Citrulina malat lupta cu oboseala

Publicat in

Niciun supliment pre-antrenament nu este complet fara citrulina. Iata motivele pentru care acest aminoacid este pe punctul de a deveni atat de faimos.

Suplimentele nutritive inseamna lucruri diferite pentru sportivi diferiti. Un culturist se uita la capsulele de aminoacizi cu lanturi ramificate si vede cresteri musculare si sinteza mai mare a proteinelor. Un triatlet se uita la aceleasi capsule cu aminoacizi si vede o modalitate de a scapa de febra musculara cauzata de antrenamente. O competitoare la fitness vede in aceleasi capsule modalitatea de a isi pastra masa musculara si a se defini pentru un concurs.

Cand vine vorba de aminoacidul numit citrulina malat, toti trei sportivii de mai sus vad un singur lucru: intarzaierea instalarii oboselii in timpul antrenamentelor intense. Sportivii de anduranta se suplimenteaza cu citrulina din aceast motiv de ani de zile, si dupa o serie de studii promitatoare care au avut loc in ultimii ani, in hora au intrat si sportivii de rezistenta (precum culturistii, al caror sport necesita ritmicitate si rezistenta sporita). Citrulina a devenit un ingredient obligatoriu al oricarui supliment pre-antrenament de calitate, sau in componenta oricarui supliment care promite pompari in timpul antrenamentelor.

Dar citrulina malat doar combate oboseala? Doar atat face? Cu siguranta nu! Iata de ce acest aminoacid isi castiga din ce in ce mai multi fani din toate disciplinele sportive.

Ce este citrulina malat

Citrulina malat este un aminoacid care se formeaza atunci cand un alt aminoacid, ornitina, se combina cu fosfat de carbamoil. Asta se intampla in timpul ciclului ureic, modalitatea prin care corpul scapa de nitrogen. Suplimentarea cu citrulina malat sporeste activitatea ciclului ureic, absorbind amoniacul (format din trei molecule de nitrogen) care apare in muschi in timpul efortului fizic si care poate produce oboseala.

Citrulina este si un metabolic care apare cand corpul transforma arginina in oxid nitric. Excesul de citrulina, asa cum au demonstrat mai multe cercetari, creste cantitatea de arginina din sange, ducand la crearea de mai mult oxid nitric. Mai mult oxid nitric, asa cum poate ai mai auzit, inseamna mai mult sange catre muschi in timpul exercitiilor fizice, ceea ce le permite sa reziste mai mult cand sunt sub presiune - si produc pompari mai mari celor care lucreaza cu greutati.

Malatul, sau acidul malic, este o sare folosita deseori ca si conservant alimentar, iar in natura contribuie la gustul merelor si altor fructe. Sub forma de supliment nutritiv este legata de citrulina sau alte ingrediente pentru a le conferi stabilitate.
Dar, se crede si ca malatul in sine are proprietati de combatare a oboselii fizice, ajutand corpul sa recicleze acidul lactic si sa il foloseasca pentru energie.

Antrenamente mai lungi, mai putina febra musculara, recuperare mai buna

Prin accelerarea evacuarii amoniacului, suplimentele cu citrulina amana inevitabila scadere a PH-ului din muschi in timpul efortului intens. Pe masura ce PH-ul scade, muschii devin acizi, si oboseala se instaleaza rapid.

In 2010 un studiu spaniol a analizat cum acest aspect al citrulinei poate ajuta sportivi de rezistenta sa aibe o forta mai mare la impinsul din culcat cu haltera. Cei care luau citrulina malat au reusit sa faca cu 50% mai multe repetari cand lucrau pana la epuizare decat cei care nu luau. 
Mai mult, suplimentarea cu citrulina malat a ajutat si la scaderea febrei musculare.

Dar atenuarea febrei musculare nu este singurul aspect prin care citrulina ajuta la recuperare. Intr-un alt studiu, li s-a dat citrulina malat unor ciclisti profesionisti, o categorie de sportivi ale caror antrenamente dure ii lasa de multe ori cu sisteme imunitare slabe si infectii recurente ale cailor respiratorii.
Cei care au luat citrulina malat au inregistrat un raspuns imunosupresiv mai mic; acest mecanism imunosupresiv se instaleaza la orice sportiv dupa efort intens. Asta sugereaza ca citrulina are potentialul de a vindeca corpul dupa efort intens si de a evita unele simptome deseori etichetate ca "supraantrenament"..

