Iti cunosti tiroida?

Publicat in

Tot ce vrei sa stii despre glanda tiroida si cum influenteaza ea aspectul fizic, sanatatea si performantele fizice. Afla ce sa mananci pentru a ii optimiza functiile, ce teste sa faci daca ai probleme si cum se folosesc unele medicamente pentru glanda tiroida.

Tiroida este o glanda complicata. In culturism si alte sporturi se folosesc inclusiv medicamente care sa manipuleze hormonii tiroidieni, dar aceste practici pot fi periculoase, mai ales cand sunt facute incorect. 

Indiferent ca vrei sa arati mai bine, ca vrei performante fizice mai bune sau ai motive medicale, trei lucruri trebuie puse la punct, indiferent de ce suplimente sau medicamente folosesti :

  1. Celulele tale trebuie sa primeasca materiile prime necesare, in cantitatile necesare. 
  2. Celulele tale trebuie sa primeasca semnale care sa le influenteze in directia dorita pentru a iti atinge obiectivele. 
  3. Genele tale trebuie sa functioneze cat de bine posibil. Acest aspect variza constant si poate fi schimbat.

De cele mai multe ori cel putin unul din aceste trei aspecte lipsesc. Acopera bazele si vei avea rezultate mai bune.

Tiroida necesita iod

Multa lume are o deficienta serioasa de iodat (iod legat de o sare), atunci cand acesta este masurat prin analize ale urinei. Si mai multi au deficiente moderate de iodat sau sub optim. Dieta poate furniza suficient iodat, dar de cele mai multe ori nu o face. Sa aruncam o privire asupra unor alimente si asupra sarii iodate. Spun iodat si nu iod, pentru ca aceasta este forma care poate fi consumata de oameni. De regula se foloseste iodatul de potasiu, adica iod legat de potasiu. Sodiul in stare pura este foarte coroziv, arzand pielea si tesuturile cu care intra in contact. 

Daca marea parte a mancarii din dieta ta este gatita in casa si este sarata de o mana generoasa cu sare iodata, ar trebui sa ai deja un aport bun de iodat, si nu ar trebui sa il cresti (cele mai comune marci de sare de la noi folosesc iodatul de potasiu). Cata sare iodata iti trebuie, daca aceasta este principala ta sursa de iodat? Cand sarea iodata este de buna calitate, sunt suficiente doua grame sau jumatate de lingurita (cam 930 mg de sodiu) pentru a iti furniza minimul absolut de iodat pe zi.

Dar, multe din marcile de sare nu indeplinesc concentratia de iodat scrisa pe ambalaj, deci este posibil sa fie nevoie de ceva mai multa sare pentru a avea un aport suficient.

In general, produsele fast food si alimentele procesate, chiar si unele restaurante, nu folosesc sare iodata. Daca pe o eticheta scrie doar "sare" si nu "sare iodata" , atunci nu contine iodat. Iar sarea de mare contine foarte putin iodat. 

Daca nu consumi multa sare iodata atunci este benefic sa ii cresti aportul.

Cata sare iodata inseamna prea mult?

Sa te supradozezi cu sare iodata este putin probabil, doar daca nu pui extrem de multa sare pe mancare. In general se recomanda un maxim de 1100 mcg (1,1 mg) de iodat pe zi, si este bine sa nu depasesti aceasta doza. Nu exista niciun motiv sa consumi mai mult iodat in mod constant, si exista multe motive sa nu o faci.

Un aport de iodat mai mare de 1,1 mg/zi poate duce la hipotiroidism. E posibil chiar ca si doze mai mici sa aibe acest rezultat. Un studiu din China a descoperit ca 0,8 mg/zi de iodat pot duce la hipotiroidism.

Daca folosesti sare iodata de calitate, ca singura sursa de iod din dieta, nu vei atinge 0,8 mg de iodat decat daca consumi cam 5000 mg sodiu/zi. Inseamna cam o lingura plina. Este bine ca sportivii sa consume in jur de 4000 mg de sodiu pe zi, asa ca este o recomandare buna.

