Batoane proteice: 5 indicii care arata calitatea

Publicat in

Vrei sa stii daca batonul tau proteic preferat este sanatos si util? Iata ce trebuie sa stii data viitoare cand cumperi un baton proteic.

Iata ce trebuie sa stii in primul rand cand cauti un baton proteic: NU TOATE BATOANELE PROTEICE SUNT LA FEL. Si, ca sa fim onesti, multe din batoanele etichetate ca "sanatoase" seamana mai mult cu un cady bar decat cu o masa proteica concentrata! 

Asa este in industria fitnessului: mult mai simplu sa scrii etichete pompoase decat sa faci un produs cu adevarat util! Dar nu te lasa intimidat de strategiile lor de marketing. Citeste in continuare si afla care sunt cele 5 lucuri dupa care sa te uiti la un baton proteic pentru a te asigura ca este de calitate. 

#1) Zaharul NU este primul ingredient la un baton proteic de calitate

Pare de bun simt, dar iata de ce este important:

  • Majoritatea nu se uita pe eticheta cu atentie. Arunca un ochi dupa numarul de calorii sau proteine si cam atat.
  • Majoritatea nu stie ca ordinea ingredientelor de pe eticheta oricarui produs indica cantitatea respectivului ingredient in produsul respectiv. Daca zaharul este la inceput inseamna ca se gaseste in cantitati mari (mai mari decat ingredientele listate dupa el). 
  • Zaharul are multre denumiri, asa ca este usor sa fii pacalit. Daca primele ingrediente sunt dextroza, sirop de glucoza-fructoza, sirop de artar, miere, nectar de agave sau turbinado, batonul respectiv este plin de zahar.

Si sa nu crezi ca daca un baton este facut din ingrediente integrale nu are zaharuri. Chiar daca in baton sunt stafide si oleaginaose, acesta poate avea un invelis (glazura) dulce. Pare un conglomerat de nuci, deci ceva sanatos, dar si aceste batoane care arata "sanatos" pot contine zaharuri si siropuri. 

Ca un baton sa fie bun trebuie ca primele ingrediente listate sa fie proteine, fructe sau legume si surse de grasimi sanatoase precum nuci si seminte. Proteinele, grasimile si carbohidratii consumate cu fibre (din oleaginoase si grane precum ovazul) sunt digerate mai lent, asa ca te vor mentine satul mai mult timp. Nu ai nevoie de zahar pentru energie! 

Toate aceste ingrediente integrale si fibre te ajuta sa ai o compozitie mai buna a corpului. Pentru fiecare 10 grame de fibre alimentare mancate, vei avea cu 4% mai putina grasime in jurul taliei.SI grasimile din seminte si nuci ajuta la diminuarea stratului adipos. Iar proteinele mentin rata metabolica ridicata. 

#2) Batoanele proteice bune contin cel putin 10 grame de proteine

Din moment ce folosesti batonul PROTEIC ca o sursa de proteine, trebuie sa aibe MINIM 10 grame de proteine de calitate. Ideal mult mai mult de atat. Daca vrei sa inlocuiesti o masa proteica, iti trebuie un baton cu 20 de grame de proteine. Asta inseamna ca primul ingredient listat va fi proteine: izolat din zer, cazeina, mazare sau oua. Acestea sunt surse de calitate. Si soia va aparea pe multe batoane proteice, fiind trecuta la proteine, dar nu este de calitate. Asadar, daca soia este primul ingredient, chiar daca batonul are multe proteine, nu este de calitate

Daca nu folosesti batonul ca sursa de proteine, poti consuma unul cu concentratii mai mici. Astfel de batoane au de regula mai multe grasimi sanatoase din oleaginoase sau unturi de oleaginoase.

#3) Batoanele proteice bune au sub 15 g de zahar

Am zis mai devreme ca multe batoane proteice sunt dulciuri deghizate. Unele au pana la 30 de grame de zahar, mai mult decat proteine. Si degeaba au si multe proteine daca au si mult zahar. 

Zaharul este rau, dar depinde si sursa sa. Batoane de calitate care au mai mult de 10 grame de zahar au ca sursa pentru acel zahar fructele sau lactoza. De ce sunt aceste zaharuri ceva mai bune decat variantele artificiale? Au tot 4 calorii pe gram, dar spre deosebire de zahar au si alti nutrienti precum vitamina C, potasiu, calciu, vitamina D, etc. 

Batoanele proteice de calitate sunt definite de nutrientii continuti. Zaharul rafinata adaugat pentru gust nu aduce niciun beneficiu nutritional. Mai mult, iti face rau pe termen lung. 

#4) Uita-te dupa alcooli de zahar

Nu, batoanele nu au alcool in ele. Alcooli de zahar sunt o categorie de indulcitori artificiali. Au nume precum Xylitol, sorbitol, izomalt sau glicerol. Se gasesc in toate produsele etichetate ca "fara zahar". Problema lor este ca la unii oameni pot cauza probleme ale stomacului. 

Nu este o probleme pentru cei care le tolereaza, dar trebuie sa fii atent dupa ce consumi astfel de indulcitori. Vezi cum te simti si cum te afecteaza. Daca ai impulsul de a fugi la baie dupa ce mananci un baton care contine astfel de zaharuri, atunci ar fi mai bine sa te feresti de ele. 

#5) Mananca batoane proteice care contin sub 400 de calorii

Batoanele proteice de calitate sunt suplimente nutritive - ceva cu care corectezi anumite deficiente din dieta, la fel ca pudrele proteice. Sunt gandite sa iti suplineasca nevoile de proteine si/sau calorii, nevoi pe care din diferite motive nu ti le poti indeplini 100% din dieta. 

Daca un baton are peste 400 de calorii nu mai intra la categoria suplimente nutritive. De exemplu, unele batoane au 200 de calorii dar doar 6 grame de proteine. In comparatie, un ou fiert are 7 grame de proteine, dar doar 80 de calorii. Asa ca mananca alimente integrale cat mai des.

Consuma batoane doar daca din diferite motive nu poti manca ceva integral. Mananca doar un astfel de baton pentru a te tine pana la urmatoarea masa. Chiar daca are sub 400 de calorii, nu manca 2-3, pentru ca nu ai facut nimic! Morala este sa nu iti iei caloriile din astfel de batoane ci doar sa suplinesti cu ele ce nu poti procura din mancare. 

Referinte

  1. Quanhe Yang, Zefeng Zhang, Edward W. Gregg. Added Sugar Intake and Cardiovascular Diseases Mortality Among US Adults. JAMA Intern Med. 2014;174(4):516-524. doi:10.1001/jamainternmed.2013.13563
  2. Joe Cannon. Gatorade Whey Protein Bar: Critical Review. May 17, 2015
  3. Stefan M Pasiakos, Harris R Lieberman, Victor L Fulgoni. Higher-Protein Diets Are Associated with Higher HDL Cholesterol and Lower BMI and Waist Circumference in US Adults. The Journal of Nutrition, Volume 145, Issue 3, 1 March 2015, Pages 605–614, https://doi.org/10.3945/jn.114.205203
  4. Soluble fiber strikes a blow to belly fat. June 27, 2011

Steroizi.ro - sursa ta de informatii pentru cele mai noi tehnici de antrenament,

cele mai bune planuri nutritionale si cele mai eficiente metode de slabire si definire.

Oricare ar fi scopul tau, noi iti punem la dispozitie uneltele de care ai nevoie pentru a iti construi corpul pe care il vrei.