Si capacitatea citrulinei de a creste cantitatea de arginina din sange aduce cu sine multe beneficii: cresterea sintezei proteinelor, sintetizarea creatinei si folosirea mai eficienta a BCAA in timpul antrenamentelor.

De ce sa nu te suplimentezi direct cu arginina?

Primele suplimente pre-antrenament de pe piata erau pline de L-arginina datorita efectelor rezultate din cantitati mari ale acesteia in sange: oxid nitric mai mult, sinteza a proteinelor mai mare si recuperare mai buna, ca sa amintim cateva. 
Dar in ultimii ani industria s-a indepartat de arginina si s-a apropiat de citrulina. Motivul este simplu: citrulina este mai eficienta in cresterea nivelelor de arginina din sange decat arginina din suplimentele nutritive

Da, ai citit corect! Un studiu german care facea cercetari pe pacienti bolnavi de inima a descoperit ca 3 grame de citrulina malat aduce aceleasi imbunatatiri ale functiilor vasculare si vasodilatatiei ca 6 grame de arginina. Si cum stiu toti cei care au dat pe gat ceva suplimente pre-antrenament in anii '90 si 2000, arginina este destul de neiertatoare cu stomacul si sistemul digestiv. Efectele secundare in privinta citrulinei sunt mult mai reduse si rare, iar cand apar este vorba de ceva crampe abdominale, nimic sever.

Si, cum ficatul nu descompune citrulina la fel de repede ca arginina, efectele sale dureaza mai mult timp. Asa cum au descoperit multi, sa ai beneficiile argininei fara a te suplimenta cu ea, este ideal!

Concluziile

Cercetarile serioase asupra acestui aminoacid sunt abia la inceput, si mai avem multe de aflat despre citrulina. Desigur, citrulina nu te va ajuta prea mult daca te duci la sala misti o gantera, faci conversatie 10 minute mai faci un set, si apoi pleci. 

Pe cineva va ajuta citrulina? Pe cei care se antreneaza intens si care isi imping catre limita fizicul si capacitatile de recuperare. Daca esti dedicat antrenamentelor, si cauti acea crestere a performantelor fizice de 5-10-15%, fara a fi nevoit sa iti sacrifici sanatatea pentru a o obtine, atunci citrulina malat poate fi exact ce vrei.

Referinte

Cel mai bun stimulator al masei musculare

Articole din aceiasi categorie

Uleiul de peste ajuta aspectul fizic Uleiul de peste te ajuta sa arati mai bine Uleiul de peste, unul din cele mai la moda suplimente nutritive, te face sa arati mai bine, sa fi mai puternic si mai sanatos, si sa performezi mai bine din punct de vedere fizic si intelectual. 14 Feb, 2016
ce sunt suplimentele care blocheaza carbohidratii Ce sunt suplimentele care blocheaza carbohidratii si functioneaza cu adevarat? Suplimentele care blocheaza carbohidratii fac parte din gama suplimentelor pentru slabit, dar actioneaza diferit fata de alte arzatoare de grasimi. Aici gasesti tot ce trebuie sa stii despre astfel de suplimente nutritive. 25 Jul, 2016
hormon de crestere mai mult pentru un fizic mai masiv Cum sa iti maresti in mod natural nivelele hormonului de crestere Marirea naturala a nivelelor hormonului de crestere iti va aduce castiguri de masa musculara, te va mentine in forma si suplu si puternic pe masura ce imbatranesti. 14 Feb, 2016
prohormoni 1 Prohormoni pt. 1 Multi au auzit de prohormoni, dar putini stiu exact ce sunt, cum se folosesc si mai ales unde anume se incadreaza, la suplimente sau la substante interzise in sport. Ne-am gandit ca printr-o serie de articole sa facem putina lumina in acest subiect controversat. 14 Feb, 2016
este maltodextrina un supliment util sportivilor? Maltodextrina - utila sau nociva? Maltodextrina este un aditiv si supliment nutritiv intalnit atat in sport cat si in industria alimentara. Chiar daca este considerat sigur de autoritati, maltodextrina este foarte controversata. Iata ce se stie pana acum despre maltodextrina. 14 Aug, 2017
Suplimente nutritive cu acid ursolic si ce pot face pentru tine Acid ursolic - anabolic si arzator de grasimi Acidul ursolic este un compus bio, regasit in plante si care exercita puternice efecte anabolice si lipolitice asupra organismului uman. 14 Feb, 2016

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.