Dar, daca nu esti sportiv de performanta, este bine sa limitezi aportul de sare iodata la nu mai mult de 1/2 lingura pe zi. In practica, unele marci de sare iodata sunt mai slabe, asa ca pot exista unele variatii. Asa ca nu trebuie sa calculezi extrem de exact zi de zi. Intr-o zi poti consuma mai multa, in alte zile mai putina. Dar toate acestea presupun ca sarea sa fie adaugata dupa gatirea alimentelor, nu inainte

Gravidele ar trebui sa evite excesul de iod si iodat, care poate avea loc si de la consumul de alge marine, nu numai de la sare iodata.

Ce alimente sunt bogate in iod?

Ca sa analizam cat de bogate in iod sunt anumite alimente, vom spune ca pentru a avea un aport de 150 mcg/zi (necesarul zilnic de iod pur) trebuie sa consumi urmatoarele alimente:

  • 250 ml lapte sau 230 g iaurt sau 230 g branza de vaci;
  • 2 cartofi si jumatate copti si mancati cu tot cu coaja;
  • 12 oua;
  • 370 g creveti sau peste de apa sarata;
  • 370 g carne de curcan;

Vita, porcul, puiul, orezul si marea parte a produselor din grau, fructele si legumele, sunt prea sarace in iod pentru a reprezenta o sursa majora. Algele sunt o alta sursa bogata de iod, dar sunt rar consumate la noi.

De asemenea, concentratul proteic din zer si cazeina micelara sunt destul de bogate in iod. 80 g ale acestor proteine aduc 150 mcg de iod. 

Daca dieta ta include multe din alimentele de mai sus, sau doar unul din ele in cantitati mari, nu vei avea nevoie de sare iodata sau suplimente cu iod. Dar daca dieta ta se bazeaza mai ales pe carnuri de vita, pui, legume, paste si fructe, si este saraca in cele de mai sus, atunci sarea iodata, sau un supliment cu iod, sunt bine venite.

In privinta graului si produselor din grau vei gasi pareri impartite. Unii spun ca aceste produse au iodat, dar nu se spune si ca acest iodat este adaugat acestor produse, ca in cazul sarii iodate, nu provine natural din grau. Si acesti aditivi variaza mult intre produse. De exemplu, unele paini pot varia de la 2,2 mcg de iod la 587 mcg de iod, de cele mai multe ori valorile fiind scazute.

Si mai rau, de multe ori aceste paini au aditivi sub forma de bromura de potasiu, care poate actiona impotriva tiroidei. Asa ca nu te baza pe astfel de produse pentru a avea un aport suficient de iod!

Suplimentare cu vitamine si minerale pentru glanda tiroida

Deficienta de vitamina D este asociatia cu hipotiroidismul si se pare ca il poate chiar cauza. Daca nu te expui la soare in mod constant, ai multe de castigat daca te suplimentezi cu 4000 U.I. de vitamina D pe zi. Printre aceste castiguri se gaseste si o buna functionare a glandei tiroide. 

In privinta mineralelor, deficientele de fier si seleniu duc la proasta functionare a tiroidei. Daca esti barbat, deficienta de fier este putin probabila; mai degraba ai nivele de fier prea mari. Barbatii nu trebuie sa se suplimenteze cu fier decat daca analizele de sange spun altceva! In privinta suplimentarii cu seleniu, se pare ca nu exista multe dovezi ca ar ajuta la corectarea unor probleme ale tiroidei, dar seleniul are si alte functii in corp, asa ca poate fi utila. 

Deci, daca esti barbat suplimentarea cu minerale nu te va ajuta prea mult legat de tiroida, pentru ca sunt slabe sanse sa ai deficiente de fier si seleniu. Dar daca esti femeie, probabil ca deficientele de fier iti afecteaza tiroida.

Dieta si tiroida

Functionarea tiroidei si transformarea T4 in T3 (hormonii eliberati de glanda tiroida) pot fi puternic afectate de macronutrienti si aport caloric.

Pe scurt, carbohidratii si proteinele stimuleaza tiroida, pe cand grasimile nu fac nimic in aceasta privinta si nici in conversia T4 in T3 (T3 este hormonul activ, dar tiroida elibereaza mai ales T4, care este apoi convertit in T3 de enzime specializate), iar aportul caloric scazut este devastator.

Iata si o formula cu care sa calculezi aportul caloric minim necesar ca tiroida sa functioneze bine. Este de 27 de calorii/zi pentru fiecare kilogram  corp atunci cand esti in forma. Adica, daca ai 105 kg, dar ai fi in forma fizica buna la 90 de kilograme, atunci aportul caloric ar fi de 90 x 27, adica minim 2430 de calorii pe zi. Daca nu slabesti suficient de repede, mai bine cresti activitatea fizica decat sa reduci si mai mult caloriile. 

