9 motive pentru care mananci emotional

Publicat in

Mancatul emotional apare atunci cand mananci prea mult, fara sa constientizezi sau cand nu iti este foame, in incercarea de a umple un gol emotional. Apare atat la barbati cat si la femei, dar femeile sunt mai predispuse.

Mancatul emotional este nasol. Si mai toata lumea a trecut prin asta. Mananci fara sa iti fie foame, sau cu gandul in alta parte, doar pentru ca esti suparata/abatuta, etc. Tehnic, si cand mananci ca esti fericita sau cu o ocazie speciala (tort de ziua cuiva, un pahar de vin in plus pentru ca esti cu fetele in oras, etc.) este tot mancat emotional. Consecintele asupra taliei sunt aceleasi. Doar ca mancatul emotional este asociat doar cu partile negative din viata; si momentele fericite pot duce la mancat emotional. 

Cel mai des se intalneste mancatul emotional negativ sau din cauza stresului. Cand te afli in acel punct, poate parea ca esti singura care se lupta cu asta. Dar mare parte din oameni mananca astfel.

De ce fac atat de multi asta? As putea vorbi la nesfarsit cum este acceptabil social sa faci asta (si uneori incurajat ca o modalitate de a face fata emotiilor, in loc sa spui ce ai de spus) sau despre cum dietele la moda te priveaza de orice aliment care iti place, ceea ce in final duce la supraconsum si foame permanenta. 

Acestea joaca si ele un rol important, dar mancatul emotional este o nevoie - constienta sau nu. Si sa cunosti aceasta nevoie te poate ajuta sa o controlezi mai bine, fara mancare! 

Mai jos sunt 9 motive foarte comune pentru care mananci prea mult, motive bazate pe un test despre mancatul emotional facut de PsuchTests, pe 500 de oameni. Da, nu este chiar un studiu in dublu orb randomizat, dar bunul simt ne spune ca toate aceste motive sunt foarte valide.

9 motive pentru care mananci emotional

1. Lipsa intimitatii. Este un motiv major - si nu conteaza daca esti intr-o relatie, casatorita sau ai o viata sociala plina - daca nu ai iubit/prieteni si persoane care sa te faca sa te simti sustinuta - sau nu esti genul care sa ceara ajutorul si sustinerea celor din jur - mancarea poate actiona precum un punct de sprijin emotional.

2. Rusine. Rusinea este una din emotiile pe care majoritatea oamenilor nu le pot exprima liber. Asa ca multi apeleaza la mancare pentru a face fata rusinii. 

3. Frica de schimbare. Cand nu iti palce sa faci lucruri noi sau esti impinsa afara din zona ta de confort, tinzi sa nasti frici in tine si sa te simti inadecvata. Si te protejezi de mediul extern cum stii mai bine - cu mancare.

4. Evitarea conflictelor. Ce este mai usor decat sa ai discutia aia dureroasa sau sa spui cuiva adevarul? Mancarea buna!

5. Frica de a fi judecata. Dintre toate motivele, acestea este cel mai strans legat de imaginea negativa a propriului corp. Practic, crezi ca ar trebui sa arati intr-un anumit fel, si pentru ca nu o faci, te pedepsesti singura. 

6. Plictiseala. Este practic un obicei prost dezvoltat in timp (precum mancatul inconstient in fata TV-ului). Dar uneori vine dintr-un sentiment ascuns de lipsa de scop. Nu stii ce sa faci? Nu stii cum sa actionezi? Mancarea nu te judeca si te ajuta sa treaca timpul mai repede. 

7. Auto-sabotaj. Vrei cu adevarat sa te schimbi. Poate ca esti foarte motivata. Dar iti spui de ani de zile ca mananci emotional - si incepi sa actionezi ca atare!

8. Razvratire. Te razvratesti impotriva dietei stricte sau impotriva parintilor care nu te lasau sa mananci dulciuri cand erai mica. Motive exista destule. 

9. Abuz. Poate fi fizic, psihic sau sexual. Practic, creezi fara sa fii constienta o bariera intre tine si abuz. Sau mananci ca sa te pedepsesti (desi nu este vina ta). 

Partea buna este ca dupa ce iti dai seama despre ce este vorba si cum mancarea iti umple un gol, poti crea strategii care sa iti implineasca acea nevoie intr-un fel mai sanatos si productiv. Uneori, constientizarea este suficienta pentru a vedea tiparul nociv si a il rupe. Alteori va fi nevoie de o strategie putin mai complexa (un prieten care sa te sprijine, un jurnal in care sa scrii, meditatii, consiliere psihologica, diferite combinatii intre acestea, etc. ). 

Referinte

  1. https://testyourself.psychtests.com/testid/2090

Articole din aceiasi categorie

Exercitiile fizice afecteaza metabolismul femeilor diferit de cel al barbatilor.jpg Exercitiile fizice afecteaza metabolismul femeilor diferit de cel al barbatilor Exercitiile fizice afecteaza diferit femeile si barbatii. Dar asta nu inseamna ca femeile nu trebuie sa se antreneze intens, ci doar usor diferit fata de barbati. Aici gasesti tot ce trebuie sa stii ca sa iti transformi corpul asa cum visezi! 02 Jun, 2016
cum sa faci mai multe flotari daca esti femeie Cum sa faci mai multe flotari Sa faci cat mai multe flotari, ca femeie, inseamna ca ai o forta relativa mare. Sa poti face multe flotari nu este doar un test al barbatiei; poate fi si un test al feminitatii. 24 May, 2018
cum se antreneaza femeile in functie de perioada din menstruatie Cum sa te antrenezi in functie de ciclul menstrual Ciclul menstrual al femeilor are un impact urias asupra statutului metabolic si rezultatelor obtinute in urma antrenamentelor. Afla de aici cum sa te antrenezi in functie de faza ciclului menstrual in care te afli. 28 Sep, 2017
tanara si frumoasa  - 27 alimente alcaline Ramai tanara si sanatoasa - 27 din cele mai alcaline alimente de pe planeta Corpul uman este facut sa se afle intr-o stare alcalina, dar viata moderna il pune tot timpul intr-o stare acida. In special femeile sunt predispuse la asta din cauza cantitatii mai mari de estrogeni din corp. Mananca cat mai multe alimente de pe aceasta lista pentru a te alcaliniza. 28 Jul, 2016
ca femeie nu trebuie sa iti lucrezi abdomenul precum un barbat Doamnelor, nu va mai lucrati abdomenul precum barbatii Da, trebuie sa va antrenati si abdomenul, dar aceste trei greseli va pot face sa aveti o talie butucanoasa si lata. 22 Dec, 2016
ce trebuie sa faca femeile care se antreneaza cu greutati Cele mai bune sfaturi pentru femeile care se antreneaza cu greutati Esti o femeie care se antreneaza deja cu greutati adevarate?Foarte bine! Iata cele mai importante aspecte pe care sa te concentrezi. 23 Nov, 2017

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.