5 alimente sanatoase pe care le arunci la gunoi

Publicat in

Stii ce parte din legumele pe care le mananci sa tai si ce parte sa arunci? S-ar putea sa ai surprize! O planificare minima va deschide usa unor noi posibilitati nutritionale.

Zilnic, milioane de oameni din intreaga lume arunca la gunoi echivalentul unei pastile cu multivitamine. Se intampla de fiecare data cand cineva taie prea mult dintr-o leguma si o arunca. Odata cu asta arunca si o multime de beneficii pentru sanatate. Multe (dar nu toate) tije, frunze si seminte comestibile sunt pline de nutrienti importanti si antioxidanti. Iata cum sa nu mai risipesti nimic! 

1. Tijele de broccoli

Buchetelele nu sunt singura parte din broccoli pe care ar trebui sa o mananci. Cand se indeparteaza invelisul dur al tijelor de broccoli, acestea devin moi, semanand cu sparanghelul; bonus, au o savoare mai dulce decat buchetul de broccoli. Sunt pline de vitamina C, care este implicata in multe procese fiziologice, precum curatarea cortizolului din corp si sintetizare carnitinei, un compus care te ajuta sa arzi mai multi acizi grasi in muschi. Tijele de broccoli sunt o sursa buna de folat, potasiu si mangan. 

Cum sa gatesti tijele de broccoli: Dupa ce tai buchetul, curata stratul exterior al tijelor cu un cutit ascutit. Taiate fin, tijele merg de minune in stir-fry-uri, supe, omlete sau paste. Poti toca foarte fin tijele si sa le pui in salate. Taiate betisoare pot fi folosite ca ceva crocant langa mancaruri precum humus de dovleac

2. Frunzele sfeclei rosii

Sfecla rosie este leguma perfecta 2 in 1: atat bulbii cat si frunzele se pot manca. Daca arunci frunzele de la sfecla rosie, arunci cantitati mari de vitamina A, vitamina C si vitamina K. In special vitamina K abunda in aceste frunze, fiind un micronutrient important pentru  coagularea sangelui si metabolismul osos. La fel si cu frunzele de la ridichii. Si acestea sunt pline de nutrienti. 

Cum sa gatesti frunzele sfeclei rosii: Foloseste frunzele in salate, paste si omlete, la fel ca orice alte frunze precum spanacul sau mangoldul. Pentru o garnitura sanatoasa si delicioasa, soteaza-le incet cu putin ulei de masline si usturoi.

3. Tijele verzi care ies din morcovi

Morcovii ar trebui sa fie prezenti cat mai des in dieta ta. Iar in privinta cotorului, de ce sa il arunci? Nu este otravitor si are un gust care aminteste de patrunjel. Prin cotor ma refer la tijele scurte si verzi care ies din partea mai groasa a morcovului. 

Chiar daca nu exista analize stiintifice in aceasta privinta, probabil ca acestea sunt pline de vitamina K. Au si un continut mare de antioxidanti. Ai grija sa separi cotorul morcovilor de ei imediat cum ajungi acasa; acesta tinde sa acumuleze umezeala, ceea ce inmoaie intregul morcov in timp. 

Cum sa gatesti tijele de morcovi: Toaca-le marunt si foloseste-le ca pe patrunjel in salate, supe sau alte mancaruri gatite. Foloseste-le ca ingredient principal in sosuri precum pesto, chimichurri sau salsa verde.

 slabeste cu acai

4. Seminte de pepene

In ziua de astazi exista si pepeni fara seminte, fiind mai usor de mancat, dar din punct de vedere nutritional, este mult mai bine sa mananci pepenele cu tot cu seminte. 

Ca toate semintele, cele din pepene sunt purtatoarele de viata ale intregii plante. De aceea au o concentratie mare de nutrienti, in special magneziu. 

Un studiu din "The Journal of the American Osteopathic Association" atragea atentia ca un aport bun de magneziu este necesar pentru ca vitamina D sa actioneze cum trebuie in corpul nostru. Evita semintele de pepe si pierzi tocmai acele vitamine care iti mentin sanatoase oasele si muschii. 

Cum sa gatesti semintele de pepene: Curata de seminte pepenele cand il mananci, dar nu le arunca. Coace-le in cuptor precum semintele de dovleac. Au un gust bun si pot fi mancate ca atare sau folosite in salate, ovaz, iaurt, etc. 

5. Tije de mangold

Mangoldul, sau sfecla elvetiana, este un superaliment. Dar frunzele au parte de toata atentia, iar tijele sunt aruncate. Acestea ar trebui tratate ca o leguma in sine. Au o textura asemanatoare cu tijele de telina si un gust dulce-amarui. Cand sunt gatite textura este mai moale si aroma mai blanda. 