Daca urmezi o dieta saraca in carbohidrati, creste mult aportul proteic pentru a mentine tiroida in buna functionare.

Semnalarea tiroidei

Ce fac celulele, si deci ce face si corpul, depinde de semnalele pe care le primesc.

Semnalele stricate, confuze, daunatoare sau gresite nu te vor duce unde vrei, si mai ales nu cand smenalele catre tiroida nu sunt cum trebuie.

Deci ce face semnalarea tiroidei? Semnalarea tiroidei cumuleaza suma tuturor semnalelor care ajung la tiroida de la diferiti factori.

Semnalarea inadecvata a tiroidei:

  • Rata metabolica redusa, de multe ori cu 25%.
  • Expresie redusa a unor gene importante in metabolizarea grasimilor. 
  • Sensibilitate proasta la insulina.
  • Expresie redusa a unor gene importante in metabolizarea si transportul glucozei la muschi.

Semnalare excesiva a tiroidei:

  • Puls crescut, de exemplu cu 24% mai mare de la 75 mcg de T3.
  • Rata metabolica crescuta, de exemplu cu 13% de la 75 mcg de T3.
  • Slabire accelerata.
  • Cresterea expresiei genelor importante pentru metabolizarea grasimilor.
  • Sensibilitate proasta la insulina, la fel ca in cazul semnalarii inadecvate.
  • Expresie crescuta a unor gene importante in metabolizarea si transportul glucozei la muschi.

Factori care opresc semnalarea corecta a tiroidei

Nivelele hormonilor tiroidieni pot fi reduse de stres, depresie, testosteron scazut, hormon de crestere scazut, diabet, obezitate, pierderi bruste si semnificative de greutate, durere cronica, si/sau nivele mari de proteina C reactiva, TNF-alfa, IL-1 si IL-6 (toate fiind legate de inflamatii in corp).

Singura solutie este de a reduce sau elimina aceste probleme. Cand prea multe din acestea se intampla in corp, probleme legate de glanda tiroida sunt probabile, chiar daca analizele de sange ies bine. Asta pentru ca nivelele hormonilor tiroidieni in celule pot fi insuficiente, chiar daca in sange sunt suficiente.

In una din conditiile enumerate mai sus, tratamentul adecvat al tiroidei indeparteaza toate problemele. Este vorba de depresie; daca se trateaza tiroida dispare si depresia. In celelalte afectiuni, trebuie tratate intai ele si dupa ce se remedieaza problema isi revine si tiroida. 

Incinereaza grasimile

Nivelele mari de TSH promoveaza obezitatea si dezechilibre metabolice

TSH nu este un hormon al glandei tiroide; este hormonul care spune glandei tiroide sa produca hormoni tiroidieni. Cand tiroida este responsiva, nivelele TSH sunt moderate. Cand tiroida nu raspunde, nivelele TSH cresc in incercarea de a compensa

Ar fi in regula daca asta ar duce la o productie buna de T3 si T4 si nu s-ar intampla nimic altceva. Dar din pacate se intampla si altceva. Nivelele mari de TSH semnaleaza celulelor intr-un fel care schimba expresia multor gene, schimbandu-le mult functiile - schimbari care duc la obezitate si dezechilibre metabolice. 

Functiile precare ale tiroidei nu numai ca incetinesc direct metabolismul din cauza stimularii slabe de catre T3, dar schimba expresia genelor din corp catre o stare in care obezitatea reprezinta echilibrul. Aceleasi dezechilibre se intampla si in cazul nivelelor mici de T3. Dupa ce aceste schimbari au loc, este mult mai dificil sa slabesti si sa ai un metabolism normal.

Analizele medicale ale glandei tiroide

Semnele si simptomele care sugereaza o proasta functionare a glandei tiroide includ dificultati nerezonabile in a slabi, depresie, intoleranta la frig, functii cognitive proaste, diabet, obezitate, scadere brusca in greutate, dureri cronice si/sau inflamatii cronice.

