Ghid pentru antrenamentele cu gantere

Publicat in

Ganterele fac parte din lumea antrenamentelor de forta. Dar cati stiu avantajele si dezavantajele folosirii ganterelor si cum se folosesc cel mai eficient pentru a dobandi masa musculara si forta maxima. Afla totul din acest mic ghid despre antrenamentele cu gantere.

Multi din cei care merg la sala aleg sa foloseasca aparate si exercitii "functionale", aceasta fiind acum moda. Cu atat de multe aparate moderne ganterele au fost date la o poarte intr-o oarecare masura. Este aceasta o greseala? Sunt ele utile intr-un program de antrenamente cu greutati bine structurat?

Istoria ganterelor este una veche. Acum 2000 de ani, grecii au creat o piatra in forma semicirculara cu un maner, numita haltere - aceasta putand fi considerata prima gantera inventata, chiar daca numele duce cu gandul la bara haltera. In 1485, in Anglia, clopotele bisericilor erau folosite de sportivi pentru a isi intari muschii partii superioaare. Aceste clopote aveau limbile indepartate, pentru a nu produce zgomote si de aceea au primit numele de "dumbell" (denuimirea ganterelor in engleza...care se poate traduce si prin "clopot mut").

Ganterele clasice sunt cu greutatea fixa. Cele mai ieftine au la capete discuri din metal sau recipiente umplute cu nisip. Exista si recipiente care pot fi umplute cu apa, fiind convenabile pentru cei care calatoresc si isi iau ganterele dupa ei. Majoritatea salilor de forta au gantere cu discuri din cauciuc sau din poliuretan, acesta fiind mult mai scumpe, dar nu au riscul de a avaria podeaua sau alte echipamente din sala pe care sunt puse. 

Pentru cei care se antreneaza acasa dar nu au loc pentru un set complet de gantere, exista si gantere cu greutate care poate fi modificata. Astfel de gantere au discuri care pot fi scoase sau adaugate. 

Dar sa vorbim si de manerele ganterelor. Cele de baza au manere drepte, fara striatii pe ele, aceste striatii costand in plus. Striatiile ofera o priza mai buna, lucru important cand lucrezi cu greutati mari. Majoritatea manerelor au forma cilindrica, dar exista si manere speciale (precum cele in forma de triunghi) pe care unii le gasesc mai confortabile. De asemenea, unele gantere au manere rotative pentru un confort mai mare si pentru a putea face mai usor anumite exercitii, precum smulsul pe un brat. Exista si gantere cu manere galvanizate, pentru rezistenta in timp.

Antrenamentele cu echipament cu manere groase (sau folosirea de FatGripz) au devenit populare pentru ca reduc nevoia de antrenamente directe ale prizei si antebratelor. Astfel de antrenamente cresc mai mult si forta fata de manerele convetionale, chiar si la exercitiile de impins, si sunt mai specifice unor sporturi precum judo si lupte, manevrele de prindere fiind facute de obicei cu mainile deschise. 

Comparativ cu halterele, ganterele au multe avantaje. Intai, permit o raza de miscare mai mare decat multe exercitii cu haltere. La impinsul cu haltera din culcat pectoralii nu ating contractia maxima pentru ca mainile nu pot veni una spre cealalta, asa cum se intampla cu gantere. In cazul ramatului din aplecat cu haltera nu poti trage greutatea la fel de sus ca atuinci cand ai folosi gantere pentru ca bara iti loveste pieptul. Datorita razei mai mari de msicare ganterele sunt deseori preferate de culturisti (asigura hipertrofie maxima).

Si cel mai important, ganterele permit o miscare mai naturala fata de multe exercitii facute cu haltere. Ganterele permit rotirea incheieturii mainii intr-o pozitie mai neutra, ceea ce pune mai putin stres pe umeri. Si asta se intampla la exercitii de impins dar si de ramat, flexii, etc. 

Neajunsul ganterelor vine la antrenamentele picioarelor. Este greu sa iti lucrezi intens picioarele folosind gantere. Poti face genuflexiuni cu gantere, dar esti limitat de priza. De exemplu, cineva care face genuflexiuni cu haltera de 100 kg in spate, va avea dificultati sa tina cate o gantera de 50 kg in fiecare mana. De aceea, cand se folosesc gantere pentru antrenarea picioarelor se fac exercitii unilaterale (pe un singur picior), precum fandari sau fandari bulgaresti.

Alta problema a ganterelor este ca sunt mai instabile decat halterele si multe aparate, de aceea nu se pot folosi greutati la fel de mari, reducand efectul de crestere a fortei musculare (chiar daca aceasta instabilitate intareste muschii mai mici). Pentru sportivii axati pe forta (sau pentru cei care vor sa isi creasca forta), ganterele sunt folosite pentru suplimentarea antrenamentelor cu haltere si nu reprezinta baza. De asemenea, instabilitatea crescuta a ganterelor creste riscul de accidentari cand se folosesc greutati mari si tehnica de executie devine neglijenta. 

In ciuda aparatelor moderne din salile de astazi, ganterele raman la baza antrenamentelor cu greutati si au multe avantaje care le asigura locul pentru mult timp de acum in colo. Fii destept - foloseste gantere!

Referinte

Articole din aceiasi categorie

cei care iau steroizi anabolizanti trebuie sa se antreneze diferit 3 motive pentru care nu te poti antrena precum cineva care ia steroizi De ce nu te poti antrena ca cineva care ia steroizi anabolizanti si cum sa te antrenezi daca esti natural pentru a progresa intr-un ritm optim. 15 Jan, 2018
Supraantrenamentul sistemului nervos  - un fenomen foarte periculos Cum sa combatem supraantrenarea sistemului nervos central Supraantrenamentul sistemului nervos central (SNC) este cel putin la fel de grav ca si supraantrenamentul sistemului muscular. 14 Feb, 2016
remedii pentru dureri umeri la sala de forta Cum sa rezolvi durerile de umeri cand impingi Te dor umerii cand impingi pentru piept sau deltoizi? Nu esti singurul! Iata cinci modalitati destepte de a te antrena eficient atunci cand ai umerii accidentati. 29 Nov, 2016
Accidentari la umeri si cum sa le eviti 8 modalitati prin care sa eviti accidentarile la umeri Sanatatea umerilor si evitarea durerilor articulare sunt lucruri la fel de importante precum alegerea celor mai bune exercitii sau suplimentarea cea mai eficienta. Accidentarile umerilor iti pot da toate planurile peste cap, si iti pot opri progresele in ceea ce priveste masa musculara si forta. 14 Feb, 2016
Febra musculara nu inseamna crestere musculara Febra musculara inseamna crestere musculara? Febra musculara este un raspuns inflamatoriu resimtit de toti practicantii de sport. Dar este ea un reper bun pentru a determina eficienta unui antrenament? 14 Feb, 2016
durerile de umeri iti afecetaza impinsul cu haltera. cum sa le tratezi Impins cu haltera fara dureri Impinsul cu haltera de la piept este cel mai folosit exercitiu din salile de forta. Dar are si reputatia de a duce la dureri severe de umeri. Este de vina exercitiul in sine sau executia sa incorecta? Sa vedem ce se poate face pentru a impinge cu greutati cat mai mari fara dureri articulare. 19 Dec, 2017

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.