secund legumele. Mare greseala! Iata de ce sunt atat de importante legumele. 14 Feb, 2016
Ce sunt si care sunt cele mai bune uleiuri vegetale Uleiurile vegetale pe intelesul tuturor Uleiurile vegetale sunt printre cele mai cunoscute si utilizate surse de grasimi. Iata un ghid simplu despre ce uleiuri sunt bune pentru gatit si care ar trebui evitate sub orice forma! 17 Oct, 2016
ce fel de grasimi este bine sa mananci Grasimi sanatoase: pe care ar trebui sa le mananci? Grasimile sunt un nutrient foarte sanatos, esential chiar, dar consumul unor cantitati foarte mari de grasime nu este pentru toata lumea. Iata despre ce este vorba. 07 Jan, 2018
Este oul un aliment bun? Oul - prieten sau dusman? Oul este un aliment de baza in culturism. Dar in acelasi timp, nutritionistii si unii medici au tot spus ca ouale nu trebuie consumate in cantitati mari, ci tocmai invers. Si ramane intrebarea: care este adevarul? Este oul prieten sau dusman? 14 Feb, 2016
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.