Daca esti barbat si nu iei medicamente pentru glanda tiroida, si nu prezinti niciunul din simptomele de mai sus, n-are niciun sens sa dai bani pe analize pentru glanda tiroida. 

Daca esti femeie, aceleasi lucruri sunt valabile, cu exceptia ca pot aparea si probleme menstruale si retentie inexplicabila si excesiva de apa. Daca si acestea sunt prezente, ar trebui sa iti faci niste teste.

Pentru majoritatea oamenilor, problemele legate de glanda tiroida ar trebui sa tina de un aport adecvat de iod si sa nu restranga prea mult aportul caloric, dar si sa nu urmeze o dieta foarte bogata in grasimi si saraca in proteine. Daca te faci vinovat de unele din acestea, sa le schimbi probabil va fi cea mai buna decizie nutritionala pe care ai luat-o pentru a slabi!

Iata cum ar arata niste analize bune:

  • T3 liber: de la mijloc in sus ca valoare pe buletinul de analiza.
  • T4 liber: de la mijloc in sus ca valoare pe buletinul de analiza.
  • TSH: nu mai mult de 2, preferabil 1,5.

De multe ori nu se fac teste pentru T3 liber, dar aceasta valoare este cu adevarat importanta pentru un test reusit. T3 total poate fi inselator si mare parte din el este inactiv.

Daca valorile T3 liber si T4 liber sunt bune nu este nevoie sa le mai faci si pe cele totale. La fel si in cazul absortiei T3 si indexului tiroxinei: nu ai nevoie de ele.

Daca T3 liber este bine, atunci TSH mic este in regula, chiar benefic. TSH foarte mare arata o proasta functionare a glandei tiroide. TSH ridicat are efecte negative asupra metabolismului, reducandu-l.

Daca rezultatele analizelor nu sunt atat de bune ca cele de mai sus, atunci este nevoie de un medic specialist, pentru ca nu exista o linie exacta intre bine si rau. Valorile pot avea semnificatii diferite in situatii diferite, asa ca este nevoie de un medic bun si de analize dinamice, facute pe perioade mai lungi de timp.

Medicamente pentru glanda tiroida

Exista si medicamente pentru glanda tiroida, destinate celor cu astfel de afectiuni. Acestea se elibereaza doar pe baza de prescriptie medicala si pot fi periculoase daca se folosesc fara supraveghere medicala. Cele mai intalnite forme sunt de T3, T4 si combinatii de T3/T4. 

In culturism dar si in alte sporturi, se folosesc astfel de medicamente, desi nu exista o conditie medicala (aceasta utilizare este vazuta ca doping). Cum spuneam, este o practica riscanta si interzisa in majoritatea sporturilor, uzul gresit al unor astfel de medicamente putand avea consecinte pe termen lung. 

Medicamentele cu T3 si T4 nu au o stabilitate chimica prea buna. Si companiile mari farmaceutice au probleme in stabilizarea medicamentelor, si folosesc anumite tehnici pentru a reusi. Produsele expirate cel mai probabil si-au pierdut puterea de actiune, iar cele generice sau mai rau, produse de fabricanti dubiosi, pot fi subdozate sau isi pot pierde puterea inainte de expirare. Cele mai bune variante sunt cele produse in Europa de vest sau S.U.A.

Multi utilizatori de produse de slaba calitate posteaza pe forumuri ca folosesc fara probleme doze de 150 mcg/zi de T3 si recomanda si altora. O astfel de doza este extrem de mare, si un produs de calitate ar crea mari probleme la aceste doze!

Doze

Aceste doze sunt de regula folosite de cei care vor sa aibe un metabolism mai bun, precum culturisti sau sportivi. Nu recomand astfel de practici, mai ales daca nu ai experienta, dar daca ai ajuns aici cautand cum sa iei Cytomelul cumparat de la dealerul tau de steroizi, mai bine citeste urmatoarele inainte de a urma recomandarea aceluiasi dealer de "a da pe gat 3-4 pastile pe zi, si vezi cum iti merge".

Iata 3 nivele ale protocolului de administrare:

  • Nivelul 1
    Optimizarea functiilor corpului: O doza matinala de 12,5 mcg/zi de T3.
  • Nivelul 2
    Ciclcu usor: O doza matinala de 12,5 mcg/zi de T3 si o doza dupa-amiaza de 50 mcg/zi T4.
  • Nivelul 3
    O doza matinala de 12,5 mcg/zi T3 si una de 50-200 mcg/zi de T4.