La fel ca partile verzi din morcovi, nu exista date oficiale in privinta valorilor nutritionale din tijele de mangold. Un raport arata ca sunt o sursa bunicica de glutamina, un aminoacid necesar sistemului imunitar. Daca folosesti tijele de la sfecla colorata, sansele sunt sa aibe un continut mare de antixoidanti. 

Cum sa gatesti tijele de mangold: Le poti folosi crude, tocate, sau calite cu putin ulei de masline si usturoi. Daca gatesti si frunzele, incepi intai cu tijele, pana ce se caramelizeaza, si apoi adauga si frunzele. Tocate fin, pot fi puse in salate. Se pot chiar mura, fiind apoi folosite alaturi de omlete sau puse in sandwichuri. 

Referinte

  1. Johnston, C. S., Corte, C., & Swan, P. D. (2006). Marginal vitamin C status is associated with reduced fat oxidation during submaximal exercise in young adults. Nutrition & Metabolism, 3(1), 35.
  2. Nehir El, S., & Karakaya, S. (2004). Radical scavenging and iron-chelating activities of some greens used as traditional dishes in Mediterranean diet. International Journal of Food Sciences and Nutrition, 55(1), 67-74.
  3. Burri, S. C., Ekholm, A., Hakansson, A., Tornberg, E., & Rumpunen, K. (2017). Antioxidant capacity and major phenol compounds of horticultural plant materials not usually used. Journal of Functional Foods, 38, 119-127.
  4. Uwitonze, A. M., & Razzaque, M. S. (2018). Role of magnesium in vitamin D activation and function. The Journal of the American Osteopathic Association, 118(3), 181-189.
  5. Kugler, F., Graneis, S., Schreiter, P. P. Y., Stintzing, F. C., & Carle, R. (2006). Determination of free amino compounds in betalainic fruits and vegetables by gas chromatography with flame ionization and mass spectrometric detection. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 54(12), 4311-4318.

Articole din aceiasi categorie

zaharul duce la aparitia bolilor de inima Zaharul are un rol mai mare in aparitia bolilor de inima decat grasimile saturate Bolile de inima sunt principala cauza de mortalitate in tarile dezvoltate. Pana acum doctorii se concentrau pe limitarea aportului de grasimi saturate pentru a preveni bolile de inima. Se pare ca s-au inselat, alta grupa de nutrienti fiind cei care puteau declansa astfel de boli. 12 Apr, 2016
Nu manca conform acestor sfaturi daca vrrei sa fii sanatos, sa ai muschi si energie Cele mai proaste sfaturi nutritionale din istorie An de an apar noi trenduri nutritionale si diete la moda, unele mai stupide decat altele. Aici incercam sa facem o lista cu cele mai proaste sfaturi nutritionale care au existat vreodata in istoria fitness-ului. 14 Feb, 2016
Evita consumul de indulcitori artificiali pentru a avea intestine sanatoase Indulcitorii artificiali pot schimba negativ flora intestinala Substante precum zaharina sau sucraloza pot altera tipul de bacterii care traiesc in intestinele noastre, ceea ce poate duce la obezitate si probleme de sanatate. 09 Oct, 2016
inlocuitoarele sanatoase ale zaharului sunt uneori la fel de nocive sau chiar mai rau decat zaharul alb 6 zaharuri sanatoase care iti pot face rau Zaharul este cel mai nociv ingredient din dieta moderna. Lumea a devenit din ce in ce mai constienta de acest lucru si pe piata au aparut o multime de alternative "sanatoase" la zahar. Dar multe din acestea sunt la cel putin la fel de rele, uneori chiar mai nocive. Iata 6 din ele! 06 Nov, 2016
Carnea poate fi la fel de nociva precum fumatul? Proteine animale, tigari si multa confuzie nutritionala Sa mananci friptura este la fel de rau ca a fuma? Carnea cauzeaza diabet? Pieptul de pui provoaca cancer? Din ce in ce mai des poti da peste astfel de informatii. Care este adevarul si ce impact au proteinele animale asupra sanatatii? 02 Oct, 2016
Culturistii arunca galbenusurile oualelor de decenii? Dar este asta necesar sau pur si simplu arunca nutrienti pe apa sambetei? Albusul si galbenusul de ou Stim despre oua ca este un aliment de calitate. Stim despre albusul de oua ca este o sursa excelenta de proteine. Si mai stim despre galbenus ca este bine sa il evitam pentru a nu ne ingrasa si mari colesterolul. In privinta primelor afirmatii toata lumea este de acord; dar in ceea ce priveste galbenusul, exista anumite dezbateri. 14 Feb, 2016

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.