Efectele pozitive ale dozelor de la nivelul 1 pot deveni semnificative in timp, fara a aparea efecte negative (desi acestea sunt posibile cand e vorba de medicamente). La o astfel de doza, functia tiroidei nu este afectata. De regula un astfel de ciclu nu are o limita maxima de timp in care poate fi urmat.

Nivelul 2 aduce o slabire mai rapida, fara efecte secundare prea mari. TSH-ul este redus, dar nu oprit complet, si deseori ramane in norme.

Nivelul 3 este mai intens. Daca se inregistreaza cresteri ale puslui se reduce doza. TSH-ul va fi scazut in timpul ciclului. 

Pentru nivelele 2 si 3 se limiteaza ciclurile la 8-12 saptamani. Cum dozele sunt mai mari va exista o oprire a producerii de hormoni tiroidieni in corp, de aceea se limiteaza durata acestor cicluri: cu cat dureaza mai mult, cu atat dureaza mai mult si reveniera glandei tiroide dupa ciclu. ALa abuzuri serioase se pot inregistra dereglari permanente ale glandei tiroide.

Doze de T3

Daca se foloseste doar T3, asa cum fac majoritatea sportivilor, doza maxima este de 75 mcg/zi. La aceste doze se inregistreaza cresteri ale pulsului asa ca nu este deloc recomandat sa se treaca peste. 100 mcg/zi ale unui produs de calitate accelereaza pierderea de tesut muscular si te face slab in sala de forta. Cel mai bine este sa te limitezi la 50 mcg/zi, o doza mai mult decat suficienta.

Ciclurile cu T3 sunt eficiente si se slabeste eficient si in relativa siguranta, daca stii ce faci. Combinarea de T3 cu T4 nu tine de eficienta ci de sistemele de semnalare ale corpului. Exista motive pentru care natura a facut glanda tiroida sa secrete si T3 si T4. Dar pentru a avea rezultate, majoritatea culturistilor folosesc doar cicluri de T3.

De ce sa nu cresti prea mult dozele hormonilor tiroidieni

Arderi crescute ale tesuturilor musculare, stres cardiac si reducerea sensibilitatii la insulina. Decat sa se creasca doza mai bine se creste efortul fizic depus si se umbla la dieta. Ai grija la aportul de iod si la calorii, si vei avea rezultate net superioare abuzului de medicamente! Si mai de durata! 

Referinte

  1. National Report on Biochemical Indicators of Diet and Nutrition in the U.S. Population 1999-2002. United States Center for Disease Control.
  2. Consequences of excess iodine. Nat Rev Endocrinol. 2014 Mar; 10(3): 136-142.
  3. More than adequate iodine intake may increase subclinical hypothyroidism and autoimmune thyroiditis. European Journal of Endocrinology (2011) 164 943-950
  4. Iodine intake as a determinant of thyroid disorders in populations. Best Pract Res Clin Encocrinol Metab. 2010 Feb;24(1):13-27
  5. Iodine toxicity from soy milk and seaweed ingestion is associated with serious thyroid dysfunction. Med J Aust. 2010 Oct 4;193(7):413-5.
  6. Iodine Excess as an Environmental Risk Factor for Autoimmune Thyroid Disease. Int J Mol Sci. 2014 Jul; 15(7): 12895-12912.
  7. Sources of dietary iodine: bread, cows' milk, and infant formula in the Boston area. J Clin Endocrinol Metab. 2004 Jul;89(7):3421-4.
  8. Vitamin D Deficiency and Its Association with Thyroid Disease. Int J Health Sci (Qassim). 2013 Nov; 7(3): 267-275.
  9. Moderate weight loss is sufficient to affect thyroid hormone homeostasis and inhibit its peripheral conversion. Thyroid. 2014 Jan;24(1):19-26.
  10. Dietary-induced alterations in thyroid hormone metabolism during overnutrition. J Clin Invest. 1979 Nov; 64(5): 1336-1347.
  11. Body composition and hormonal responses to a carbohydrate-restricted diet. Metabolism. 2002 Jul;51(7):864-70.
  12. Effect of low-carbohydrate diets high in either fat or protein on thyroid function, plasma insulin, glucose, and triglycerides in healthy young adults. J Am Coll Nutr. 1985;4(4):451-9.
  13. The role of dietary fat in peripheral thyroid hormone metabolism. Metabolism. 1980 Oct;29(10):930-5.
  14. In Vivo Regulation of Human Skeletal Muscle Gene Expression by Thyroid Hormone. Genome Res. 2002 Feb; 12(2): 281-291.
  15. Triiodothyronine Acutely Stimulates Glucose Transport into L6 Muscle Cells Without Increasing Surface GLUT4, GLUT1, or GLUT3. Thyroid. 2012 Jul; 22(7): 747-754.
  16. Genome-wide Association and Replication Studies Identified TRHR as an Important Gene for Lean Body Mass. Am J Hum Genet. 2009 Mar 13; 84(3): 418-423.
  17. Effects of Five-Year Treatment with Testosterone Undecanoate on Metabolic and Hormonal Parameters in Ageing Men with Metabolic Syndrome. Int J Endocrinol. 2014; 2014: 527470.
  18. Metabolic effects of androgen deprivation therapy. Korean J Urol. 2015 Jan; 56(1): 12-18.
  19. Why Can Insulin Resistance Be a Natural Consequence of Thyroid Dysfunction? Journal of Thyroid Research. Volume 2011, Article 152850.
  20. Adipose tissues and thyroid hormones. Front Physiol. 2014; 5: 479.
  21. Thyrotropin and Obesity: Increased Adipose Triglyceride Content Through Glycerol-3-Phosphate Acyltransferase 3.Sci Rep. 2015; 5: 7633.
  22. Obesity, energy regulation and thyroid function - Is borderline elevated TSH-level the cause or secondary phenomenon of obesity? Nuklearmedizin. 2008 (Vol. 47): Issue 5 2008 (179-224).
  23. Small Differences in Thyroid Function May Be Important for Body Mass Index and the Occurrence of Obesity in the Population. JCEM. Volume 90, Issue 7.
  24. Diminished energy requirements in reduced-obese patients. Metabolism. 1984 Feb;33(2):164-70.
  25. Urinary iodine is associated with insulin resistance in subjects with diabetes mellitus type 2. Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2012 Nov;120(10):618-22.
  26. Screening and Treatment of Subclinical Hypothyroidism or Hyperthyroidism. Comparative Effectiveness Reviews, No. 24.
  27. Thyroid Hormone Concentrations, Disease, Physical Function, and Mortality in Elderly Men. Clin Endocrinol Metab. 2005 Dec;90(12):6403-9.
  28. T3/rT3-Ratio is Associated with Insulin Resistance Independent of TSH. Horm Metab Res 2011; 43(2): 130-134
  29. Effect of caloric restriction and dietary composition of serum T3 and reverse T3 in man. J Clin Endocrinol Metab. 1976 Jan;42(1):197-200.
  30. Cold stress, reverse T3 and lymphocyte function. Alaska Med. 1998 Jul-Sep;40(3):55-62.
  31. Reverse T3 does not reliably differentiate hypothyroid sick syndrome from euthyroid sick syndrome. Thyroid. 1995 Dec;5(6):435-41.
  32. FSH and TSH in the Regulation of Bone Mass: The Pituitary/Immune/Bone Axis. Clin Dev Immunol. 2013; 2013: 382698.
  33. Thyroid Hormone Crosstalk with Nuclear Receptor Signaling in Metabolic Regulation. Trends Endocrinol Metab. 2010 Mar; 21(3): 166-173.
  34. Mechanisms of obesity-associated insulin resistance. Genes & Dev. 2007. 21: 1443-1455.
  35. Differential 3,5,3'-triiodothyronine-mediated regulation of uncoupling protein 3 transcription: role of Fatty acids. Endocrinology. 2007 Aug;148(8):4064-72
  36. SIRT1 is a Direct Coactivator of Thyroid Hormone Receptor ß1 with Gene-Specific Actions. PLoS One. 2013; 8(7): e70097.
  37. Calorigenic effects of growth hormone: the role of thyroid hormones. J Clin Endocrinol Metab. 1996 Apr;81(4):1416-9.
  38. Recovery of Pituitary Thyrotropic Function after Withdrawal of Prolonged Thyroid-Suppression Therapy. N Engl J Med 1975; 293:681-684
Urmareste-ne
pe facebook

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.